Moulai Amine # # # #

تابعنا على :

f tw +G yt vk

Moulai Amine




موجة
My E-mail : 3rb20.com@gmail.com
My Phone No. : +201000198312
My Website : https://www.orex.club
يتم الان تصفح قسم (رواية مذكرات راقصة محترمة)
رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الخامس (الأخير) للكاتبة/حنان حسن بعد اصرار الشيخ الكاجوال علي اني اروح لعمة  وزوجتة   لاشهد زورا بانه بريئ م...

Mohamed Sadek

  • رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الخامس للكاتبة حنان حسن

    رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الخامس (الأخير)

    للكاتبة/حنان حسن


    بعد اصرار الشيخ الكاجوال علي اني اروح لعمة
     وزوجتة 

     لاشهد زورا بانه بريئ من سجن عماد ابن عمة ..

    طبعا في الاول انا رفضت اني اكذب..واشهد زور

    لكن الشيخ قالي اني هيدفعلي عشرين الف جنيه

    للكاتبة حنان حسن

    وانا كان لازم اطلع باي مصلحة بعد البهدلة دي بصراحة


    المهم في الاخر وافقت وروحت معاه بنفس لبسي الاهبل ده ..

    المهم  روحنا بالعربية لغاية البيت...
    لكن قبل ما ننزل من العربية الشيخ الكاجوال طلب مني منزلش من العربيه قبل ما يقولي حاجة مهمة

    للكاتبة.. حنان حسن

    قلت..عايز تقول اية؟

    قال..عايز قبل ما نطلع عند 

    عمي انبهك لنقطتين مهمين 

    لازم تاخدي بالك منهم جدا

    قلت..قول

    قال..اول حاجة خلي بالك لان عمي وزوجتة متدينين جدا 
    ومتعصبين اكتر من عماد كمان ..
    وميعرفوش اي حاجة انا بعملها ..
    يعني اوعي تغلطي ادامهم

    قلت ..حاضر وايه الحاجة التانية؟
    قال.. ثانيا ..خدي بالك ان عمي  بخيل جدا  جدا..

    لدرجة انه بيتنفس من فردة مناخير واحده ..وبيستخسر يتنفس من الفردة التانية

    قلت.. مسكينه مراتة يا عيني ذنبها ايه تعيش مع راجل بخيل كده؟

    قال..لا اطمني مراتة ابخل منه .. لدرجة انها فرستة  وجابتلة شلل ..عشان معدتش تشتريلة  احذية تاني

    قلت لا خلاص انا لو عزموا عليا بالعشاء هعتذر واقول اني مستعجلة

    قال..عشاء ايه هما ميعرفوش يعني ايه عشاء اصلا

    قلت..انزل  يا عم  عشان نطلعلهم ..
    خلينا نقول الكلمتين ونمشي  من بيت القوارض الي انت جايبنا فيه ده

    للكاتبة..حنان حسن

    قال..احترمي نفسك ..بقولك دول عمي ومراتة

    قلت ..اه معلش اسفة

    قال..طيب يلا تعالي بقي ندخل

    للكاتبة..حنان حسن

    واول ما وصلنا لباب الشقة 
    عندهم..
    اخذ الشيخ يخبط علي الباب..
    ولكن لم يسمعنا احد
     مما جعل الشيخ يعيد الطرق علي الباب ..
    لكن بردوا محدش فتح

    للكاتبة..حنان حسن

    فا اقترحت عليه ان يطرق الجرس؟

    قال..الجرس مش شغال عمي لغي الجرس

    قلت ليه؟

    قال.. يعني جرس وعمي لغاه هيكون ليه؟؟يا زكيه؟

    قلت..اوعي تقولي انهم خايفين لا زقزقة العصافير تخلص؟

    قال..لاحظي انك 

    بتستظرفي دمك علي عمي ومراتة وده ميصحش

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت.. اسفة معلش صحيح

    قال..عموما متقلقيش 
    انا متعود كل ما اجي عندهم هنا انهم يتاخروا في فتح الباب.. 
    هانت كلها نصف ساعة ويفتحوا

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..نصف ساعة ايه الي هنستناها ع الباب؟

    قال.. اعملك ايه ما الجرس مش شغال؟

    قلت.. يا عم هات طوبة وخبط بيها في ليلتك انت وقرايبك  دي 

     واثناء ما احنا بنتكلم ..لقينا الباب اتفتح

    ولقينا زوجة عمة هي الي بتفتح لنا..
    واخذت تنظر للشيخ الكاجوال نظرات عتاب بسبب تسببة في سجن عماد ابنها..
    ولكن الشيخ قد سارع بتعريفي لها

    قال..اقدملك يا مراة عمي ..عائشة..زميلة عماد في الجهاد

    قلت في نفسي..الله يحرقك انت وعماد في يوم واحد 

    والله انت ما هترتاح الا لما تبعتني لسجن ابو غريب..

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم رحبت بيا مراة عمة لما لقت حاجة من ريحة ابنها 

    قالت..اتفضلوا

    فسالها ..الشيخ عن عمة
    قال..امال عمي فين ؟مش شايفة يعني؟

    قالت..عمك ..يا قلبي عنده هبوط وبيطلع في الروح جوه

    قال..ليه هو متغداش ولا ايه؟

    رواية مذكرات راقصة محترمة كاملة


    قالت..ما ياكل يا بني هو انا حايشاه؟ والنبي الاكل بزياده في الثلاجة حتي ادخل شوف..
    دنا بجيب علبة الزبادي مبتقعدش عندنا  غير يومين وتخلص

    للكاتبة..حنان حسن

    قال..طيب ممكن اادخل اشوف عمي قبل ما يجيله جفاف؟

    قالت..اتفضل بس اوعي تتكعبل عشان الدنيا ضلمة..

    قال..لازم تشوفوا صرفة في موضوع النور ده يا مراة عمي 

    قالت..يعني احنا هنعوز النور في ايه؟ هي مصاريف وخلاص؟

    قال..لا ازاي ؟لازم نور 
    عشان علي الاقل عمي يشوف وهو داخل الحمام

    قالت..ايوه والنبي .. يبني في دي عندك حق ..

    دنا كذا مره وانا بسنده عشان ادخلة الحمام الاقيه يقع مني في القاعدة

    رديت وانا اهمس في اذن الشيخ

    قلت.. نور شمعه وروح الحق عمك ليكون لسه واقع في القاعدة

    للكاتبة..حنان حسن

    رد الشيخ قائلا

    لاخر مره هقولك ان ده عمي وميصحش تتريقي عليه لو سمحتي..

    قلت. .بعتذر مره تانية

    وشوية ..وتركنا الشيخ ليلقي نظرة علي عمة 

    للكاتبة..حنان حسن

    وفضلت انا قاعدة مع زوجة عمة ..
    التي نظرت الي باعجاب شديد ثم
    قالت..بسم الله تبارك الله.. 
    ايه الجمال  الرباني ده؟ و
    ايه الالتزام في اللبس ده؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..شكرا يا فندم

    وبدات عمتة تسالني

    قالت ..هو انتي كنتي في المعتقل مع عماد ؟

    قلت ..ايوه
    قالت.. ربنا يقوي ايمانك ويثبتك

    قلت..لا شوفي يا حاجة انا اتثبت كفاية امبارح فا شوفي دعوة تانيه

    للكاتبة..حنان حسن

    قالت...انتي متجوزة؟
    قلت.. لا
    اخذت تنظر الي باعجاب وهي تردد ماشاء الله ما شاء الله

    ثم بدات تنظر الي وهي تلمح قائلة..

    انا لازم اكلم الشيخ عماد اول ما يخرج عشان اخطبله

    قلت...لا شكرا

    قالت..نعم ؟

    قلت..اقصد ان الخطوبة دي عبارة عن مصاريف ع الفاضي

    قالت..ما شاء الله وكمان مدبره؟ اهو انا كده حبيتك دلوقتي

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..طبعا يا فندم امال ايه ؟دنا موتي وسمي الاسراف

    قالت..ووالدك بيشتغل ايه؟

    قلت..الله يرحمة مات
    قالت..الله يرحمة 

    ثم عادت لتسالني مره اخري

    قالت.. ووالدتك بتشتغل ايه؟

    قلت .. انا كل اهل متوفيين

    قالت..اهو انا بقي كان نفسي من زمان في عروسة لعماد تكون مقطوعة من شجرة..
    ولا يبقي ليها اب يقول هات يا عماد 
    ولا ام تقول ودي يا عماد

    وتيجي تعيش معانا هنا وتملا البيت علينا 

    ..وتتمرمرغ في خيرنا

    قلت.. في نفسي..
    والله انا شوية كمان وهتمرمرغ في وشك لو ما قعدتيش ساكتة

    وفي تلك اللحظة..خرج الشيخ من عند عمة الذي بدء يحتضر من شدة الجوع  

    للكاتبة..حنان حسن

    وبدء الشيخ  يغمز لي لابدء بالحديث 

    قال ..عائشة كانت في المعتقل مع عماد وشافت وشاهده علي الي حصل 

    واهي ادامكم اهي واسالوها ان كان ليا علاقة بحبس عماد كده؟

    للكاتبة..حنان حسن


    قلت..انا جايه النهاردة عشان اتعرف بحضرتك انتي وعمي 
    وكمان عشان اؤكد علي ان الشيخ مكنش له اي يد في حبس الشيخ عماد

    قالت.. طالما انتي شهادتي بكده يبقي انا مسمحاه

    ثم اخذت تنظر الي وكانها تريد ان تقول لي شيئ. ولكنها محرجة 
    واخيرا 

    قالت.. ايه رايك يا شيخ في عائشة لعماد ابني؟

    للكاتبة. حنان حسن

    رد الشيخ ..متعللا..

    قال..لكن يا مراة عمي عائشة خطيبتي وانا خطبتها من شهر

    نظرت اليه زوجة عمة وهي تتمتم وتقول ..

    يا خسارة ملهاش بخت

    قلت..معلش بقي يا حاجة مليش نصيب اتمرمرغ ..انا اتمرمرغت كفاية في الحبس امبارح

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم خلصنا الزيارة وخرجنا..

    ولما ركبنا  العربية
     نظر الي الشيخ مبتسما وهو يقول

    مش عارف اشكرك ازاي يا عائشة؟ انك قدرتي تخلي عمي ومراتة يسمحوني؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..انا الي بشكرك انك انقذتني من الجوازة  بالحجة بتاعة الخطوبة دي؟

    واخذت اضحك

    قال.. بس انا مكنتش بضحك يا عائشة..
    انا بجد معجبك بتقوتك وورعك وتدينك و عايز اخطبك..

    ايه رايك؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..لا بص بقي انا صابره كل ده ونفسي اعرفك علي حقيقتي 
    واقولك كل حاجة عني 

    عشان تبطل تتعامل معايا علي اني رابعة العدوية

    للكاتبة..حنان حسن

    قال مش فاهم

    قلت..بص بقي من ساعة ما شهيرة مراجيح عرفتني اني كلمتك بالغلط وانا عايزة اصارحك بالحقيقة

    قال..بردوا مش فاهم حاجة

    قلت..عشان كده لازم احكيلك الحكاية من الاول

    وفعلا ركن العربية وحكيت من الاول خالص كل اللخبطة الي حصلت ..

    وازاي الظروف اضطرتني  اكدب واعمل كده ؟

    وفضل مسهم وهو مش قادر يصدق الي سمعة

    قال..بس ازاي ..انتي الي كان يشوفك ..يقول انك..ملاك بريئ..؟

    قلت..هي دي مشكلة مجتمعنا..
    لاننا ديما بنحكم علي الانسان من مظهره

    مع ان المظهر عمره ما كان بيعكس حقيقة اي شخص

    انا لمجرد اني كنت لابسة خمار .. بسرعة حكمت عليا انت وغيرك باني قديسة او شيخة 

    للكاتبة..حنان حسن

    نفسي الناس تفهم انها متحكمش علي شخص من خلال مظهرة..
    صحيح الاحتشام للنساء  مطلوب لكن التقوي في القلب وبتظهر من خلال المعاملة
     يعني مش بالشكل

    قال..طيب  انا عرفت انك كنتي راقصة وخلاص اعتزلتي وواضح ان ربنا قبل توبتك...

    قلت..وعرفت ازاي ان ربنا قبل توبتي ؟

    قال.. لاني مازلت مصمم اني اتجوزك

    وعلي فكره انا كمان كان ليا ماضي منيل بستين نيلة 

    وبردوا قررت اني اتوب وابدء معاكي حياة جديدة

    للكاتبة...حنان حسن

    وفي هذه اللحظة .. اقترب مني ومسك بيدي وهو يسالني
    قال.. ..ممكن بعد الدرس الطويل الي ادتيهولي ده بقي تقبلي تتجوزيني؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..هقبل الجواز منك  بس بعد ما تجاوبني علي سؤالي الي هيجنني الاول

    قال...سؤال ايه؟

    قلت..هو بجد عمك ليه كان لاغي الجرس؟

    وظللنا نضحك نحن الاثنان لتبدء حياتنا معا حياة سعيدة..بدون اي تكلف ولا كدب ولااصطناع
    ودي كانت ملخص
     مذكراتي كا  راقصة محترمة.


    كده القصة خلصت
    انا عارفة انها قصيرة..بس انا حبيت اكتب قصة خفيفة  نكسر بيها حدة الواقع ربما  تستطيع ان ترسم البسمه علي وجوهكم الجميلة ولو للحظات
    اتمني تكون القصة قد نالت اعجابكم
    لو عجبتك القصة
    فضع تعليقا يجعلني استمر في سرد المزيد من القصص
    مع تحياتي
    حنان حسن










    رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الرابع للكاتبة/حنان حسن بعد ما اتقبض عليا مع الارهابيين ظلما بسبب الشيخ  الكاجوال الغبي...ربنا يوقف ...

    Mohamed Sadek

  • رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الرابع

    للكاتبة/حنان حسن


    بعد ما اتقبض عليا مع الارهابيين ظلما

    بسبب الشيخ  الكاجوال الغبي...ربنا يوقف نموه

    للكاتبة حنان حسن

    دخلت بعيد عنكم مكان ممتع اخر حاجة ..

    يعني هو شبية بالملاهي شوية...

    لانهم 
    .بيمرجحوك هناك  بردوا 
    بس من رجليك


    ولو طلعت رخم وعنيد ومجاوبتش من اول قفا؟

    بيلعبوك لعبة الكهرباء..هي متفرقش حاجة عن 

    المراجيح لانك بتنزل منها دايخ ..بردوا

    ده طبعا مرورا ..
    بمرحلة نزع الاظافر..

    والنفخ احيانا وانا لم يكن غالبا

    للكاتبة..حنان حسن

    وساعتها..بتعترف بالي تعرفة والي متعرفوش

    المهم دخلت عند الظابط...

    لا هو مش ظابط
     هو حد معاه بتاعة طويلة كده..
    يعني تقريبا هو يا ظابط يا منجد.. مش فاكرة بالظبط

    المهم بدء يسالني

    قال..ايه علاقتك بالتنظيم؟

    قلت..يا فندم تنظيم ايه؟
    انا معرفش اي تنظيمات..

    للكاتبة..حنان حسن

    معرفش ليه الاجابه معجبتوش..؟


    لقيته قلع النظارة الشمسيه..الي معرفش كان لابسها ليه اصلا باليل؟

    و برق لي بعينه وبدء يتعامل معايا علي اني انا 
    السبب في افكار ايمن الظواهري


    بصراحة انا خوفت واترعبت من بصتة..فا قولت ..بلاش ازعلة مني

    للكاتبة..حنان حسن

    وقررت اجاوب اجابات تريحة ومتعصبوش


    قلت..معلش بعد اذنك  عيد السؤال من الاول
     اصلي مسمعتوش كويس؟


    قال..مين مصدر معلوماتك المباشر؟

    للكاتبة .حنان حسن

    قلت..شهيرة مراجيح

    نظر الي الظابط متعجبا ثم سالني
    دي ليها في الجهاد؟؟

    قلت..دي ليها في كل حاجة

    قال..سؤالي محدد
    شهيرة دي عملت عمليات جهادية قبل كده؟

    قلت..هي بتقول عملت كتير

    قال..مراجيح ده اسمها الحركي صح ؟

    قلت في نفسي..هي كل شغلها بيعتمد علي الحركي
    فا مش هتيجي علي اسمها يعني

    فا كانت الاجابه ..اه

    للكاتبة حنان حسن

    امر الظابط بالقبض علي شهيرة فورا

    وانا بصراحة فرحت انها هتيجي تشاركني شوية في القرف الي انا فيه بسببها في الليلة السوده دي

    للكاتبة..حنان حسن

    وفي الليله دي فضل الظابط يسالني اساله كتير


     وفي كل مره كان بيغير السؤال عشان لو كنت بكدب هنسي  وهغلط في الاجابة

    وطبعا انا كنت كل شوية بنسي وبغلط في الاجابه

    للكاتبة..حنان حسن

    لغاية ..ما  الظابط اخد علبتين بنادول من الصداع الي جيبتهولة

    المهم فضلنا كده طول الليل وانا مش عايزة ازعله عشان ميتعصبش عليا

    واكتر حاجة كانت بتعصبة هي الانكار فا انا كنت علي اد ما ربنا بيقدرني كنت بعترف علي نفسي

    اصل مش عيب لما تعترف علي نفسك لانك كده كده رايح رايح فا لما تروح بكرامتك
     غير لما تروح  من غيرها

    للكاتبة..حنان حسن

    بس عارفين ايه اكتر حاجة كانت مريحاني ومطريه علي قلبي؟

    هي ..ان شهيرة مراجيح  لما هتيجي  كمان شوية .. هتبقي اسم علي مسمي 

    وهبرد ناري منها لان هي السبب في وجودي هنا دلوقتي

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم الظابط ..خرجني بعد ما بدء يحس بكرشة نفس واصبح علي مشارف الاصابة ..بتصلب في الشرايين

    من شدة ما كان هيتفرس مني

    للكاتبة حنان حسن
    المهم رجعني الحجز

    ولما رجعت للحجز حسيت ان جميع النساء الي جوه بينظروا ليا نظرة احتقار..

    تقولش  انا مجرمة وهما لسه جايين من عمرة في الحرم المكي؟

    انا طبعا كنت بحاول اتجاهلهم..
    واتقي شرهم

     وكفاية عليا..
    الظابط السمح الي كان بيحقق معايا من  شوية

    والرعب الي عيشني فية

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم شوية لقيت العسكري بينادي علي اسمي..

    ولما روحت معاه لحجرة التحقيق مره اخري

     لقيت شهيرة بتعيط وعمالة تقسم لهم انها ملهاش دعوه باي تنظيمات 

    ولا حد بيمولها

    ولاحتي  ليها ولاد خالة  في تنظيم القاعدة

     ولا ليها اي صلة باي جماعة من الاساس

    للكاتبة..حنان حسن

    واول ما دخلت 

    حب الظابط يواجهها بيا

    قال..انتي قولتي لزميلتك في الجهاد ..الي واقفة دي
     انك عملتي اكتر من عمليه جهادية صح؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قالت..عمليات جهادية ايه يا بيه..هو انا فاضية؟؟

    رواية مذكرات راقصة محترمة كاملة

    فاسالني الظابط
    قال..جاوبي عملت ولا معملتش؟

    قلت..بالنسبة لموضوع ايه؟

    قال.. انتي هتستهبلي يا بت؟

    ولسه الظابط هيقوم ويكلف نفسه ويمد ايده الا

    ودخل علينا ظابط اخر 

    ومعه الشيخ عماد وباقي الاخوة ربنا يحرقهم

    للكاتبة..حنان حسن

    وبدء التحقيق مع الجميع..

    وبدءوا بالشيخ عماد 
    الي سالوه عن دوري انا وشهيرة في الجماعة؟

    رد الشيخ عماد نافيا 
    معرفته بنا ...
    واكد علي شهادتة هذه باقي الاخوة اللذين كانوا  معه 

    للكاتبة..حنان حسن

    واكدت ايضا التحريات التي قام بها رجال المباحث عني انا وشهيرة اننا لسنا لنا اي علاقة بتلك الجماعة

    للكاتبة .. حنان حسن

    فقام احد المحامين بالدفاع عني انا وشهيره وطاالب بالافراج عنا بضمان محل اقامتنا

    للكاتبة..حنان حسن

    واخيرا اصدر الظابط امرا بالافراج عني انا والجزمة شهيرة

    التي دخلت الحبس وخرجت منه دون ان تعرف..هي عملت ايه بالظبط؟

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم خرجنا من الحبس.. 
    انا وشهيرة ..وفي تلك الاثناء....

    تفاجاءت بسيارة تقف
     امامنا ...

    للكاتبة..حنان حسن

    وكانت تلك السيارة للشيخ الكاجوال..
    الذي نظر الي مبتسما..وهو يفتح باب السيارة..
    ودعاني للركوب

    قال....تعالي اركبي يا عائشة

    نظرت الي شهيره وسالتني
    قالت..عائشة مين؟

    قلت ..اخرسي انتي خالص دلوقتي

    للكاتبة..حنان حسن

    فسالتني شهيرة مستفسرة
    قالت..اخرس ليه ومين ده؟

    قلت انتي هتستهبلي يا بت
    بقي مش عارفة مين ده؟

    قالت ..طيب والنعمة ما اعرف مين ده

    قلت..مش ده الشيخ جوز نادية..الي انتي اديتني اسمه وخلتيني ادور عليه علي الفيس؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قالت..والنبي يا ختي ما هو ولا فيه شبه منه حته

    للكاتبة..حنان حسن

    عرفت في اللحظة دي ان الهري الي انا هريتة ده كله كان ع الفاضي

    ومش كده وبس..
    لا دي المراجيح الي انا ركبتها فوق من شوية دي كمان كانت ع الفاضي

    للكاتبة..حنان حسن

    ولبس سنية الهبله الي انا لبساه ده
     وكل شوية بيكفيني علي وشي بردوا كان ع الفاضي

    للكاتبة حنان حسن

    ومره واحده بصيت للشيخ ابن الغبية الي كان السبب في رمي في السجن مع الارهابيين ...

    للكانبة..حنان حسن

    وسالتة

    قلت..امال انت مين؟

    قال..في ايه يا عائشة انتي اضربتي جوه علي دماغك ولا ايه ؟

    انا صاحب المصنع الي انتي بتشتغلي فيه

    قلت ...اه تمام..نعم بقي حضرتك عايز مني  ايه دلوقتي؟

    للكاتبة..حنان حسن

    فوجدتة  يطلب مني الركوب مره اخري وهو يقول..
    اركبي يا عائشة عشان عايزك في موضوع مهم

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..اظن لغاية كده بقي وشكرا يا شيخ

    قال..انتي زعلانة مني عشان كنت السبب في انهم قبضوا عليكي انا عارف

    للكاتبة..حنان حسن

    لكن انا جيبتلك محامي 

    وواقف هنا من ساعة ما قبضوا عليكي
     ومردتش امشي الا لما اخدك معايا 

    قلت..ماشي ودلوقتي بقي عايز مني ايه؟

    قال..تعالي اركبي نروح
    لمكان هادي عشان نتكلم

    قلت.. نتكلم في ايه؟
    قال..اركبي وانا هفهمك في السكة

    للكاتبة..حنان حسن

    طبعا كان لازم اوصل شهيرة معايا في السكة ..
    لكن مكنش ينفع اني اعرفة بيها علي انها صحبتي
     لانها كانت لابسه فستان عريان وحاطة 2كيلوا بوية علي وشها

    للكاتبة..حنان حسن

    فا قلت..معلش هناخد الاخت الغلبانة دي معانا في السكة عشان نوصلها

    قال..مين دي؟

    قلت..دي واحده كانوا ماسكينها اداب جوه ومش لاقيه حد يوصلها

    للكاتبة..حنان حسن

    قال وهو ينظر اليها بتعجب
    ماشي هاتيها معانا

    وبعد ما وصلنا شهيرة لبيتها
    وذهبت معه لمكان هادئ..

    قال..اسمعي يا عائشة..

    انا طول عمري ..انسان فوضوي وحياتي كلها بتعمها الفوضي..

    حتي في علاقاتي العاطفية والنسائية ..
    حياتي كلها استهتار وانحلال ..
    ويمكن الضياع الي انا كنت عايش فية ده لاني مكنتش لسه قابلت الانسانة الي اشبة بالملاك الي تنتشلني من الضياع ده

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت في نفسي..انجز عايز 
    ايه؟

    قلت بصوت هادي..ممكن توضح قصدك اكتر؟

    قال..عايزك في خدمة 

    ومش هنسهالك طول العمر

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..خير يارب

    قال ..انتي طبعا تعرفي ان عماد  ابن عمي وطبعا عمي ومراة عمي فاكرني اني انا الي سجنته

    قلت..لا ظلمة ومفتريين بصراحة..

    للكاتبة..حنان حسن

    قال.. وانا مهما اقسمتلهم اني مليش ذنب في سجنة مش هيصدقوني

    لكن انتي عشان معروف انك كنتي تبع الجماعة وانشقيتي....

    قلت.. تاني هتقولي انشقيتي؟؟؟

    واقسمتله عشان يصدق اني مكنتش في جماعات ولا عمري انشقيت عن حد

    قلت ..طيب يا شيخ اللهي الارض تنشق   وتبلعني ما انشقيت

    قال..انا مصدقك 
    لكن كل الناس فاهمه كده 

    وخصوصا عمي وزوجتة يعني انتي دلوقتي عندهم حد ثقة وهيصدقوكي علي طول

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت...مينفعش مش ممكن اكدب

    قال..هديكي عشرين الف جنيه

    قلت...مش ممكن مساعدش في  صلة الرحم بينك وبين عمك

    للكاتبة..حنان حسن

    وبعد ما وافقت علي هذا الاتفاق...ذهبت معه لبيت عمة..لافاجاء بالاتي.....

    لمعرفة باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات..مع متابعة صفحتي الشخصية
    مع تحياتي
    حنان حسن
    رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الثالث للكاتبة/حنان حسن بعد ما الشيخ صاحب المصنع رضي عني لما افتكرني بركة ووشي حلو عليه.. قام بترقيت...

    Mohamed Sadek

  • رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الثالث

    للكاتبة/حنان حسن


    بعد ما الشيخ صاحب المصنع رضي عني لما افتكرني بركة ووشي حلو عليه..
    قام بترقيتي لدرجة مديرة لمكتبة..

    للكاتبة..حنان حسن

    لكن المشكلة اني لما اترقيت وجيت جنبة في مكتبة..بدات اعرف بلاوي منيلة بستين نيلة عنة 

    واهمها انه عايش في الحرام مع السكرتيرة بتاعتة بقالهم ثلاث سنوات..

    للكاتبة..حنان حسن

    وده عرفتة من خلال واحدة شغالة معانا هنا في المصنع بتعشق تلميع الاوكر

    وكمان عرفت انه بيتعاطي المخدرات..ووارد جدا انه يكون بيتاجر فيها كمان

    للكاتبة..حنان حسن

    ده غير علاقاتة المشبوهة مع  تجار الاسلحة والقوادين وتجار المخدرات

    يعني بسم الله ما شاء الله مش فاضلة غير انه يتاجر في الرقيق الابيض عشان يبقي مجرم شامل..

    للكاتبة..حنان حسن

    ساعتها لقيت اني لو نجحت فعلا اني اطلق نادية زوجتة منه يبقي انا كده هكون خدمتها  وعملت فيها جميل كمان

    للكاتبة..حنان حسن

    وبصراحة بعد ما عرفت عنة كل المعلومات المنيلة دي
    قررت اني اخدها من قصيرها واسيب المصنع وامشي..

    للكاتبة.حنان حسن

    وفعلا  اخدت القرار لكن كان لازم اخترع مبررات 
    من غير ما اعرفة اني عرفت عنة حاجة

    وده  عشان البت الي انا عرفت منها كل حاجة متتاذيش


    فافكرت اني اكلم ..عماد ابن عم الشيخ صاحب المصنع  وده كان شريكة في المصنع

    للكاتبة..حنان حسن

     لكن كان انسان تقي وصالح وبيعرف ربنا وكان بيغض البصر وكان متدين جدا ومتعصب كمان

    للكاتبة حنان حسن

    ده غير ان الشيخ عماد كان باين انه مش راضي عن كل تصرفات ابن عمة لدرجة انه عايز يفض الشركة معاه

    وفعلا روحت لاستاذ عماد وقولتلة  اني بستاذنة اني هسيب المصنع 

    قال..ليه يا اخت عائشة هو في حد زعلك؟دنا حتي عرفت ان الشيخ خلاكي مديرة مكتبة

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..مهو بصراحة انا لقيت ان الشغل هنا مش هيناسبني 
    قال.. انا فاهمك يا اخت عائشة وعارف السلوك المشين الي بيتبعة ابن عمي مع كل بنت بتيجي المصنع هنا
    قلت..نعم؟

    قال..من غير ما تشتكي انا حاسس الي ممكن تكون بتعاني منه بنت محترمة وبريئة زيك..

    للكاتبة..حنان حسن

    اردت ان اوضح وجهة نظري ولكن استاذ عماد لم يعطيني الفرصة

    فقلت..لا مهو الحقيقة يا استاذ عماد الي انا عايزة اقولهولك هو.. ...
    في ذلك الوقت قاطعني الاستاذ عماد

    ثم قال وهو ينظر الي بشفقة 
    مشكلتك يا اخت عائشة انك لسه مش بتعرفي تتعاملي مع الذئاب البشرية..نظرا لنقائك وفطرتك البريئة..

    للكاتبة..حنان حسن

    وللاسف..الي زيك مش هتعرف  تتعامل مع امثال ابن عمي 
    لكن انا اوعدك اني هساعدك اني مخليهوش يقرب منك 

    ومن النهاردة انتي هتبقي مديرة مكتبي انا

    للكاتبة..حنان حسن

    وفي اللحظة دي دخل الشيخ صاحب المصنع بعد ما سمع كل كلمة قالها عماد ابن عمة..

    قال..الشيخ لابن عمة عماد

    ازاي تسمح  لنفسك تاخد الموظفات بتوعي يا عماد؟

    رد  استاذ عماد..

    قال..انت عندك موظفات كفاية وبصراحة انا كنت محتاج الاخت عائشة

    للكاتبة..حنان حسن

    قال الشيخ ..
    لاحظ يا عماد اني سايبك تزودها بقالي مده وبعمل نفسي مش واخد بالي من تجاوزات كتير اوي


    قال  عماد..لا اتفضل اعمل الي انت عايزة وشوف انت هتقدر  تعمل ايه؟

    قال الشيخ ..لا اقدر اعمل كتير يا عماد ..

    ولاحظ اني  عارف من زمان انك ليك صلة بجماعة داعش الارهابية ..ومكبر دماغي ..

    للكاتبة..حنان حسن

    في الوقت الي  لو واحد غيري كان عرف المعلومة دي كان زمانه بلغ عنك من زمان
    عندما سمعت ذلك الحديث حديث الذي كانوا يتحدون فيه بعضهم البعض

    قلت في نفسي ..

    يعني يارب 
     هو يامخدرات ودعاره مع الشيخ الكاجوال؟

    يا اما .. عماد الي منضم لجماعة داعش؟ 

    مفيش وسط؟

    للكاتبة...حنان حسن

    واستمر العراك بين الشيخ الكاجوال واستاذ عماد

    وفضلوا الاتنين يتحدوا بعض..
    لغاية ما الشيخ عماد مسكني من ايدي وخلاني اقف خلف ظهرة وهو يقول

    للكاتبة..حنان حسن

     انسي انك تفكر بانك تاخد الموظفة دي بالذات تشتغل معاك وتعمل معاها الي بتعملة مع الاخريات

    نظر الشيخ الكاجوال الينا انا والشيخ عماد بغيظ شديدثم تركنا وخرج

    واضطريت طبعا اقعد مع الشيخ عماد الي بدات اكتشف فعلا انه متعصب ومتشدد في افكاره 

    للكاتبة ..حنان حسن

    وفي الوقت ده..لقيت بعض الاخوة المتشددين دخلو المكتب عند الشيخ عماد..

    وفهموه ان ابن عمة اصبح خطر عليهم ولازم يخلصوا منه

    ولقيت الشيخ عماد بيقولهم خلاص متشيلوش هم..انا لقيت الي هيجاهد في سبيل الله ويخلصنا من هذا الفاسق..

    للكاتبة..حنان حسن

    طبعا انا فهمت من كلام الشيخ عماد انه يقصدني انا بالجزئية بتاعة الجهاد دي لانه كان بيبصلي وهو بيتكلم

    وبالفعل ..اقترب مني الشيخ عماد ليسالني..

    انتي انسانه مؤمنة وملتزمة وبتغيري علي دينك يا اخت عائشة صح

    في اللحظة دي بالذات..كان نفسي اقولة..مفيش الكلام ده دنا راقصة وسافلة وشمال كمان  واسمي شوشو..

    وكل معلوماتي عن الجهاد هو..جهاد ومحمود  في فيلم( واه اسلاماه)

    للكاتبة.. حنان حسن

    لكن لقيت نفسي بقولة وانا ببلع ريقي..
    قلت.. هو انت عايز مني ايه بالظبط يا شيخ عماد؟

    قال..عايزينك تساعدينا..في التخلص من ابن عمي الي تحالف مع الشرطة ضدنا

    قلت..ايوه بس انا مش فاضية خلال اليومين دول
    قال..ليه وراكي ايه؟

    قلت.. عندي زميلة في الكفاح
     اسمها شهيرة مراجيح ..
    وسمعت انها مريضة وكان لازم  ازورها لانها وش الخير عليا 

    للكاتبة..حنان حسن

    دي حتي هي السبب في وجودي هنا دلوقتي

    عشان كده لازم ازوها وهي  تعبانة 
    وعندما شاهدت الغضب علي وجه  استاذ عماد الذي قد لاحظ ترددي


    قلت.. عموما اوعدك اني مش هغيب اكتر من يومين 

     وبعد لما ارجع انا تحت امرك

    للكاتبة..حنان حسن

    قال.. اسمعي يا اخت عائشة مفيش وقت لازم العمليه تتم الليلة

    واتفضلي شوفي الاخوة هيطلبوا منك ايه ونفذية حالا

    قلت..حاضر بس بعد اذنك هروح الحمام

    للكاتبة..حنان حسن

    ولما دخلت الحمام فكرت اتصل بمين عشان يشور عليا ويقولي هخرج ازاي من الورطة دي؟

    وملقتش ادامي غير شهيرة مراجيح

    للكاتبة..حنان حسن

    فا اتصلت بيها..ولما ردت عليا كان واضح ان في ايديها حتة شغل ..

    لان كان واضح ان في حد جنبها بيزغزغها ..

    يعني الهانم كانت بتواصل حياتها وشغلها عادي ورمياني انا هنا وسط القتلة والارهابييين
    المهم لما ردت عليا شهيرة

    قلت .. الوويا شهيرة

    قالت..اهلا ازيك يا شوشو

    قلت..شوفتي شورتك 

    السودة وصلتني لفين؟

    قالت.. ايه الي حصل؟

    قلت..ابن عم الشيخ طلع ارهابي

    قالت..ابن عم الشيخ مين؟

    قلت..هشرحلك بعدين المهم
    دلوقتي..الشيخ عماد 

    عايزني اقتل الشيخ الكاجوال

    قالت شهيرة..الشيخ الكاجوال  مين؟

    قلت ..يابنتي هشرحلك بعدين 

    المهم دلوقتي تقوليلي هعمل ايه مع الشيخ عماد؟

    قالت ..عماد مين؟
    قلت..مش هينفع اشرحلك تفاصيل 

    للكاتبة..حنان حسن

    ..دلوقتي عايزاكي تقوليلي ازاي اتفادي اني
    انفذ مهمة الجهاد الي امروني بيها واقتل الشيخ ؟
    واعمل ايه؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قالت..بصي انا مش فاهمه منك حاجة..بس الي فهمتة ان الارهابين عايزينك تعملي معاهم عمليه جهاديه صح؟

    قلت..ايوه بالظبط كده

    يا بنت الاية يا شهيرة؟
     باين عليكي خبرة يا بت 

    وعملتي عمليات جهادية قبل كده صح؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قالت.. يااااه كتير

    قلت..ايه نوع الجهاد الي كنتي بتجهادية يا اختي؟

    قالت..جهاد النكاح

    واخذت تضحك السفلة

    قلت..اقفلي يا واطية انا غلطانه اني اتصلت بيكي اسالك اصلا

    وبعد ان اغلقت مع شهيرة  الموبيل 

    للكاتبة..حنان حسن

    فكرت اني احل الموضوع بنفسي..عشان اخرج من الورطة دي

    عارفين عملت ايه؟
    هقولكم

    اتصلت بالشيخ الكاجوال 
    واخبرتة بان عماد يتربص به ومعه بعض الارهابين
    عشان يقتلوه

    للكاتبة..حنان حسن

    و سالني الشيخ الكاجوال
    وقال..انتي ليه اتصلتي بيا وحذرتيني  يا عائشة مع انك ملتزمة زيهم؟

    قلت.. اصلي انا كنت واحده من الجماعة لكن انشقيت عنهم

    قال..شكرا يا عائشة انا هفضل مديونلك طول عمري

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت..طيب اتصرف بقي بسرعة لانهم مصرين علي انهم يخلصوا عليك الليلة
    وبعد ان حذرتة

    للكاتبة..حنان حسن

    رجعت انا بسرعة لمكتب  الاستاذ عماد الذي كان مازال يجتمع بالاخوه الارهابين

    فا اسرع الشيخ الكاجوال وعمل اتصالاتة واخبر الشرطة بكل شيئ..
    وقامت الشرطة بدورها واهجمت علي المصنع علي الفور..
    وقاموا بالقبض علي الجميع 

    للكاتبة..حنان حسن

    ..وعندما شاهدني رجال المباحث اجلس مع الارهابين  بالمكتب

     ارادوا ان يسالوني عن سبب تواجدي معهم؟

    لكن الشيخ الكاجوال اراد ان ينقذني من ان يتم القبض عليا معهم ..فنوه لرجال البوليس

    قال..لا دي كانت تبع الجماعة الارهابية لكن انشقت عنهم

    قلت في نفسي.. اللهي يجيلك صاروخ يشوقك في معاميعك ياشيخ
    هي مين الي كانت مع الجماعة وانشقت يا ابن الغبية؟

    للكاتبة..حنان حسن

    ووجدت نفسي..اصرخ امام الجميع واقول

    لا يا فتدم انا مش تبع اي جماعة قسما بالله

     رد الضابط ساخرا
    قال.. امال انتي ايه؟

    قلت..يا فندم انا راقصة وسافلة ومنحلة قسما بالله

    للكاتبة..حنان حسن

    وفي اللحظة دي ظن الجميع بانني اقول ذلك فقط لاخرج من الورطة واهرب من الاعتقال..

    ولقيت الشيخ الكاجوال بيقترب مني ويهمس في اذني قائلا

    ايوه كده شاطرة خليكي مصرة علي اقوالك دي في النيابة
    قلت..نيابة؟ 
    هي فيها نيابة ..اللهي يجيلك ويحط عليك يا بعيد

    للكاتبة..حنان حسن

    وبالفعل لقيت البوليس بيحط الحديد في ايدي و اتقبض عليا معاهم 

    ولما خرجنا للشارع ونحن مكبلين بالاغلال لقيت عشرين عربية.. امن مركزي وثلاثين بوكس وخمسة عشر دبابه ده غير القناصة الي كانوا علي الاسطح تقولش جايين يقبضوا علي اسامه بن لادن؟؟

    للكاتبة حنان حسن

    وطبعا  البركة في الشيخ الكاجوال ابن المفضوحة الي راح قالهم اني تبع الجماعة بس انشقيت...

    للكاتبة..حنان حسن

    وكنت هروح في ستين داهية لغاية ما حصلت حاجة مش هتصدقوها.....

    لتكملة باقي احداث  القصة..ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
    مع تحياتي
    للكاتبة..
    حنان حسن
    رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الثاني للكاتبة/حنان حسن بعد ما.. شهيرة مراجيح صحبتي ..فضلت تزن علي وداني واقنعتني بفكرة اني اشتغل ال...

    Mohamed Sadek



  • رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الثاني

    للكاتبة/حنان حسن


    بعد ما.. شهيرة مراجيح صحبتي ..فضلت تزن علي وداني

    واقنعتني بفكرة اني اشتغل الشيخ واحاول اغرية لغاية ما يقع في هواية ويتجوزني...

    للكاتبة..حنان حسن

    وللاسف ساعتها .. رفضت توريني صورتة ولا حتي تساعدني انها تعرفني عليه..واكتفت انها تعطيني اسمة بالكامل وهي تقول..كفاية عليكي اسمه المشهور لانه رجل اعمال معروف... واعرفي انتي بقي كل حاجة عنة من خلال صفحتة ع الفيسبوك وده طبعا.. لانها كانت خايفة انهم يكتشفوا انها لها علاقة بالموضوع

    للكاتبة.. حنان حسن

    اضطريت اني اجتهد انا بنفسي واعرف كل حاجة عنة...

    وعشان تعرفوا اني بمتلك زكاء خارق وعقلية جبارة...

    عرفت اجيب عنة كل المعملومات ..من خلال اسمة فقط الي البت شهيرة مراجيح اديتهولي

    للكاتبة حنان حسن
    وهقولكم عملت ايه؟

    اخدت اسمة بالكامل ودخلت علي الفيس بوك وكتبت اسمة...
    الشيخ عبد الهادي المعداوي
    في الاول ظهر ليا اكتر من شخص بالاسم ده في نتائج البحث..

    للكاتبة..حنان حسن

    لكن انا عرفت اميزة بزكائي من بين كل الاسماء دي..لما لقيت شخص اسمه عبد الهادي المعداوي وكان شيخ... وبيمتلك مصنع وفي الجيزة...يعني خلاص مش محتاجة تفكير.. هو ده الشخص المراد
    يخربيت زكائي ونظرتي الثاقبة..

    للكاتبة حنان حسن

    ولحسن حظي ساعتها ان صاحب الاسم كان عندة مصنع و كان بيروج لمنتج في المصنع اون لاين وكان كاتب رقم المصنع

    وبسرعة اخدت الرقم واتصلت.. لكن الي رد عليا كانت السكرتيرة بتاعتة..
    فكان لازم اتصرف واكلمة هو شخصيا

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت.. من فضلك انا كنت عايزة الشيخ عبد الهادي في امر شخصي ضروري جدا ومستعجل

    كررت السكرتيرة خلفي الكلمة قائلة..(الشيخ)؟

    قلت..ايوه مش ده مصنع الشيخ عبد الهادي المعداوي؟
    قالت.. ايوه يا فندم
    قلت.. خلاص قوليلة اني عايزاه في امر شخصي لو سمحتي

    للكاتبة..حنان حسن

    قالت ..حاضر انتظري من فضلك علي الموبيل

    طبعا انا كنت عارفة انه ثواني وهيكلمني وكنت مجهزة الحجة الي هقولهاله

    وهي اني هطلب منه فتوي شرعية في مشكلة خاصة ..طبعا يا جماعة ده شيخ ومن حق اي حد انه يتصل بيه ويستفاد بعلمة..مش بقولكم زكية؟

    للكاتبة..حنان حسن

    وبعد شوية بعد الانتظار ع الموبيل..لقيت..صوت رجالي بيرد عليا
    قال..الووو
    رديت..بصوت ناعم ممزوج بشوية سهوكة
    قلت..الووو

    ومره واحده لقيت الشيخ بيتكلم معايابصوت عالي وعصبية
    قال..ايه يا بنتي انتي فين؟ هو انا لازم استناكي طول النهار عشان تيجي؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت.. اجي ليه؟

    قال..عشان تعطيني الحقنة

    قلت.. اعطيهالك فين؟

    قال..نعم؟

    قلت..اقصد في اي منطقة؟

    قال.. افندم؟

    قلت.. اقصد المكان اقصد موقعك فين يا فندم؟

    قال..انتي لحقتي تنسي العنوان انتي مش كنتي هنا الاسبوع الي فات لما اديتيني الحقنة؟

    للكاتبة.. حنان حسن

    فهمت ساعتها انه افتكرني ممرضة مفروض انها كانت معاها معاد معاه عشان الحقنة
    وقلت استغل الفرصة دي عشان اخد العنوان

    قلت..معلش يا فندم اصلي بروح اعطي حقن لناس كتير علي مدار اليوم..
    عشان كده نسيت العنوان ممكن حضرتك تقولهولي تاني؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قال وهو متعصبا...ماشي

    وفعلا اخدت منه الرقم واخبرتة انني سوف اذهب له بعد قليل..

    وبسرعة خرجت وروحت لواحدة جارتي بتلبس خمار وده لبس واسع وطويل ومجرجر علي الارض غير كمان طرحة كبيرة مغطية الصدر لغاية الركبتين وفعلا وافقت جارتي انها تعيرني وتسلفني هدومها
    لكن كان في مشكلة كبيرة..وهي ان جارتي دي كان وزنها 170 كيلوا وانا يا قلب امي وزني 70 كيلوا فقط ..وطبعا كان لازم البسة لان ده كان.. لبس الشغل الي هدخل بيه علي الشيخ

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم..وصلت للمصنع لكن للاسف علي ما وصلت ..كنت لاقيت البنت الممرضة لسه خارجة من عند الشيخ..
    فطلبت من السكرتيرة اني اقابل المدير
    قالت..عايزاه ليه؟

    قلت.. هو كان مديني ميعاد هنا عشان شغل

    للكاتبة..حنان حسن

    ردت وهي تنظر الي بغرابة..
    قالت.. لحظة واحده
    وبعد شوية خرجت من عند الشيخ وطلبت مني ادخله
    واول ما دخلت علي الشيخ اتفاجاءت بصراحة..لاني كنت فاكره نفسي هلاقي شيخ بذقن لابس عباية و وفاتح المصحف وماسك سبحة في ايدة

    للكاتبة..حنان حسن

    لكن الي ادامي كان حاجة تانية خالص
    كان كان شاب في الخامسة والثلاثين من عمرة ..وسيم لابس كاجوال ومستشور شعرة ولابس سلسلة ذهب كمان..

    للكاتبة..حنان حسن

    مع ان الشكل كان غريب بالنسبالي لكن قولت عادي يمكن يكون شيخ كاجوال من بتوع اليومين دول

    اول ما شافني الشيخ فضل يبصلي اوي وهو متنح..وكاني كائن فضائي لسه هابط علي الارض حالا

    للكاتبة..حنان حسن

    قال..اي خدمة؟

    وقفت امامة وانا لا اعرف ما اقول له

    ولقيتني بقولة
    انا سمعت عن كرم حضرتك ومساعدتك للناس واعمال الخير الي حضرتك بتعملها ..فا قولت اجي انضم لحضرتك

    للكاتبة..حنان حسن

    سالني وهو ينظر الي باندهاش..

    قال..سمعتي الكلام ده فين؟

    قلت..يسلام يا فندم دي الدنيا كلها بتتكلم عن افعالك..ربنا يديلك علي اد نيتك
    قال وهو متعصبا..
    احترمي نفسك

    قلت..ليه يا فندم انا بدعيلك

    رد.. وهو في منتهي العصبية والضيق

    قال.. انجزي عايزة ايه؟ وجاية هنا ليه؟

    لقيتني بقولة بدون تفكير ..عايزة اشتغل في المصنع عند حضرتك

    للكاتبة..حنان حسن

    اناادعيت باني جاية اشتغل في المصنع بس عشان يرفض يشغلني واخرج من المكان بسرعة بعد ما حطيت نفسي في الموقف المنيل ده

    لكن لقيتة قام وقف وخرج من خلف مكتبة واخذ يلف حولي
    ويقول.. هتشتغلي ازاي يا بنتي بالشوال الي انتي لابساه ده؟ لازم تقلعي اللبس ده وتلبسي اليونيفورم بتاع المصنع لو عايزة تشتغلي هنا

    للكاتبة..حنان حسن

    طبعا انا افتكرتة بيختبر قوة ايماني ومدي تمسكي بالزي الاسلامي ..
    وكمان انا مكنتش عايزه اشتغل في المصنع اصلا فا رديت بكل اصرار
    قلت..لا يا فندم مش هيحصل اني اقلع الزي الشرعي حتي لو هترفض تشغلني وهموت من الجوع

    للكاتبة..حنان حسن

    نظر الي بتعجب وانبهار
    وسالني..
    قال..انتي اسمك ايه؟

    قلت..شوشو

    قال..نعم؟

    قلت..اقصد اختك في الله عائشة

    للكاتبة..حنان حسن

    وسالني مرة اخري..
    قال.. اشمعني عايزة تشتغلي في المصنع بتاعي بالذات يا عائشة؟

    قلت.. عشان انت انسان عظيم وربنا هيكرمك اخر كرم ان شاء الله

    للكاتبة..حنان حسن

    فنظر الي وقد بداء يتعامل معي علي انني من احدي المجاذيب المبروكين المعاقين ذهنيا واتاكدت من ذلك عندما نظر الي وهو
    يقول..خلاص هتشتغلي يا بركة

    للكاتبة..حنان حسن

    ولقيتني بقول في نفسي..
    بركة؟ ينهار اسود ..هي وصلت اني ابقي بركة؟

    ولقيتة بيدوس علي الجرس وبيامر السكرتيرة بانها تدخلني لرئيس العمال عشان يسلمني الشغل..وهو معتقد باني الفتاة المثالية التي رحبت بالموت جوعا علي انها تخلع
    الزي المحتشم

    للكاتبة..حنان حسن

    اما انا فخرجت من غرفتة مع السكرتيرة وانا انكفيء علي وجهي كل شوية بسبب تلك الملابس الواسعة التي لم اكن متعوده علي ارتدائها..حيث كانت طويلة وكبيره عليا جدا جدا و بتجرجر

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم لقيت نفسي بقابل الراجل مدير العمال الله يحرقة ..
    ولقيتة حط ادامي.. كوم من الملابس وهو بيتكلم بصيغة الامر
    قال..خدي قصي كل الخيوط الزايدة في كل قطعة شغل من دول ولما تخلصي قولي وانا اجيبلك غيرهم

    سمعت الكلام ونفذت الشغل الي طلبه مني لكن طول الوقت كنت بفكر ازاي اقرب من الشيخ صاحب المصنع

    للكاتبة..حنان حسن

    وبالصدفة الفرصة جاتني لغاية عندي
    وده لما لقيت الشيخ طالب يشوفني في مكتبة..
    ولما دخلت علي الشيخ وانا ماشية زي البطريق..و كل شوية بتكفي علي وشي و بجرجر في هدومي الطويلة الواسعة وشكلي عامل زي الهبلة فقد كان مقاس الملابس.. كبير فعلا

    للكاتبة حنان حسن

    لقيت الشيخ اكد علي احساسي وهو بيطلب مني اني ادخل
    وبيقول..تعالي يا (بركة)
    قلت..حضرتك تقصد ايه ببركة دي؟

    قال..اقصد ان كلامك ليا النهاردة اتحقق يا مبروكة يا الي مكشوف عنك الحجاب انتي

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت.. مش فاهمة؟
    قال..المصنع بتاعنا كان داخل مناقصة بقالة فترة وكنا بندعي ان المناقصة ترسي علينا وبمجرد دخولك برجلك الطاهرة دي لارض المصنع .. وكمان اول ما بشرتيني الصبح ان ربنا هيكرمني.. لقينا.. المناقصة رسيت علي
    المصنع بتاعنا

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت في نفسي هو الراجل ده اهبل ولا انا فعلا الي بقيت بركة ومعدتش بفهم ؟

    المهم لقيت الشيخ صاحب المصنع بيحتفل بيا وقرر انه يرقيني في وظيفة مديرة مكتبة الخاصة

    للكاتبة..حنان حسن

    انتوا فاكرين انه عايني مديرة لمكتبة عشان انا مزة وحلوة وهيتشاهد في جمالي كل يوم ؟

    لا خالص.. ده عيني ببساطة
    عشان انا (بركة)

    شوفتوا الخيبة الي انا فيها؟

    للكاتبة..حنان حسن

    بعد ما كنت شوشو الي بتقفل الشارع الي بتعدي منه لان الحياة بتقف في الشارع بمجرد ما بتمر عليه...بقيت (بركة)

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم انا كنت مركزة تفكيري في حاجة واحدة ..وهي ازاي اخلي الشيخ المخلول ده يعجب بيا ويقع في غرامي..وفضلت افكر مع نفسي واقول..بس هيعجب بيا ازاي بمنظري ده؟

    ده الراجل بيتعامل معايا علي اني عبيط القرية؟

    للكاتبة..حنان حسن

    لكن فضلت افكر وافكر لغاية ما جتني فكره خطيرة تخليه يعشق الارض الي بمشي عليها وهي ......
    للوصول لباقي اجزاء القصة ضع عشر ملصقات.. مع متابعة صفحتي الشخصية
    مع تحياتي
    الكاتبة
    حنان حسن

    المتابعون

    مواضيع مميزة

    • الإشعارات
    • من نحن

    • اتصل بنا

    • ×

    ادخل الاسم (إختيارى)

    ادخل البريد الإلكترونى (مطلوب)

    ادخل الرسالة (مطلوب)