Moulai Amine # # # #

تابعنا على :

f tw +G yt vk

Moulai Amine




موجة
My E-mail : 3rb20.com@gmail.com
My Phone No. : +201000198312
My Website : https://www.orex.club
يتم الان تصفح قسم (رواية بت شمال)
رواية بت شمال الجزء الخامس للكاتبة/حنان حسن بعدما وصلت لبلد منصور ودخلت لبيتة عشان اقتلة بالسم... زي ما طلبت مني ام الغل...

Mohamed Sadek




  • رواية بت شمال الجزء الخامس
    للكاتبة/حنان حسن
    بعدما وصلت لبلد منصور
    ودخلت لبيتة
    عشان اقتلة بالسم...
    زي ما طلبت مني ام الغلام...
    وبعدما اكرمني منصور
    وقدم ليا
    الطعام والشراب ..
    انتهزت انا فرصة خروج
    منصور من الغرفة..
    ووضعت زجاجة السم باكملها في الشاي الذي سيشربة منصور
    ولكني تفاجاءت به يقدم ليا الكوب الذي به السم
    ويطلب مني ان اشربة
    وعندما امتنعت عن ان اتذوق من المج
    وظهر عليا تورتري
    امسك منصور بالكوب وهو يشمة..
    واخذ يينادي علي الخادمة بغضب
    قال..خالة سعدية

    وفي لحظة لقيت خالة سعدية اتت...لتلبي نداء منصور
    قالت..نعم يا سيد الناس
    رد منصور بغضب
    وسالها
    قال..الكوبيات دي مش مغسولة حلو ....وريحتها زفارة سمك
    ردت خالة سعدية قائلة
    مهو انا كنت بنظف السمك الي انت كنت جايبه معاك من البحر
    عشان اجمدة ..
    ولما انت طلبت مني
    اعمل الشاي
    ايدي كان ريحتها زفارة من السمك
    رد منصور بعصبية قائلا
    ابقي خدي بالك يا خالة سعدية
    لان لو اتكررت الحكاية دي يا خالة سعدية
    انا مش هسكت

    ونظر الي منصور ..وهو يعتذر
    ويقول... معلش يا ست البنات
    انا عرفت انك قرفانة تشربي من المج بس اتكسفتي تتكلمي
    لاني انا كمان شميت ان ريحة الزفارة في المج التاني كمان
    انا هرمي الشاي ده
    واقوم اعملك بنفسي احلي كوباية شاي
    ولقيت..منصور تركني ودخل عشان يعمل شاي تاني
    وكنت انا قد فقدت اعصابي وتجمد دمي من الرعب
    وعدي الموقف ...
    لكن انا لسة لم انفذ المهمة بعد
    هعمل ايه ؟
    وهجيب سم تاني منين ؟
    وهقعد اكتر من كده هنا بحجة ايه؟
    ولقيت منصور جاي عليا بيبتسم
    وبيسالني قائلا
    انتي ليكي اقارب في
    القاهر؟
    قلت..لا للاسف كانت امي اخر حد ليا في الدنيا واتوفت
    رد منصور متسائلا ؟
    امال انتي عايشة ازاي ؟
    وبتصرفي منين؟
    قلت انا كنت متجوزة
    وبمجرد ما زوجي طلقني
    انا جيت هنا لخالة نعيمة قريبة امي
    لكن زي منتا شايف
    ملقتهاش
    نظر الي منصور في عطف وهو يقول
    اسمعي يا رشا
    انا عندي مركب صيد
    كبيرة
    وكنت محتاج مضيفة علي المركب معايا
    تساعد الشيف في تجهيز الوجبات
    وتقديم المشروبات للصيادين
    ومن مميزات الشغلانة دي
    انك هتلاقي كابينة خاصة بيكي
    ووجبات مجانية
    ده غير
    انك هتاخدي راتب
    شهر ي 8 الاف
    جنية
    نظرت له بتعجب
    وسالتة..
    قلت...وهشتغل في البحر؟
    وهبعد عن الناس؟
    قال..صدقيني هتلاقي العيشة في البحر
    احسن من العيشة بين الناس علي اليابسة



    وسالني؟
    قال.. موافقة؟
    قلت.. موافقة
    رد منصور قائلا
    خلاص... اعتبري نفسك انك بتشتغلي معايا من
    دلوقتي
    وسالتة؟
    قلت..هو انت هترجع لمركب الصيد امتي؟
    قال..ادامي اسبوعان
    لغاية ما تخلص صيانة المركب
    واطمن علي امي
    واسافر بالمركب ان شاء الله
    قلت..خلاص..
    بعد اسبوعان هتلاقيني معاك
    علي المركب باذن الله



    واخذت اجهز نفسي
    للرحيل
    وسالني منصور؟
    قال..رايحة فين؟
    قلت هروح اشوف اي فندق قريب
    ابات فية الاسبوعان دول
    رد منصور قائلا
    لا طبعا مفيش الكلام ده..
    انتي من النهاردة بتشتغلي معايا
    يعني مسؤلة مني ..
    ومينفعش اسيبك تنامي في فندق لوحدك
    انتي صيفتي
    وهتنزلي ضيفة مكرمة عندي
    وتنامي في غرفة المسافرين..
    لغاية ما نسافر
    نظرت له بدهشة؟
    وانا اقول في نفسي...انت زووقك اوي كده ليه ؟
    وكريم اوي كمان
    ده غير انك مز وامور وزي القمر
    انت ليه بتصعب المهمة عليا يا منصور؟
    وبعد ان عدت من شرودي
    قلت...انا بشكرك لزوقك وكرمك
    نظر الي منصور بابتسامة جميلة انارت وجهة
    قال..اصبري واشكريني بعد ما تستلمي الشغل
    مش يمكن الشغل معايا ميعجبكيش؟
    وضعت عيني بعين منصور بجراءة
    قلت..لا انا متاكدة انه هيعجبني
    كفاية اني هشتغل مع حد شهم وكريم كده
    خجل منصور واحمر وجهه ونظر الي الارض
    رد منصور.. مغيرا للموضوع
    قال..اتفضلي قومي اوريلك غرفة المسافرين
    الي هتنامي فيها
    وبالفعل دخلت غرفة المسافرين..ومعرفش ليه لاول مره اشعر بالامان واني مش خايفة وحسيت بارتياح شديد جدا في بيت منصور
    وبت الليلة الاولي في بيتة وانا حاسة
    انه محاوطني برعايتة وحمايتة..



    فا كان واضح ان منصور راجل وشخصيتة قوية
    لدرجة ان ام الغلام نفسها مش قادرة عليه
    ده غير انه حنين وكريم في نفس الوقت
    المهم...
    بعدما دخلت غرفة لمسافرين
    وبقيت لوحدي
    اخذت اسال نفسي؟
    قلت...انا عمري ما اذيت حد قسي عليا ..
    ازاي بس هاذي انسان بيمدلي ايد المساعدة واكرمني؟
    ومسكت الموبيل واتصلت بام الغلام
    وشرحت لها كل ما حدث
    وعرفتها ان السم الذي بالزجاجة نفذ ولم يعد معي اي سم
    فا طلبت مني ام الغلام
    بان اظل مكاني
    ولا اغادر المنزل قبل ان اقتلة باي وسيلة
    اخري
    وطلبت مني ان انتظرة حتي يذهب في النوم
    واضع بصدرة سكينا
    واكدت عليا ام الغلام وشددت عليا
    الا اترك منزل منصور قبل ان اقتلة
    والا ستبلغ البوليس عن قتلي لمختار الحارس
    وبعد ان قفلت مع ام
    الغلام...
    وضعت راسي علي المخدة
    وروحت في نوم عميق
    لاستيقظ علي رنين
    الموبيل
    فا فتحت الهاتف وقولت
    الووو
    وفي تلك اللحظة
    سمعت نبرات صوت عهدتها وتعودت عليها
    وكان الصوت يهمس في اذني
    قائلا...
    اصحي يا ايمان
    فقمت سريعا
    محاولة ان افتح عيني
    لاتاكد من انني
    لا احلم
    وشعرت بان الرعب عاد لي مرة اخري
    بعد سماع ذلك الصوت
    وعدت انظر للموبيل ووجدتة مكتوب
    بدون رقم
    قلت..مين؟
    رد الصوت بهمس
    قال..انا عصام
    وسالتة؟؟؟
    عصام مين؟
    قال..بامارة الحمامة النية الي غرفناها من الحلة
    قلت..عايز ايه يا عصام؟
    جايلك بخصوص قتل منصور
    قلت.. انت جاي بتستعجلني عشان اقتل منصور
    بسرعة ؟
    رد الصوت نافيا
    قال..لا انا جاي الليلة عشان اقولك
    اوعي تطاوعي ام الغلام وحذاري تضعي السم لمنصور؟
    وسالتة وانا مرعوبة
    قلت..تقصد عايزني اقتلة بطريقة تانية غير السم؟
    رد الصوت قائلا..
    انا مش عايزك تقتلية
    خالص
    قلت..حاضر
    قال..بلغي امي اني عايزها تجيب السمكة من البحر بايدها هي
    قلت...حاضر
    بس ممكن اعرف يعني انت ليه واخدني وسيط بينك وبينها؟
    ولية مش بتقولها انت بنفسك
    الطلبات الي
    انت عايزها منها مباشرة؟
    واخذت انتظر اجابة علي اسالتي؟
    ولكن الصوت كان قد اختفي..
    ‘انقطعت المكالمة
    ولم يعد وجود للهمس
    الذي كنت اسمعه منذ قليل في الموبيل...
    فا نهضت سريعا من السرير وقمت باضاءة النور..



    وفي تلك اللحظة
    وجدت نفسي..قد اصابتني الحيرة
    ولم اعد افهم شيئا
    وسالت نفسي؟
    قلت..هو في عفريت بيستخدم الموبيل؟
    ثم اخذت افكر فيما قالة لي في تلك المكالمة
    واسال نفسي؟
    قلت.. هو ايه الي
    بيحصل؟
    منين عصام بيطلب من امة الانتقام من منصور؟
    وفي نفس الوقت بيقولي مقربش منه ولا اقتلة؟
    وايه معني الرسالة
    الجديدةالي باعتها العفريت لامة؟
    وقلت في نفسي لازم امشي من هنا الصبح
    عشان اروح لام الغلام
    واقولها الرسالة الجديدة
    ولقيت نفسي معرفتش انام تاني بعد الفزع الي حصلي ده
    وكمان بعدما ما اتاكدت من ان روح عصام
    مش عايزة تتركني
    و وصلتلي من خلال شبكات المحمول كمان
    وقمت من فراشي وخرجت للصالة..
    لاجد بان منصور يجلس امام التلفاز
    ولكنة يغط في نوم عميق وشاهدت امامة سكينا كان يقطع به تفاحة
    فا اخذت السكين وكنت اهم بان اضربة بها ولكنني قلت في نفسي
    ازاي زغدر بانسان فتحلي بيتة واكلني من اكلة واكرمني وسترني وحماني من النوم في الشارع؟
    وخفضت السكينة مرة اخري وكنت وتركتة لاعود لغرفتي مرة اخري...لكنني
    قبل ان اغادر المكان الذي به منصور تفاجات به ينادي عليا
    قال.. كنتي عايزة حاجة يا رشا؟



    فا اقتربت منه
    وسالتة؟
    قلت ممكن اجلس معك شوية
    قال..اتفضلي طبعا اهلا بيكي؟
    سالني منصور قائلا
    مش جايلك نوم ولا ايه؟
    قلت...بصراحة ايوة
    رد منصور وهو يقطع بعض التفاح ويضعة امامي
    وسالني سؤال غريب
    قال..ايه محتارة ولا ضميرك بيوجعك؟
    نظرت له بتعجب وانا احاول ان افهم مقصد سؤالة
    قلت.. نعم؟
    قال..يعني محتارة
    عشان مش عارفة
    تقتليني باية؟
    تاني غير السم؟
    ولا ضميرك تعبك لانك اتفرض عليكي انك تقتلي شخص لم يقدم لكي اي اساءة
    وبعد ان صدمني منصور بسؤالة
    الذي جعلني اصعق
    واعرف بانه يفهم كل
    شيئ
    فحاولت ان اتاكد بانه يقصد حقا ما يقول
    قلت..معلش مش فاهمه انت تقصد اية؟
    قال..من ساعة ما عصام اتقتل..
    وانا عارف ان ام الغلام مستهدفاني
    و ممكن تغدر بيا
    وتبعت اي حد يقتلني في اي وقت
    عشان كدة عملت ليا عنين في كل مكان
    وخصوصا في المنافذ الي بتوصل للبلد
    والفنادق والاوتيلات
    الي ممكن تنزل فيها ام الغلام
    عشان العيون دي
    لما ترصدها وهي داخلة البلد
    او حتة باعتة حد يتقص ورايا
    ويسال عني
    يقوموا العيون دي يبلغوني فورا...
    وفي كمان ناس بتكون مكاني هنا
    وانا مسافر عشان احمي امي منها
    مع اني عارف انها
    مش عايزة تنتقم من حد غيري
    ثم اصاف منصور..
    قال..ومن اول ما دخلتوا البلد
    انتي ..وام الغلام ..والاتنين ..الي معاكم
    انا جاني خبر
    وفي واحد باعتلي صوركم وفيديوا ليكم
    وكنت قاعد مستني اشوف ام الغلام هتعمل ايه؟
    ولما شوفتك وانتي جاية هنا النهاردة فهمت انك جاية تقتليني
    واتاكدت اكتر
    لما سمعت المكالمة
    الي كنتي بتعمليها مع ام الغلام من شوية
    قلت..تمام بعد الي انت قولتة ده
    مبقاش فاضل غير انك تبلغ عني البوليس
    بعدما اتاكدت اني كنت جاية ااقتلك
    بس من فضلك قبل ما تفكر تتخذ ضدي اي اجراء اسمع حكايتي الاول وايه الظروف الي غصبتني اني اجي هنا واحاول اقتلك
    قال..تمام نسمع...
    وترك منصور السكينة التي كان يقطع بها التفاحة
    واشار بيده وهو يقول
    اتفضلي احكي
    وبالفعل جلست امام منصور وسردت له قصتي منذ ان ولدتني امي مرورا بما حدث مع عصام وام الغلام حتي اللحظة التي اجلس امامه بها الان
    وبعد ان انتهيت من قصتي وجدتة يسالني
    قال..يعني انتي اسمك ايمان مش رشا؟
    قلت..ايوه



    رد منصور قائلا
    شكلك بت غلبانة يا ايمان ومش حمل بهدلة الحبس والسجون
    عشان كده انا ممكن اسامحك
    لكن بشرط..
    قلت.. وانا موافقة علي اي حاجة تطلبها مني
    بس السجن لا
    قال... عارفة اية هو الشرط؟
    قلت..اية؟
    قال..عايز تقتلي ام الغلام
    بنفس السم الي هي ارسلتة معاكي
    وقفت مذهولة امام طلبة..
    ولكنه لم يكتفي بذلك الطلب
    بل قال..لازم تقتليها يا ايمان عشان بعد ما هتخلصيني منها
    هساعدك عشان نخلص انا وانتي من عصام
    وسالتة بشغف
    لاعرف ان كان عصام بني ادم عادي ام عفريت؟
    قلت..عندي سؤال مهم جدا بالنسبالي
    من فضلك عايزاك تجاوبني علية
    قال انا عارف سؤالك
    قال..انتي عايزة
    تساليني.. ان كان عصام عفريت
    ولا بني ادم
    صح؟
    رديت.. وانا مندهشة لمعرفتة للسؤال
    دون ان انطقة
    قلت..ايوة بالظبط كده
    هو عصام عفريت ولا بني ادم؟؟
    قال انا هفهمك كل حاجة عشان تقدري تساعديني
    ونخلص منهم
    عصام ده بقي يا ستي..........
    لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
    مع تحياتي
    الكاتبة
    حنان حسن
    x
    x
    x
    x
    x
    x
    رواية بت شمال الجزء السادس للكاتبة/حنان حسن بعدما منصور اكتشف امري وطلع عارف ان ام الغلام بعتتني عشان اقتلة.. طلب مني شرط وا...

    Mohamed Sadek




  • رواية بت شمال الجزء السادس
    للكاتبة/حنان حسن
    بعدما منصور اكتشف امري وطلع عارف ان ام الغلام بعتتني عشان اقتلة..
    طلب مني شرط واحد عشان يساعدني
    وكان الشرط هو اني اقتل ام الغلام بنفس السم الي هي كانت عايزة تقتل بيه منصور
    فسالتة اهم سؤال كان محيرني
    رواية بت شمال الجزء السابع للكاتبة/حنان حسن

    Mohamed Sadek



  • رواية بت شمال الجزء السابع
    للكاتبة/حنان حسن


    رواية بت شمال الجزء الرابع  للكاتبة/حنان حسن  بعدما زارني ذلك الشبح بغرفتي.. وارسل معي  رسالة لامة...(ام الغلام)  اتعصبت جدا وقلت في...

    Mohamed Sadek

  • رواية بت شمال الجزء الرابع 

    للكاتبة/حنان حسن 


    بعدما زارني ذلك الشبح بغرفتي..

    وارسل معي  رسالة لامة...(ام الغلام)

     اتعصبت جدا وقلت في نفسي
     ان مختار حارس الامن الذي يقف بالخارج ربما يكون متواطئ معة 

    وهو من سمح له
     بالدخول
     وروحت  سريعا افتح الباب لاوبخة واطردة

     ولكنني عندما فتحت باب غرفتي 
    وجدت مختار قد اختفي ويجلس علي كرسية  قط اسود 

    واخذت ابحث بعيني عن مختار 
    ولكنني لم اجدة 

    واندهشت لذلك القط الاسود الذي كان يجلس بالكرسي 
    مكان مختار 

    وقلت في نفسي ياتري مختار راح فين؟

    والقط ده شكلة غريب كده ليه؟

    ومره واحده لقيتني افتكرت الرسالة بتاعة عصام
     الي مفروض اوصلها لام الغلام 

    وذهبت سريعا في الصباح لغرفة ام الغلام 

    عشان اخبرها بالرسالة
     الي كانت بتنتظرها من ابنها 

    وكمان عشان استاذنها اني امشي
     واترك البيت الي مليان رعب ده

    وبالفعل قابلت ام الغلام واخبرتها بالرسالة
     التي قالها لي عصام ابنها القتيل

    وبعد ان استمعت ام الغلام للرسالة 
    جلست تفكر بعض الوقت وهي تردد 
    ما جاء في تلك الرسالة

    قالت..هو قالك ان الي قتلة 
    ..بيعيش في المية ؟
    وبياكل في المية؟
     وساكن في المية؟

    وعايزة يدفع الحساب؟

    قلت...ايوه هو قالي كده بالظبط

    ردت ام الغلام قائلة...
    طيب روحي انتي دلوقتي لغرفتك يا ايمان

    قلت بعد اذنك انا بستاذنك انا  همشي  من هنا


    وسالتني؟؟

    قالت..ليه عايزة تمشي يا ايمان ؟
    في حد زعلك؟

    قلت..انا هنا بشعر اني مرعوبة

    نظرت لي بغضب وهي تقول..
    انتي بتخافي من روح عصام الي بيحبك واختارك من بين الناس كلها عشان يستنجد بيكي؟ 


    بصراحة لما لقيتها غضبت كده 
    عشان ابنها 
    فا قولت اتعلل بسبب تاني

    قلت..بصراحة في حاجةحصلت النهاردة غريبة 

    وسالتني؟

    قالت..اية الحاجة دي؟

    قلت..في حارس امن عند حضرتك اسمة مختار

    قالت..مالة؟

    قلت...انا طلبت منه انه يقعد  امام الغرفة عندي ساعة الفجر 
    عشان يحميني لاني كنت خايفة

    قالت..وبعدين؟

    قلت..صحيت بعدها بشوية ملقتهوش
     ولقيت قط اسود جالس مكانة بالكرسي

    نظرت الي ام الغلام بطريقة مرعبة ... 
    وهي تقول...

    روحي غرفتك دلوقتي وانسي انك تمشي 
    من هنا خالص

     لغاية ما انا اسمحلك بالمغادرة

    قلت..بس انا عايزة امشي من هنا..

    وسالتها؟؟
    قلت..انتي مش قولتيلي اني مخلياني اقعد هنا عشان ابنك هيبعت رسالة عن طريقي؟

    واهو فعلا بعتلك الرسالة وانا وصلتهالك

    اتركيني امشي بقي ربنا يخليكي

    نظرت الي ام الغلام بغضب وهي تقول...
    انا قولت مفيش مغادرة من هنا
     غير لما انا اسمحلك 

    واتفضلي  دلوقتي علي غرفتك يلا

    نظرت لها وانا اكاد ان ابكي من احساسي بالقهر

    واني محتجزة في مكان رغما عني

    ووقفت قليلا وانا احاول ان اتوسل لها مرة اخري

     لربما تراجع نفسها..

    ولكنها نهرتني وهي تصرخ في وجهي 

    وتقول...مستنية ايه ؟
    قولتلك
     روحي علي غرفتك

    وبالفعل تركتها وروحت علي غرفتي
     وانا افكر مع نفسي 

    واقول..
    شكلي كده مش هخرج من البيت ده تاني

    وعندما اقتربت من الغرفة شعرت بالفزع 
    عندما وجدت نفس القط الاسود مازال يجلس مكان مختار 
    وعيناه تلمع

    فا ذهبت سريعا ودخلت لغرفتي..
     ونويت اني احاول انام شوية

     عشان مكنتش نمت طوال الليل 
     فااستلقيت علي السرير 
    ووضعت راسي علي
     المخدة

      واغمضت عيني
     لاذهب في نوم عميق هربت فيه من الواقع 
    المرعب

     وما ايقظني منه سوي احساسي باني انام في  فراش مبلل 

    فا استشعرت بيدي السرير لاتاكد من ذلك الاحساس بالبلل 

    حتي تاكدت بالفعل بان هناك مادة سائلة تبلل الفراش

     فا فتحت عيني ونظرت للفراش 
    وتفاجاءت ب
    ان هناك بحر من الدماء علي السرير
     وما صعقني اكثر
     والقي بالرعب في قلبي 

    هو ذلك الجثمان
     الذي كان ملقي علي وجهة بالسرير 

    ولم اعرف بعد من هو ذلك الشخص
     الذي نزف ولا من اين؟

    ولقيت نفسي بصرخ لغاية ما سمعت صوتي فرفشة وام الغلام

    و دخلوا لغرفتي ليعرفوا ما يحدث...
    ولما شافوا الجثة وتلك الدماء  في سريري
     تعجبوا

    وسالتني فرفشة؟

    قالت..هو مين الي كان نايم معاكي ده وليه قتلتية؟

    قلت..انا معرفش مين ده؟

    ردت ام الغلام قائلة..

    ازاي يعني واحد عريان في سريرك؟
     ونايم معاكي ؟
     ومش عارفة مين ده؟


    وسالتني ام الغلام؟؟

    قالت..ليه قتلتية؟

    قلت..انا مقتلتش حد
     ياناس 
    دا انا حتي معرفش مين ده 

    ولا شوفت وجهة لغاية دلوقتي

    ردت فرفشة قائلة..

    بس كده؟
     انا هشوفلك مين ده ؟

    حالا...
    واقتربت فرفشة من الجثة 

    وقلبتها علي ظهرها
     لاتفاجاء 
    بان ذلك القتيل هو مختار حارس الامن

    وقد كان مذبوحا

     وبمجرد ما رايت تلك الجثة 
    الا واصابني الصراخ الهيستيري 

    مما جعل ام الغلام تصفعني علي وجهي 
    لاصمت 

    حتي نري من اين اتت  تلك الجثة 
    ولكي لا  يلفت صوتي النظر لباقي من في المنزل

    ولقيت ام الغلام تطلب مني الا اتحرك 
    حتي تطلب البوليس 
    ليعاقبني
     علي قتلي لذلك الشاب

    فا قمت من مكاني واخدت اتوسل لها

     وانا اقول..ابوس ايدك 

    بلاش البوليس
     والله انا ما قتلت حد 

    ولا حتي اعرف مين الي قتلة

    قالت..مهو لازم البوليس يعرف
     وولازم حد يتعاقب ويتشنق 
    علي قتل الحارس مختار 

    لان مينفعش نترك الامر
     كده

    وعندما لاحظت  اصرار
     ام الغلام علي ان تبلغ البوليس عني ..

    اخذت اتوسل لها

    قلت..ارجوكي صدقيني 
    انا بريئة
     متخليش البوليس ياخدني

    نظرت الي ام الغلام ثم فكرت قليلا

    وبعدها طلبت من فوفشة ان تتركنا وحدنا

    وبعدما اصبحنا وحدنا بالفعل

    اقتربت مني ..

    وهي تقول..
    عندي ليكي عرض

     لو قبلتية ..
    هتتحل مشكلتك..

    وهنقذ رقبتك من حبل المشتقة 
    ومش كده وبس ..
    لا 
    دنا هاعطيكي مبلغ كبير من المال 
    وهسيبك تروحي لحال سبيلك

    قلت..ايه هو العرض؟

    قالت...يعني موافقة علي مبدء العرض 
    مهما كان؟

    نظرت لتلك الجثة
     والتهديد بحبل المشنقة الذي بات قريبا..

    وقلت....موافقة علي اي حاجة
     بس بلاش البوليس

    قالت يبقي اقعدي واسمعي بالظبط انا عايزاكي تعملي ايه؟

    واخذت ام الغلام تشرح بالظبط
     هي عايزة مني ايه؟

    قالت..ابني لما اتقتل
     احنا معرفناش مين الي قتلة 

    ومخدناش له ثارة من الي قتلة..
    عشان كده روحة مش مرتاحة

    قلت..وبعدين؟

    قالت..من فترة بعيدة زوجي ابو عصام 
     قبل ما يموت ..

    قام بقتل ابن عمة 

     وابن عمة ده ليه ولد اسمة منصور
     ومنصور ده كان بيحلم ياخد بثار ابيه   من عصام

    لكن لما عصام اتقتل
     انا استبعدت منصور ده تماما

    وسالتها؟

    قلت..وليه استبعدتية 
    ساعتها؟
     مع انه اكثر واحد مشكوك فية بقتل ابنك؟

    قالت..لان منصور ترك البلد واليابسة كلها 

    وباع كل ما يملك واشتري مركب صيد كبيرة جدا 

    وعاش فيها في وسط البحر 
    وبيقال انه نادر لما بيجي البلد
     وناس كتير قالولي انه صرف نظر عن اخذ الثار لابية..

    بس واضح انها طلعت لعبة منه 
    عشان يبعد عن نفسة الاتهام لما يقتل عصام

    وسالتها؟

    قلت .. طيب  وعرفتي منين ؟
    انه هو الي قتل عصام ابنك؟

     
    قالت..الرسالة الي بعتهالي ابني معاكي امبارح

     بتقول.. ان الشخص الي قتلة
     بيعيش في المية
     وبيسكن  في المية 
    وبياكل في المية

     والعلامات دي  معناها ان الشخص الي قتل ابني صياد ..

    ومنصور صياد 
    وعايش في المية
     وبياكل في المية وبينام في المية كمان

    وابني بنفسة طلب مني
     اني اخلص علي منصور..

    في الرسالة واصفي معاه الحساب

    وسالتها؟؟

    قلت..طيب ممكن اعرف 
    انا ايه دخلي في 
    الموضوع ده 

    وايه المطلوب مني 
    بالظبط؟

    قالت.. انا لازم اقتل منصور عشان
     ابني ينام مستريح في قبرة 
     لكن بسبب العداء 
    والثار  الي بيني وبين منصور 

    انا مقدرش 
    اقرب من المكان الي بيتواجد فيه منصور 

    و عشان كده
     لازم استعين بحد  يقتلة ..

    نظرت لها وانا اسالها؟؟

    قلت..اوعي تكوني بتقصدي اني انا الحد ده؟

    قالت ..بالظبط كده 
    هو ده الي انا بفكر فيه

    مفيش حل غير انك تساعديني
     اني اقتل منصور 

    عشان ابني يرتاح في
     قبرة

    قلت..انا مش قتالة قتلة..

    ومقدرش اقتل فرخة 
    حتة  

    معلش شوفي اي حد غيري يقوم بالمهمة دي

    قالت..انا مينفعش اعرف حد
     باني ناوية اقتل منصور 

    عشان محدش يحذرة
     مني ..
    وبعدين انتي غريبة 
    وهو ميعرفكيش

     وميعرفش صلتي بيكي 

    يعني تقدري تشوفي اي وسيلة
     تقربي بيها منه  

    وتحطي له كام نقطة من السم
     الي هديهولك 
    في اي حاجة 
    ياكلها او يشربها 

    وبعد ما تقتليه 

    تختفي بعدها 
    ومحدش هيعرف عنك حاجة

    فسالتها؟

    قلت..هو انتي مش بتقولي انه عايش في البحر

     ومش بيجي لليابسة
     غير كل مدة ؟؟

    ردت ام الغلام قائلة...

    لا... مهو لحسن الحظ  

    اني لما سالت عليه ناس تبعي في البلد  

     لقيت اان هو هنا اليومين دول 

    وعرفت كمان انه عاد  للبلد عشان امة مريضة

    وعشان كده انتي هتسافري انتي وفرفشة
     وهتنفذي المهمة 
    وترجعي تاخدي مني
     مليون جنية
     هدية مني ليكي 
    وتمشي

    و ساعتها وتروحي لحال سبيلك
     ومش هقولك تفضلي هنا تاني

    نظرت لها
     وانا افكر بان تلك احسن فرصة للهرب

      فا من الممكن ان اسافر مع فرفشة واهرب منها في الطريق
     بكل سهولة 

    وميقدروش يعرفوا مكاني بعدها

    وفي تلك اللحظة...

    قلت..انا موافقة..

    ولقيت ام الغلام بتطلب مني اني امسك بتلك السكين
     التي بجانب الجثة

     وعندما امسكت بالسكين 

    اخذت تصورني وانا بجانب الجثة 
    وبيدي السكين 

    وبعدما انتهت من تصوير الفيديوا
     طلبت مني بان اوقع بيدي علي اعتراف 

    بانني انا من قتلت مختار حارس الامن

    وبالفعل قمت بالتوقيع 

    وعرفت ساعتها ان ام الغلام بتقيدني
     بتلك الادلة 
    لكي لا افكر في الهرب ..

    وبالفعل جهزنا نفسنا انا وفرفشة
     التي طلبت من ام الغلام ان تاتي معنا
     لتلك البلد  
    لتتابعنا عن بعد 

    وكان فرفشة.. كانت تعلم باني افكر بالهرب

     وكانت تخاف من مسؤالية اني اهرب 
    وام الغلام تحاسبها هي...

    المهم ...بعد اصرار فرفشة ان ام الغلام تاتي معنا 

    للاسف وافقت  ام الغلام

    وسافرت معنا بالفعل

     وبقدر ما كنت حزينة بسفر ام الغلام معنا 
    الا انني كنت سعيدة
     لان ام الغلام وفرفشة طلبوا من ياسر ان ياتي معنا

     ليكون معنا رجلا بتلك السفرية
     وقلت في نفسي 
    انه ربما ..يساعدني ياسر علي الهرب
     في تلك البلد 
    التي سانذهب لها 

    المهم سافرنا بالفعل نحن الاربعة
     انا ..وام الغلام ..وفرفشة ..
    وياسر..
    الي الصعيد..
    حيث كان منصور هناك 

    بعدما ترك مركب الصيد بالاسكندرية 
     ليري امه المريضة بالصعيد

    وعندما وصلنا للبلد

     نزلت ام الغلام في احد الفنادق
     القريبة من المحطة 

    وكان ياسر معها 
    وملازما لها..

    اما انا ...فقد اخدت زجاجة السم 
     وساهدت  صورة لمنصور 

    لاعرف شكلة ...
    عندما اراه

     وذهبت مع فرفشة  التي ارتدت النقاب 
    الذي يخفي وجهها 

    واتت معي لتعرفني كيف اصل لمنصور  ...

    وعندما وصلنا امام منزل ام منصور..
    لقيت فرفشة بتتركني

     لتعود لام الغلام 
    في الفندق

     وهي تطلب مني اني اتخذ اي حيلة للدخول 
    الي بيت منصور... 

    وبعد ما تركتني فرفشة 
    وذهبت
      لقيت نفسي امام المنزل 

    ولا اعرف كيف ساتصرف

    فقد كان يجب ان اخترع اي حيلة
     تمكني من الدخول لمنزل منصور 
    واضع له السم 
    واختفي بعدها 

    وينتهي ذلك الكابوس 

    بانتهاء علاقتي بام الغلام

    المهم ...فضلت واقفة امام منزل منصور
    وعندما لمحت منصور يخرج مع احد الرجال 

    عرفت شكلة
     لانة نفس الشكل الي شوفتة في الصورة
     الي شوفتها مع ام الغلام..

    فقد كان  اسمر ....وطويل 
    قليلا..
     ويبدوا عليه بانه رياضي 

    لان جسدة مشدود 
    وليس به كرش
     ..من الاخر كان شابا وسيما 
    وانا جاية دلوقتي عشان انهي حياة ذلك الشاب الوسيم..

    واختبات بجانب منزلة
     وانا اشاهدة 
    وهو يقف متحدثا مع شخصا معه 
    امام منزلة 

    واخذت اقول لنفسي ..كيف ساتعرف عليه؟

    واثناء ما انا افكر

    لفت نظري ان بجانب بيت منصور 
    منزل اخر مغلق 
    وواضح بانه مغلق منذ زمن 

    لان البوابة الحديدية مغروزة بالتراب 

    والقفل يبدوا عليه
     انه صدا 
    من مرور الزمن عليه دون ان يلمسة احد ..

    فا قررت بان ادعي باني من  اقارب اصحاب ذلك المنزل المهجور ..

    ولكن كان يجب اسال  عن اهل البيت المهجور

     قبل ان اتورط في كدبة تفضح امري

    فا اخذت ابحث بعيني 
    عن اي حد  اسالة
     عن اهل ذلك المنزل المغلق..
    ولكنني لم اجد سوي صبي في عمر البلوغ

    وسالت صبي وكان يلعب بالكره 

    قلت..هو البيت ده اصحابة فين
    رد الصبي قائلا.. اصحاب البيت مسافرين بحري من سنين
    ثم سالتة مرة اخري
    قلت..وصاحب البيت اسمة ايه ؟
    رد الصبي قائلا
    ده بيت المنجي سليمان

    قلت.. المنجي سليمان ؟

    فا اردت ان استدرج الفتي ليخبرني بالمزيد من المعلومات
     عن اهل ذلك المنزل

    قلت..المنجي سليمان ده الي كان عندة بنت اسمها شربات؟
    رد الصبي قائلا...

    المنجي سليمان مكنش عنده غير ولدين اسمهم احمد ومحمود

    قلت..اه يبقي زوجتة بقي هي الي كان اسمها شربات؟

    رد الصبي نافيا
    قال..مفيش واحده اسمها شربات هنا 
    لان زوجتة كان اسمها الحاجة نعيمة
     
    المهم عرفت شوية معلومات
     عن جيرانهم
     الي مسافرين..
    وذهبت لمنصور وصاحبة 

    الذي كان يقف معه 
    وسالته؟

    قلت..لو سمحت متعرفش فين بيت المنجي سليمان؟

    رد رفيق منصور 
     قائلا
    المنجي سليمان قفل بيتة وسافر علي بحري
     من زمان
    قلت..يا نهار اسود ازاي الكلام ده؟
    رد صاحب منصور قائلا

    ليه انتي  تقربي للمنجي سليمان؟

    قلت..انا قريبة زوجتة الحاجة نعيمة
     وكنت عايشة في القاهرة طول عمري 
    ولما اطلقت 
    قولت اجي اقعد عند خالتي نعيمة 
    ومعرفش انها سافرت

    ياربي هعمل ايه دلوقتي
     دنا لسة وصلة
     من السفر؟
     حتي مرتحتش

    نظر الي منصور وبعينية ابتسامة جميله..
    وهو
     يقول... تعالي اتفضلي عندنا ارتاحي من مشوار السفر
     انا امي في البيت

    قلت..شكرا ربنا يكرمك يا....
    انت اسمك اية؟
    قال..منصور
    قلت اهلا وسهلا بيك وانا رشا
    قال..اهلا بيكي يا رشا

    وبالفعل دخلت مع منصور لبيتة
     بعدما غيرت اسمي 

    وقام منصور بتعريفي 
    لامة 
    وطلب من امراة 
    تعمل لديهم بالمنزل
     وتخدم امة المريضة 
    ان تعد لنا الطعام

    وكان اسم تلك الخادمة خالة سعدية 
    وطلب منها ان تعد لنا الطعام والشاي

     و بعدما اكلنا اتت تلك المراة بالشاي 

    وكانت تضع الشاي بالمج..

    وتركتني انا ومنصور وعادت لتري امة المريضة 

    وفي تلك اللحظة

     وجدت بان الفرصة قد حانت
     لكي اضع له السم 

    في احد الماجات

     التي يقدمون بها الشاي..

    وقلت في نفسي 
    بانني يجب اجعلة يبتعد قليلا

     حتي اقوم بوضع السم في المج الخاص به

    وطلبت منه بعض النعناع ليتركني قليلا

    وعندما ذهب منصور لياتي بالنعناع..

    وضعت بسرعة زجاجة السم باكملها بالكوب..

    وعندما عاد منصور قال اتفضلي النعناع..

    فا اخذت المج الخالي من السم 
    لاضع به النعناع 
    ولكن المفاجاءة 
    ان منصور امسك بالمج من يدي 
    وهو يقول..لا المج الي في ايدك ده بتاعي انا 

    عشان انا عندي السكر 
    وام سعد ديما بتعملي الشاي في المج بتاعي 
    من غير سكر.... 

    ومد يده لي بالمج الذي به السم 
    وهو يقول
     خدي ده الشاي 
    بتاعك...
    نظرت له وانا امسك من يده المج الذي به الشاي المسموم

     واوقفت الكوب بيدي ولقيت منصور بيطلب مني طلب صعب

    قال....اشربي شفطة كدة
    قلت..لية؟

    قال..عشان تشوفي اذا كان محتاج سكر تاني 
    ولا حاجة..
    واخذ يردد 
    ويقول اشربي

    ولكنني اخذت انظر له وانا اتبلل عرقا 
    وظهر عليا توتري

    وفي تلك اللحظة

      اخذ ينظر  الي منصور بشك وريبة 

     ولقيتة قام وقف 
    واخذ من يدي الكوب 

    ورفعة علي انفة ليشمة 

    ونظر الي  وهو يقول بغضب.........

    لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
    مع تحياتي
    الكاتبة
    حنان حسن
    رواية بت شمال الجزء الثالث  للكاتبة/حنان حسن  بعدما صحيت من الكابوس الي شوفت فيه عوض اخويا  وهو بيذبح طفلة صغيرة  وتلك الطفلة  كانت ...

    Mohamed Sadek

  • رواية بت شمال الجزء الثالث 

    للكاتبة/حنان حسن 


    بعدما صحيت من الكابوس الي شوفت فيه عوض اخويا 
    وهو بيذبح طفلة صغيرة 

    وتلك الطفلة كانت انا
     حينما
     كنت  صغيرة

    و قمت مفزوعة من
     النوم
     وكنت هخرج اجيب شوية مية
     لكن سمعت صوت
     بالغرفة 
    بتاعة عصام القتيل

     ولما دخلت غرفتة..
     
     اتفاجاءت بجثة  علي السرير
     وبالرغم من اني قد اصابني الفزع
     الا اني قررت اني اتغلب علي خوفي
     عشان اثبت لنفسي ان مفيش حاجة اسمها عفاريت...

    وبالفعل استجمعت شجاعتي

     وعدت مرة اخري
     للغرفة لاتحقق من تلك الجثة
     واري من صاحبها...

    وعدت مرة اخري
     لغرفة القتيل

     واقتربت من السرير ببطء...
    وكانت الجثة مغطاة
     
    ..فامددت يدي ونزعت الغطاء عن تلك الجثة...

    لاتلقي الصدمة  المفزعة..

    للكاتبة/حنان حسن 


    فقد اكتشفت ان تلك الجثة  لعصام بالفعل..

     وهو نفس الشاب الذي كان قد قابلني بالشارع 
    وقام بحمايتي من الشباب المتحرشين ..

    وبمجرد ما ان رايت تلك الجثة
      اخذت اصرخ 
    وخرجت من غرفة ذلك القتيل 
    وانا اجري.. واقع.. وانكفئ.. 
     من هول ما رايت

     وخرجت سريعا من غرفة القتيل لغرفتي 

    وفتحت باب غرفتي لاخرج منها 
    وانا اقفز علي السلالم مهرولة

     وانا انوي ان افر من ذلك البيت
     ولكن اثنا نزولي 
    سريعا علي من علي سلم الفيلا

     تصادف طلوع رجل
     بيدة كوب من الشاي الساخن

      فا اصطدمت به رغما عني

     مما جعل الشاي ينسكب علي ذلك الرجل...

    فا اخذ ينهرني...

    قال..اية ده؟

    للكاتبة/حنان حسن 


    انتي عامية؟
     ولا غبية؟
    الشاي وقع عليا وهو بيغلي  منك لله

    ولقيت نفسي اتلعثم بالكلام 
    وانا اقول.. معلش اصل ال....
    القتيل ....اقصد فوق ....الجثة
    .... انا شوفت...........

    اخذ ينظر الي ذلك الرجل

     وهو لا يفهم ماذا
     اقول 
    واخذ يهدئ من روعي..

     ويقول..في ايه مالك ؟

    وعرقانة كدة ليه؟

    وايه التخاريف الي بتقوليها دي ؟
    قتيل ايه ؟
    وجثة ايه؟

    رديت وانا ابكي
     
    قلت..من فضلك سيبني انا خايفة
     وعايزة امشي من هنا

    قال.. اهدي بس بالراحة كده وقوليلي..

     خايفة من ايه؟

    قلت..في قتيل فوق  

    نظر الي بعدما اصابة القلق مني
     ومن كلامي
     ثم
    قال..قتيل فوق فين؟

    قلت..في الغرفة الي بجانب غرفتي 

    قال..تعالي معايا

    وسالتة..وانا ارتعش
    قلت..هنروح فين؟

    قال..انا شغال حارس امن هنا 
    عند السيدة ام الغلام

     والي انتي بتقولية ده من طبيعة عملي هنا
     ولازم اتحقق من كلامك بنفسي

    قلت..يعني انت عايزني ارجع معاك لغرفة القتيل تاني؟

    قال..ايوه لازم تيجي توريني انتي شوفتي اية؟

    للكاتبة/حنان حسن 


    وفين القتيل ده بالظبط؟

    قلت..بس انا مش هقدر......

    نظر الي ذلك الرجل نظرة شك 
    وهو يسالني؟؟

    قال ..انتي مين ؟

    وبتعملي اية هنا؟

    انا اول مرة اشوفك هنا

     هو انتي  من البنات الي بشتغل هنا؟

    قلت.. لا ..انا مش بشتغل هنا

    قال.. امال ايه الي جايبك هنا ؟

    ونازلة بتجري من فوق ليه؟ 


    انتي شكلك كده بت مش مظبوطة 
    وباين عليكي عاملة مصيبة

     وبتخترعي حوار القتيل ده عشان تهربي من مصيبة ليكي هنا 

    قلت ..والله ما عملت حاجة انا فعلا 
    شوفت قتيل فوق

    قال..خلاص يبقي  تعالي معايا بالزوق
     وريني القتيل ده فين
      بدل ما اسلمك لقسم الشرطة

    نظرت له وانا ابكي
     وارتعش في ان واحد

    قلت..لا وعلي ايه؟

    تعالي معايا عشان تصدقني  وانا اوريلك الجثة
     الي علي السرير

    وبالفعل عدت مرة اخري
     واخذت معي
     حارس الامن لاؤكد له الدليل 
    علي صدق كلامي

    وعندما دخلنا انا وحارس الامن لغرفة عصام القتيل

    نظرت علي السرير
     ولم اجد شيئا وبحثت ايضا بالغرفة كلها 
    لم اجد.. احد بالغرفة

    وفي تلك اللحظة..

     لقيت حارس الامن..

     ينظر الي نظرة شك

     وهو يقول..مش بقولك انتي شكلك بت مش مظبوطة؟
     ووراكي مصيبة؟

    اتكلمي يا بت؟ و انطقي ؟

    للكاتبة/حنان حسن 


    كنتي  سارقة ايه من البيت وهربانة بية؟

    اخذت ابكي وانا اقسم له بانني بريئة
     واني فعلا شوفت قتيل هنا

    قال..طيب ولما انتي فعلا شوفتي قتيل؟
     امال هو فين؟
    ..وبعدين انتي ايه الي مدخلك الغرفة دي اصلا ؟

    وسالني؟

    انتي عارفة لو ام الغلام عرفت ان حد لمس باب الغرفة دي؟
     بتعمل في ايه؟

    انطقي يا بت وقولي انتي مين؟
     وبتعملي هنا ايه؟

    ومين الي جابك هنا؟

    قلت..الي جابني هنا عصام

    قال..عصام مين؟

    قلت..عصام القتيل ابو حمامة ..نية.. في.. الحلة

    قال.. اه شكلك هتسوقي  الهبل
     وتعملي فيها مختلة عقليا 

    وفكراني هصدقك صح؟

    قلت...طيب ممكن لو سمحت بس
     تستني لما تيجي فرفشة 

    وهي هتقولك انا مين وبعمل هنا ايه؟

    قال..انتي تعرفي فرفشة بجد؟
     ولا هتطلع كمان كدبة زي موضوع القتيل ابو حمامة نية في الحلة؟

    قلت..لا طبعا اعرف فرفشة

    ولو عايز تتاكد..اتصل بيها وهتشوف

    فا نظر الي حارس الامن بشك وريبة
     وقام بالاتصال بفرفشة

    قال..ايوه يا مدام فرفشة
     
    فيه واحدة مسكتها هنا وهي بتهرب من ع السلم
     
    وشكلها مريب كده و.......

    فا قاطعتة وطلبت منه ان احدثها انا بنفسي

    فقام باعطائي الموبيل

    وبعدما اخذت منه الموبيل

    قلت..الوو يا فرفشة انا ايمان
     ابوس ايدك تيجي حالا وتنقذيني
     احسن حارس الامن عايز يسلمني للبوليس

    ردت فرفشة قائلة..

    متخافيش اديهولي وانا اكلمة

    وبعدما استعاد مني  حارس الامن الموبيل مرة اخري

    قال..يوه...
    يعني انتي جاية دلوقتي؟
     ...ماشي هستناكي 

    وطلب مني حارس الامن الا اتحرك 
    لغاية ما توصل فرفشة

    وبالفعل جلست علي السلم

    للكاتبة/حنان حسن 


     بينما كان جميع من بالمنزل نيام 
    ولم يبقي متيقظا في ذلك المنزل سوي انا وذلك
     الرجل

    وبعد شوية...وصلت فرفشة 
     التي فهمت حارس الامن اني تبع ام الغلام
     واني امكث بذلك المنزل بناء عن رغبتها
     دون ان تذكر شيئا عن التفاصيل
     كما لم تذكر شيئا عن البطاقة ..او عصام. ولا اي شيئ
     مما حدث لي معها هي وام الغلام...
    واكتفت فقط بان تطلب منه ان يتركني
     لانهاتعرفني حقا ..و تعلم بوجودي بالمنزل هي وام الغلام...

    وبعدما تركنا حارس الامن ورحل
    نظرت الي فرفشة
     نظرة لوم وعتاب وهي تسالني؟

    قالت..انتي ايه الي دخلك غرفة المرحوم عصام؟ 

    وليه فتحتي الباب؟

    انا مش قولتلك متجيش ناحية الغرفة دي؟

    ولا تفتحيها؟ 
    لان امة محرمة لمس باب الغرفة

    قلت..اانا مفتحتش الباب
     
    انا  لقيت الباب مفتوح 

    ثم اضفت...
    قلت..ومش هتتخيلي انا شوفت ايه يا فرفشة
     في الغرفة ؟

    انا شوفت..... 

    وقبل ان اكمل وضعت فرفشة يدها علي فمي

     وهي تقول..
    حذار تنطقي باي كلمة عن الي شوفتية
     في  تلك الغرفة 
     لا تتاذي زي الي قبلك ما اتاذوا

    بعدما سمعت تحذير فرفشة ليا
     فهمت ان في ناس غيري ظهرت لهم نفس الجثة في نفس الغرفة

     وفي تلك اللحظة..

     تاكدت بان الموضوع بجد وليس مجرد تهيؤات مني 

    ولقيتني بطلب من فرفشة انها تسمح لي اني اغادر ذلك المنزل

    قالت..الامر مش بايدي اطلبي من ام الغلام انها تسمحلك بالمغادرة

     وحذاري تحاولي تمشي من نفسك
     لاني هحذر علي حراس الامن برة انهم لو شافوكي بتهربي هيبلغوا عنك بانك سرقتي ام الغلام وهربتي

    وسالتها

    قلت..انا مش فاهمة انتوا عايزين تحتجزوني ليه عندكم هنا 
    وهتستفادوا ايه من وجودي في البيت عندكم؟

    للكاتبة/حنان حسن 


    قالت..المرحوم بيرسل لنا رسايل عن طريقك

     وام الغلام بتقول انك بقيتي الوسيط بينه وبينا 

    قلت..ارجوكي انا اترعبت وكان ممكن اصاب بازمة قلبية بسبب منظر القتيل الي انا شوفتة

    ومش متخيلة اني ارجع برجلي للغرفة دي تاني 

    ومش هقدر انام فيها

    ردت فرفشة بعصبية

    قالت..كل ده مليش فية

    لو عايزة تمشي خدي الاذن من ام الغلام
     ودلوقتي انا هستاذنك عشان انا بسببك صحيت من احلاها نومة وخرجت من بيتي الفجر

    وتركتني فرفشة ومشيت وانا وقفت علي السلم ببكي وخايفة ادخل الغرفة مرة اخري...

    وخصوصا اننا مازلنا في الليل...
    ولقيت نفسي خايفة جدا وعايزة الاقي حد اتونس بية..

    واخدت بالي ان ذلك الحارس الي كان عاملي فيها المحقق كولمبوا من شوية 

    يخرج من باب المطبخ
     ومعه كوب جديد من الشاي 
    بدل الي انا قلبتة عليه من شوية
     وكان واضح انه بينظف نفسة من اثار تفل الشاي لغاية دلوقتي 

    ولقيت نفسي بجلس علي السلم 
    وانا بنظر اليه وكان نفسي استوقفة قبل ان يخرج لبوابة المنزل 

    لاطلب منه ان يبقي معي مستيقظا الي ان يبزغ نور الصباح 

    ولكنني وجدتة اخذ كوب الشاي وخرج ليقف مكانه علي باب المنزل

     بعد ان القي عليا نظرة تعجب لجلستي علي ذلك السلم..

    ولكنني لم تهمني نظرة الاستنكار الذي القي بها عليا 
    واستمريت في جلستي علي
    السلم بل ووضعت يدي تحت راسي وانا علي السلم وروحت في النوم ..

    حتي استيقظت علي يد تهزني..

    وعندما فتحت عيني 

    وجدتة حارس الامن مرة اخري

    فسالتة؟

    قلت..في حاجة؟

    قال..انتي تركتي غرفتك و نايمة علي السلم كده ليه؟


    قلت..اصل هنا طراوة

    قال..طرواة اية ؟

    روحي ادخلي غرفتك

    قلت..ايه يا عم اللواء 
    انت مفيش وراك حد غيري؟

    مالك انت انام هنا؟

     ولا انام في الحمام؟

     انت مش خلاص اتاكدت اني مش حرامية؟
    وسالني؟

    قال..اسمعي..

    هو انتي خايفة تدخلي الغرفة بتاعتك عشان  القتيل الي انتي حلمتي بيه صح؟

    نظرت له وانا اقول...

    بسم الله ما شاء الله عليك نبية جدا

    للكاتبة/حنان حسن 


    قال..بطلي طولة لسان وردي عليا

    قلت..اولا ده مكنش حلم 

    ثانيا...ايوة بصراحة انا مرعوبة..
    ومش هقدر ادخل الغرفة دي تاني

    قال..طيب تعالي وانا ادخل معاكي 
    عشان اوريلك ان الغرفة مفيهاش حاجة

    نظرت له بتردد

    ولقيتة بيمد ايه ليا لاقف 
    واذهب معه لغرفتي

     بدل الجلوس علي السلم

    قال..هاتي ايدك وقومي معايا متخافيش
     انا معاكي

    وبالفعل قمت معه وعدت للغرفة 
    وهو معي وعندما دخلنا للغرفة..

    نظر ناحيتي 

    وهو يقول..
    شوفتي يا ستي مفيش اي حاجة تخوف اهوه..

    اتفضلي نامي في غرفتك 
    بقي

     وبالنسبة لغرفةالمرحوم  عصام
     انا قفلتها بالمفتاح 

    واستحالة تتفتح تاني 

    قلت..طيب ممكن اطلب منك طلب؟

    قال ..اطلبي

    قلت..طيب ممكن تقعد معايا لغاية ما الصبح يجي

    ابتسم ذلك الرجل
     وهو يقول 

    ماشي هتصل بزمايلي تحت واطلب منهم ياخدوا بالهم من البوابة
     وهفضل معاكي علي ما الصبح يطلع

    ابتسمت وانا اقول ..شكرا يا.......

    وسالتة..

    للكاتبة/حنان حسن 



    قلت انت اسمك اية؟

    قال..اسمي.. ياسر

    قلت..اهلا يا ياسر وانا ايمان

    قال..اهلا بيكي 

    وسالني؟؟

    قلت..هو انت علي طول بتتعامل بسؤ نية مع الناس كدة؟

    قال..لا ..خالص

    بس بصراحة انا اتعاملت معاكي كده اول ما شوفتك لاني كنت فاكرك بتشتغلي هنا 

    وقلت انك بت شمال

    قلت..ده علي اساس انك اكتشفت بعد كده اني طبيبة اسنان ؟

    منا لسة زي ما انا بنت من البنات الي  في نفس
     البيت ؟

    ابتسم ياسر وهو يقول..

    ايوه صحيح انتي موجودة في البيت 
    لكن فرفشة بتقول انك مش بتشتغلي هنا

    نظرت له وانا اقول ..

    قلت..عموما اناتقبلتة

    قال..هو ايه ده؟

    قلت..اعتذارك 
    مش انت  اتهمتني
     وغلطت فيا
      وانا طلعت بريئة؟

    يبقي انت مفروض تعتذرلي

    قال..انا اسف

    قالت..مفروض انك كا رجل امن 
    يكون عندك حس امني 

    ويكون كمان  ليك نظرة 
    في الناس 

    وتقدر تفرق بين الشخص المجرم ...
    والانسان المحترم

    نظر الي وهو يبتسم ثم

    قال..
    انتي باين عليكي بت 
    غلبانة

    قلت...اه والله واغلب من الغلب يا ياسر

    قال..طيب ما تحكيلي حكايتك 
    وقوليلي انتي ايه الي جابك هنا؟

    قلت..انا فعلا في مشكلة كبيرة 
    وتقدر تقول
     ورطة كمان

    ومحتاجة حد اتكلم معاه
    واخد راية 
    عشان اعرف
     هتصرف ازاي في الورطة الي انا فيها دي

    قال..ورطة ايه احكي؟

    وبالفعل جلست  مع ياسر وسردت له كل ما حدث

    نظر الي ياسر بدهشة وهو يسالني؟؟

    قال..انتي رافعة حاجة؟

    للكاتبة/حنان حسن 


    نظرت لملابسي وانا اقول رافعة ايه يبني؟

     منا لابسة بنطالون جينز ادامك اهوه

    قال..لا اقصد شاربة مخدرات ولا حاجة ؟
    مخلياكي 
    تخرفي كده؟

    قلت..والله يا ياسر ما بخرف 
    انا شوفت الجثة زي منا شايفاك كده 
    دلوقتي

    وشوفت  كمان عصام ده وكلمني وكلمتة
     زيبردوا  ما بكلمك دلوقتي

     لما وقعت منه المحفظة وهو الي 
    باعتني لفرفشة 

    بامارة الحمامة النية الي غرفوها من الحلة

    نظر الي متسائلا؟

    قال..والامارة دي معناها ايه؟

    قلت..انا لغاية دلوقتي معرفش معناها
     لكن وجود فرفشة في الموضوع 
    ببااكيد انها حاجة عيب

    قال..طيب اسمعي انا ممكن اساعدك نعرف ايه سر الجثة دي 
    لكن طبعا ده في حالة واحدة

    قلت ايه هي الحالة دي؟

    قال..لما اتاكد انا الاول ان في جثة فعلا

    قلت..ودي هاكدهالك ازاي ان شاء الله؟

    قال.. انتي هترجعي تنامي في الغرفة زي منتي

     وانا هراقب غرفتك طول منتي جوه 
    ولو كان حد بيدخل ولا يخرج من الغرفة
     هيبان انها حوار

     وحد بيعملة عشان  مصلحة معينة 

    وساعتها سيبيني بقي للشخص الي بيعمل كده وانا هتعامل مع امة

    قلت..طيب ولو محدش خرج ولا دخل من الغرفة؟

    قال..يبقي ده واحد من العفاريت
     بتاعة ام الغلام الي بتحضر فيهم ليل نهار

    وسالتة ؟

    قلت..انت من شوية قلت لو طلع شخص
     الي بيعمل كده
     وعامل حوار.. هتطلع عين امة صح؟

    قال..بالظبط دنا كمان هطلع عين الي جابو امة

    قلت..طيل ولو طلع عفريت؟

    قال..لو طلع عفريت انا الي هستقيل  وهروح انا اقعد عند امي

    قلت..تصدق انا كدة اطمنت اني معايا حماية؟

    قال..مفروض كنتي تبقي فاهمة كده لوحدك
     

    للكاتبة/حنان حسن 



    قلت ..تقصد اني افضل هنا لما انت تتاكد من القصة بالظبط ؟


    ولو اتاكدنا انه عفريت
     ابقي اهرب انا ساعتها ؟

    قال..ملهاش حل غير كده

    طالما بتقولي ان ام الغلام رافضة انك تخرجي من هنا عشان انتي الوسيط بينها وبين ابنها..

    يبقي مش هتسيبك بسهولة...
    ثم اضاف ياسر قائلا..

    وادعي ربنا ان ابنها ميطلبش من امه انه يتجوزك
     ساعتها هتلاقيها ذبحتك وارسلتك لابنها عشان تفرح بية

    قلت الله يبشرك بالخير

    تصدق كنت قلقانة ولما اتكلمت معاك اطمنت؟

    قال..اي خدمة
     اي وقت تكوني (مكئوبة )
    تعالي بس وانا فرفشك

    قلت..(مكئوبة) ايه
     ياراجل؟
    هي في واحدة في الدنيا تسمع كلامك 
     وتبقي مكئوبة؟

    قال..علي فكرة انا كل الي بيعرفوني مسميني صانع البهجة

    قلتلة..حصل

    وعشان انت بشرتني يا صانع البهجة بانه امة ممكن تقتلني 
     انا موافقة علي اقتراحك
    عشان مفيش عندي حل تاني
    قال..يعني خلاص موافقة تفضلي في غرفتك؟

     لغاية ما نشوف ايه سر الجثة الي انتي شوفتيها؟

    قلت..ايوه موافقة

    قال..ماشي انا هسيبك تنامي  لان الصبح خلاص طلع
     وانا لازم اسلم الورديةحالا

    قلت..هتسلم الوردية وهتروح بيتك؟

    قال..ايوه امال يعني هقعد اعمل ايه؟

    قلت ومين هيراقب الغرفة اثناء غيابك؟

    قال..متقلقيش انا هكلف  فرد امن  عندي  يقوم بالمهمة دي وانا غايب

    وسالتة؟

    قلت..وده انت واثق منه ؟
     كفاءة يعني؟

    نظر الي ياسر بكل ثقة

     وهو يقول..الي هبعتهولك ده 
    شارلوك هولمز يقولة
     يا عمي

    ..تقدري تقولي انة الشخصية الوحيدة 

    الي  خبراء البحث الجنائي احتاروا في تركيبها واتعلموا علي ادية
    بعون الله حل اللغز ده هيكون علي ايدة

    قلت..طيب تمام جدا...
    وهتخلية يراقب الغرفة من امتي؟

    للكاتبة/حنان حسن 

     

    للكاتبة/حنان حسن 


    قال..حالا هطلب منه يجي يستلم مناوبة امام غرفتك ولا تحملي.. هم

    قلت..خلاص 
    وانا معايا فلوس لو حبيت تعطي له اوفر تايم

     بس بالله عليك تقولة يفضل جنب الغرفة بتاعتي ميسبهاش

    نظر الي ياسر وقالي لحظة واحدة عشان تطمني

    وقام بالاتصال  برجل المخابرات الغامض 

    وشارلوك هولمز الشرق

    وبالفعل صعد ذلك الرجل بعدما طلب منه ياسر الصعود

    وفي لحظة اصبح امامنا رجل طويل.. وعريض 

    ويرتدي نظارة شمسية سوداء ولابسها بليل معرفش ليه؟

    المهم ..عرفني ياسر بالراجل وقالي ده مختار رجل الامن والامان

    قال..نامي واطمني
    وتركني ياسر ..
    بعدما طمني بان كل شيئ سيكون علي ما يرام..

    ودخلت الي الغرفةمره اخري 
     وقد تبدل حالي بوجود مختار علي باب غرفتي 

    ..يعني تقدروا تقولوا  اصبحت اشعر باني انام في مديرية الامن 

    من شدة احساسي بالحماية

    لدرجة اني طفيت النور كمان..
    وبالفعل ذهبت في سابع نومة ....

    ولكن لم البث ان  ذهبت في النوم بوقت قليل

    الا وقد حدث شيئا مرعبا..

     فقد وسمعت من يهمس باذني في الظلام 

    ففتحت عيني ولكنني لم اري اي شيئ 
    وكان الظلام في الغرفة اسود غطيس..

    وشعرت بان شيئا جاثما علي صدري 
    يمنعني من التنفس...

    واخذت اقول بصوت مكتوم مين؟

    رد صوتا بالظلام 

    قال.. انا عصام

    قلت..عصام مين؟

    قال..بامارة الحمامة الي غرفناها نية من الحلة

    قلت..وانا ارتعد ..

    طيب وعايز ايه مني يا عصام؟

    قال..عايزك توصلي لامي رسالة

    قلت..رسالة ايه؟

    قال..قولي لها..

     ان الي قتلني ...عايش 
    في المية ..وشغال في المية .وبياكل من المية ..

    وانا عايزة يدفع الحساب

    قلت..حاضر

    قلت..في رسايل  تاني؟

    قال..رسالتي الجاية ليكي انتي

    قلت..قول

    قال..بلاش تحطي بيني وبينك حرس 
    عشان انا لو عايز اجيبك  هوصلك 
    ولو كنتي فين

    ده غير انك هتتحملي ذنب الي هيحصل للحراس 

    قلت وانا ارتعش.. حاضر
    وسالتة؟؟
    حاجة تاني؟

    ولكنه في تلك المره لم يرد 

    وشعرت بان ذلك الحمل الذي كان علي صدري قد انزاح

    فقمت سريعا 
    وفتحت النور 
    وانا استعيذ بالله من الشيطان الرجيم 

    وقلت في نفسي.. الي حصل ده 
    حاجة من الاتنين

     يا اما اكيد كنت بحلم
     او ان في خيانة

     واتفاق مع الي اسمه 
     مختار ؟ 
    و بالاتفاق مع ياسر؟

    وحد فيهم هو الي سمح بدخول الشخص الي كان هنا من شوية 

    ولقيت نفسي بقوم بسرعة بعدما فتحت النور

    للكاتبة/حنان حسن 


     وبخرج من غرفتي بعصبية..

    عشان اعرف البية مختار شارولوك هولمز الشرق

    كان فين اثناء ما الشبح ده  كان عندي  ؟

      لكن لما فتحت الباب ...اتاكد ان ياسر وشارولك هولمز ابرياء تماما 
    وذلك لاني لما فتحت الباب اتفاجاءت بحاجة لن تصدقوها
     الا وهي ....................
    لو عايز تعرف باقي احداث القصة مع متابعة صفحتي الشخصية
    مع تحياتي
    الكاتبة
    حنان حسن
    رواية بت شمال الجزء الثاني  للكاتبة/حنان حسن  بعد ما اطلقت  واتهموني ظلم اني زوجة خاينة  و بت شمال .. المهم هربت ومشيت في الشوارع  و...

    Mohamed Sadek

  • رواية بت شمال الجزء الثاني 

    للكاتبة/حنان حسن 


    بعد ما اطلقت 
    واتهموني ظلم اني زوجة خاينة
     و بت شمال ..
    المهم هربت ومشيت في الشوارع
     وطلع عليا شباب حاولوا يتحرشوا بيا
     وظهرلهم فجاءة عصام

     الي انقذني منهم وطلب يساعدني 

    واعطي لي كارت لفرفشة 

    الي اخدتني  بدورها لامراة تدعي ام الغلام

     وعندما شاهدت ام الغلام بطاقة ابنها 

    اخبرتني بان تلك البطاقة الشخصية لابنها 

    الي اتقتل من خمس سنين وهي دفنتة بيديها 

    وسالتني فرفشة
     الذراع اليمني لام الغلام

    قالت..انتي عارفة معني الامارة دي ايه؟

    قلت..ايه؟

    قالت..معناها ان عصام بياكدلي 
     انك صادقة
     لان محدش يعرف سر الامارة دي
     غيري انا وعصام وام الغلام 

    وهنا ردت ام الغلام 
    لتكمل المقصود من الامارة
     قائلة..

     وده معناه ان ابني عصام  اختارك انتي 
    مرسال ليا عشان عايز يقولي حاجة

    او يوصلي رسالة ما

    بعد ما استمعت لكلامهما 
    قلت في نفسي..يا صلاة النبي ..
    يعني المرحوم ابو حمامة نية في الحلة .. 
    ساب المية مليون الي في البلد
     واختارني انا عشان يشغلني عند حضرتة 
    ...وابقي ساعي بريد امه؟

    فا قمت من مكاني وانا استعد للمغادرة

     وانا اقول..طيب يا حاجة انا كده عملت الي عليا ووصلتلك البطاقة 
    والمحفظة بتاعة ابنك 

    وبستاذنكم اني امشي دلوقتي؟

    نظرت الي ام الغلام وهي تتوسل لي
     بان ابقي قليلا

     وسالتني؟

    قالت..انتي مين وحكايتك ايه؟

    قلت ..انااسمي.. ايمان 

    قالتلي..انتي متجوزة يا ايمان؟

    قلت..كنت متجوزة واتطلقت

    قالت..كنتي متجوزة مين؟

    قلت..كنت متجوزة
     ام احمد

    قالت ..لا معلش يا بنتي مش واخدة بالي ؟

    يعني اية كنتي متزوجة من ام احمد؟

    قلت..اقصد كنت متجوزة ابنها الي كان شورة امة 
    وطلقني

    قالت.. واتطلقتي ليه؟

    قلت..عشان ازوجي عرف اني كتت انا واخوة في الحمام

    قالت..وكنتوا بتعملوا ايه في الحمام؟
     انتي واخوة؟

    قلت ..بنلعب صلح ..

    ثم اضفت قائلة..

    قلت..وبعدين يا حاجة ده موضوع طويل

     وكبير وانا مش عايزة اصدعلك دماغك

     وبعدين انا كمان لازم امشي حالا

    ردت فرفشة وهي تمزح..

    قالت..مش تقولي ان الموضوع فيه لعبة صلح
     في الحمام؟

     منتي طلعتي بنت كار زينا اهوه؟

    قلت يعني ايه بنت كار؟

    قالت..يعني انتي طلعتي بت شمال
     والحال من بعضة

    نظرت لفرفشة
     وسالتها؟

    قلت..هو انتي كمان كنتي بتلعبي صلح في الحمام
     يا فرفشة؟

    قالت.. ده انا من الرواد

    قلت.. انا بردوا قلت كده من ساعة ما عصام قالي الامارة بتاعتك

    نظرت الي فرفشة 
    وسالتني ؟؟
    قالت..هو مش انتي كنتي جايه ليا اصلا عشان اشوفلك شغل؟

    قلت..ايوه بس ده قبل ما اعرف  انك من الرواد
     في لعبة صلح

    قالت يعني اية؟

    قلت..يعني ياستي انا
     لا عايزة
     العب صلح.. ولا خرب ..ولا بوظ

    ولا عايزة شغل من الاساس
     
    انا كل الي انا عايزاة
    هو اني  امشي من هنا
    فقط لا غير

    ردت ام الغلام بعدما جذبتني من يدي

      لاجلس بجانبها 
    علي السرير

    قالت..سيبيها يا بت يا فرفشة 
    ملكيش دعوة بيها
     دي تبع ابني 

    وانا هحطها في عنية 
    وهخليها معايا

    وسالتها؟؟

    قلت..هو انتي ليك ولاد تاني غير عصام؟

    اخذت  ام الغلام تبكي 
    بحرقة وهي تقول...

    لا..عصام كان الحيلة يا قلب امة 
    وقلبي كان بيتشهي علي اي حاجة من ريحتة

     وانا مصدقت اني لقيت حاجة من ريحتة

     وبصراحة بقي انا مش هسيبك 

    وانتي لازم تفضلي هنا معاي كا شيئ
     من ريحتة

    نظرت لها وانا اقول في نفسي

    الله يخربيتة... لبيت ريحتة 

    انا ايه الي عملتة في نفسي بس ياربي؟

    وقلت لها بصوت عالي..

    ياحاجة انا مش هينفع اقعد معاكي هنا
     انا واحده كنت جايبة امانة ووصلتها خلاص

     يبقي اتركوني امشي 

    همست فرفشة في اذني قائلة.. 

    انتي اتجننتي ولا ايه؟

    اوعي تزعليها وتعصي كلامها لا تؤذيكي

    قلت...انا طبعا مقصدش ازعلها لكن..

    ردت ام الغلام وهي تتوسل لي قائلة ..

    خلاص يا بنتي اقعدي معايا ومش هتندمي

    عشان ابني ممكن يوصلي عن طريقك رسايل اخري

     
     وانا  هخليهم يجهزوا ليكي احسن غرفة
     وكل الفتيات الي هنا دول هيبقوا في خدمتك
      واحلي اكل
     واحلي شرب

    ده غيراني هديلك في ايدك مصروف شهري
     عشرة الالف جنية

    قلت...بس انا مليش في شغل فرفشة.. ولا شخللة ؟

    قالت..ومين قالك انك هتشتغلي اصلا ؟

    نظرت لها وقد اغراني العرض التي عرضتة عليا ام الغلام

    ولقيت نفسي برد عليها بالموافقة

    قلت..انا موافقة

    وهنا اخذت ام الغلام تضع كل من بالمنزل في خدمتي

     وكانوا  جميعا  في خدمتي سواء حريم ..وفتيات.. او رجال

    ولقيت فرفشة بتاخدني للغرفة التي خصصوها ليا في منزل ام الغلام

     الذي كان عبارة عن  فيلا  دوبلكس
     بسلم من الداخل 

     وكانت غرفتي التي سانام بها  بالدور الثاني 

    وكانت بجانب السلم تماما..

    وبعدما دخلت غرفتي 

    لقيت... فرفشة بتقولي
     دي احسن غرفة بالمنزل 

    انتي عارفة الغرفة الي جنبك دي غرفة  مين؟

    قلت ..غرفة مين؟

    قالت..الغرفة الي جمبك غرفة المرحوم عصام
    ونظرت للغرفة ..فا وجدت بابا يفصل بينها وبين غرفة عصام 
    وسالتها ..هو الباب ده بتاع ايه؟
    قالت الغرفة دي كانت بتاعة ام الغلام
     

    وكانت عاملاها لنفسها
     

    عشان الغرفة  جنب غرفة ابنها 

    وكانت فاتحة الباب ده علي غرفتة
     عشان تطمن عليه باليل  وهو نايم 
    اصلة كان ابنها الوحيد 

    وكانت بتخاف عليه اوي

    وسالتها؟

    قلت..يعني الباب ده بيفصل بيني وبين غرفة القتيل؟

    هزت راسها بالايجاب 
    وهي تقول...ايوه

     الي جنبك بالظبط هي غرفة عصام
    وده باب غرفتة

    لكن حذاري تيجي جنب غرفة عصام

    قلت ..ليه؟

     قالت..لان  ام الغلام قافلة حجرتة من ساعة ما مات 

    ومحرمة علي اي حد يلمس باب الغرفة
     بتاعتة

    قلت..طيب ممكن اعرف انا هقعد هنا اد ايه؟

    قالت..معرفش احنا كلنا تحت امر ام الغلام

     وانا عايزاكي تسمعي كلامها انتي كمان

     وبعدين انتي هتخسري ايه يعني؟

    بالعكس دا انتي هترتاحي هنا جدا

    وبالفعل اقتنعت بكلام فرفشة 

    المهم بعدما خرجت فرفشة 
    اخذت اتامل شكل الغرفة وفرشها 

    فقد كانت غرفة واسعة وفرشها شيك 
    وجميل

     لكن لفت نظري ان الاضاءة بها كانت خافتة

     وليست تلك الغرفة فقط بل الاضاءة في البيت باكملة
    كانت خافتة 

    ومعرفش اية الحكمة من كدة

    واثناء ما انا بتامل في الغرفة
     التي سانام بها 

    الا وسمعت خبط علي
     الباب
    وكانت ام الغلام هي الي بتخبط 

    وعندما دخلت عندي
     لقيتها بتقولي

     خدي يا ايمان

    قلت..نعم؟

    ولقيتها بتفتح محفظة عصام
     وبتخرج الفلوس الكتير الي فيها 
    وبتقولي خدي الفلوس دي 

    لان ابني عارف اني مش محتاجة فلوس

     واكيد هو كان عايزني اعطيكي انتي الفلوس دي

    اخذت من يدها الفلوس

     وانا اقول...

    ايوه بس انا هعمل ايه بالفلوس دي؟

    قالت..انزلي مع فرفشة وهاتي كل حاجة نفسك فيها 

    واستمتعي بفلوسة هو اكيد عايز كده

    وتركتني ام الغلام وخرجت من الغرفة

     واغلقت الباب

    وجلست انا اضحك بيني وبين نفسي 
    علي الناس الي نفوخها ضرب

    وقلت في نفسي

    الولية دي اتهبلت ولا ايه؟

    عصام مين الي مات من خمس سنين ؟

    وبيبعتلي منحة النهاردة ؟

    واخذت اضحك وانا اضع النقود بحقيبة يدي...

    وشوية ونزلنا فعلا انا وفرفشةلنشتري ملابس واحذية ليا 

    وقضينا اليوم انا وفرفشة بالشارع 

    ودخلنا الكثير من محلات الملابس والاحذية



    وفي احدي محلات الملابس 
    طلبت مني البائعة.. اني ادخل البروفة

    عشان اقيس الملابس

    وبداخل حجرة اللبس
     لقيت علبة هدايا صغيرة 

     ومكتوب عليها هدية لايمان

    فاقمت بفتح تلك العلبة 

    وعندما فتحتها

     وجدت بها موبيل حديث ويبدوا بانه غالي 
    الثمن...

    ولقيت بجانب الموبيل رسالة صغيرة

     مكتوب فبها مبروك عليكي الملابس الجديدة
     والاحذية

    كده مش ناقص ليكي غير الموبيل..
    وانا جيبتهولك هدية

    خدي الهدية.. متخافيش
     انا عصام 
    الي جيبتهالك
     بامارة الحمامة النية الي غرفناها من الحلة

    اخذت الموبيل وانا مندهشة 

    وقلت في نفسي 
     ده ايه العفريت الي خرج من قبرة عشان يجيبلي لبس العيد ده؟ 

    وفضلت افكر طول الطريق 
    وانا راجعة مع فرفشة
     لبيت ام الغلام

    واخذت اقول لنفسي...

    لا بقي ده اكيد حد بيشتغلني
     والموضوع فيه حوار
     
    وعندما عدنا للمنزل ..
    دخلت غرفتي 
    دون ان اخبر احد بموضوع الموبيل الجديد

    وشوية وانا في غرفتي 

    سمعت زغاريد كتير

     وكان في حد بيحتفل
     تحت

    وخرجت من غرفتي لانظر لاسفل
     من خلال السلم الداخلي للفيلا..

    ولقيت واحدة ست بتقبل يدي ام الغلام 
    وبتقولها 

    انتي سبب فرحتي.. وسعدي يا ستنا 

    انا كنت هتطلق وبيتي هيتخرب
     وانتي انقذتيني

    وفي نفس اللحظة

     لقيت راجل اخر  بيقولها ..

    وانا كمان ابني كان ضايع وانتي الي رجعتية

     وانضمت لهم امراة اخري لتؤكد علي اعترافهم 

    وتقول..وانا ابني كان بيموت وانتي شافيتية

    فا اخذني الفضول 
    لاعرف القصة 
    ونزلت لانضم لهم 

    ولكن فرفشة اخذتني بعيدا وهي تقول ..

     اية الي منزلك هنا؟

    قلت..هو في ايه ومين الناس دول؟

    ردت فرفشة في غضب
    قالت..ام الغلام دلوقتي في شغل ومش فاضيالك

    ولما بتكون  
    في حضرة الاولياء
     مينفعش حد يكون موجود مهما كان

    يعني مينفعش تنزلي من غرفتك
     في اي وقت كده
     بدون استاذان

     لان ام الغلام مش بتحب يكون حد موجود
     وهي بتحضر الارواح

    وطبعا انا اتصدمت لما سمعتها بتذكر كلمة ارواح

    فسالتها؟؟

    قلت...تقصدي انها بتحضر ارواح ناس ميتين بجد؟

    وفي تلك اللحظة ..

    وضعت فرفشة يدها علي فمي
     وهي تحذرني

    قالت..اوعي تنطقي ولا تجيي سيرتهم تاني
     لا تتاذي

    واتفضلي اطلعي غرفتي تاني بسرعة دلوقتي

    وبالفعل... طلعت غرفتي

     وانا اقول في نفسي

    عليا النعمة انتوا ناس نصابين
     واكيد ام الغلام دي دجالة  ونصابة 
     وبتشتغل الناس الغلابة
     الي تحت دول

    المهم.. دخلت غرفتي 

    ولقيت نفسي تعبت من اللف طول النهار
     علي المحلات انا وفرفشة 

    فا اغلقت نور الغرفة  ووضعت راسي علي مخدتي
     لاحاول ان اخذ قسطا ..من النوم

     ولكنني بعدما اغمضت عيني ...رايت شبحا في الظلام فا تشبثت بالسرير وانا اراي ذلك الشبح يتقدم مني وعندما تحققت من ذلك الشبح وجدتة عوض اخي وفي يدة طفلا صغيرا  وتعجبت من وجود طفل مع عوض اخويا لانه لم يتزوج بعد فا نظرت في وجه ذلك الطفل وفزعت عندما رايت وجه الطفل لان ذلك الطفل كان انا 
    وكان عوض يحملني وانا صغيرة ..ومرة واحدة امسك عوض بذلك الطفل الذي كان يشبهني واخرج سكينا من جيبة وذبح ذلك الطفل وكان منظرا بشعا  مما جعلني اصرخ واصحو من النوم واكتشف بانني كنت في كابوس مزعج
    فا قمت من النوم وجلست علي السرير وانا استعيذ بالله من الشيطان الرجيم وقمت لاشرب بعض الماء ولكن اثناء ما كنت اخرج من الغرفة سمعت صوتا..بالغرفة فا عدت مره اخري 
     لاتاكد بانه هناك صوت بالفعل 
    ولم تكن تلك تهيؤات او حلم كما حدث منذ قليل


    وذهبت سريعا لافتح النور 

    ولكنني بعدما فتحت النور لم اجد شيئا 
    في غرفتي

     وروحت اتنفس
     مره اخري بعدما كنت حبست الانفاس

    وقلت في نفسي
     يبدوا  بان الكابوس قد اثر علي اعصابي ومسامعي


    وقررت ان اعود للسرير
     مره اخري ..
    ولكن قبل ان اصل للسرير

       حدث شيئا مرعبا 

    وهو ان الباب  الذي يفصل بين الغرفة التي اجلس
     بها وغرفة عصام 
    كان مفتوحا

    فقد كان ذلك  الباب مغلقا والان اراة مفتوحا

     والغريبة ان 
    لما فرفشة كانت هنا من شوية 
    واشارت علي الباب كان مغلقا تماما ..

    فا قلت.. يمكن الباب كان موارب من الاول
     بس انا مخدتش بالي؟

    فا اقتربت ببطء من باب غرفة المرحوم عصام 


    وكان النور مغلقا في غرفتة

     فا بحثت عن زرار النور  

    ولم اجد مكانة
     وكان عندي فضول 

    لاري ما بتلك الغرفة 

     فا عدت  لغرفتي مرة اخري لاتي بالموبيل

     لاري ماذا يوجد بتلك الغرفة
     التي اغلقتها ام الغلام لمدة خمس سنين

     ولا تسمح لاحد بلمسها

    وبالفعل اتيت بالموبيل وعدت للغرفة

     وسلطت الكشاف علي تلك الغرفة المظلمة 
    المليئة بالاتربة والعنكبوت

      واخذت امشط الغرفة بالموبيل
     وسلطت الضوء علي جميع جوانب الغرفة 

    حتي وصل ضوء الكشاف للسرير

     الذي تفاجاءت بان علية  جثة شخص ما

    وكان ذلك الشخص ينام علي ذلك السرير .. 

    فا عدت سريعا الي غرفتي
    بعدما اصابني الرعب

     وانا غير مصدقة ما رايتة
    للتو
    ووجدت نفسي لا استطيع التنفس
     وكان شيئا قد قبض علي صدري 
     ولكنني استجمعت قوايا 

    واخذت افكر واسال نفسي

    قلت..ازاي واحد مات من خمس سنين
     هيفضل نايم علي سريرة لغاية دلوقتي؟

    وبعدين..لما الي مات مقتول هو عصام ؟
     امال مين الي قابلني في الشارع ؟

    ومين الي اعطي لي الكارت؟  

    ومين الي ارسلني 
     لفرفشة ؟
    وليه؟

    ولية جابلي اللبس.. والاحذية... والموبيل ؟

    وليه انقذني من الشباب الي اتحرشوا بيا ؟

    وقلت في نفسي...

    اكيد الموضوع فيه  حاجة مريبة؟

     واكيد كمان  الي نايم جوه ده شخص بيستغل ان الغرفة  المغلقة

    وبيستغل انها فاضية وام الغلام مانعة ان 
     حد يدخلها

     من ساعة ما صاحبها اتقتل
     واكيد الشخص ده بيستغل الغرفة

     وانا لازم استجمع قوتي وشجاعتي 
     وادخل اتاكد من ده بنفسي

    وبالفعل ..اتحاملت علي نفسي واستجمعت شجاعتي

     لاؤكد لنفسي بان عصام مات وادفن
     ومفيش حاجة اسمها عفاريت
     واكيد ان الي في السرير ده شخص تاني

     وانا هاكشفة حالا...

    وبالفعل اخذت اتسلل للغرفة
     مرة اخري
     لكي اتاكد من شخصية ذلك الشخص النائم بالسرير 

    واستمريت في التقدم ببطء لتلك الجثة

     التي كان وجهها  مختفي  تحت ذلك الغطاء

     الذي وضع علي الجثة
    وهي بالسرير

      وعندما وقفت امام الجثة مباشرة
     سحبت ذلك الغطاء من علي وجه تلك الجثة

     لاصعق بتلك المفاجاءة الصادمة
    لان الجثة دي كانت ل................. 

    لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
    مع تحياتي
    الكاتبة...
    حنان حسن

    المتابعون

    مواضيع مميزة

    • الإشعارات
    • من نحن

    • اتصل بنا

    • ×

    ادخل الاسم (إختيارى)

    ادخل البريد الإلكترونى (مطلوب)

    ادخل الرسالة (مطلوب)