Moulai Amine # # # #

تابعنا على :

f tw +G yt vk

Moulai Amine




موجة
My E-mail : 3rb20.com@gmail.com
My Phone No. : +201000198312
My Website : https://www.orex.club
يتم الان تصفح قسم (رواية إغتصاب في الحلال)
بعدما سافرنا انا ومدحت ومعنا زوجاتة الثلاثة الي الاسكندرية.. وذهبنا مباشرة الي مكتب المحامي الذي سيتولي امر تقسيم التركة من خلال الو...

Mohamed Sadek


  • بعدما سافرنا انا ومدحت ومعنا زوجاتة الثلاثة الي الاسكندرية.. وذهبنا مباشرة الي مكتب المحامي الذي سيتولي امر تقسيم التركة من خلال الوصية التي قد تركها المرحوم زوجي.. فقد تفاجاءنا جميعا ..بشرط اخر في الوصية وهو..انه بخلاف وجوب زواجي من مدحت.. الا انه هناك شرط اخر ..وهو عدم حصول اي منا علي نصيبة من التركة الا بعد مرور خمس سنوات علي زواجنا معا.. ولو لم تنفذ الوصية تذهب التركة للجمعيات الخيرية
    وذلك لضمان استمرار الزواج..

    للكاتبة..حنان حسن

    وطبعا معني كده ان جوازي من مدحت هيتنفذ فعلا وكمان هفضل مرتبطة بالانسان ده لمدة خمس سنوات..
    بصراحة كنت مستغربة جدا من الشرط ده ومن الوصية كلها.. وساعتها سلمت بان موضوع الوصية مفيش امل فيه..لاني طبعا عمري ما قبل اعيش مع واحد متجوز وعلي زمتة ثلاث زوجات بيعشقوة ..وممكن ادخل معاهم حروب بسببة وانا اصلا كارهه مجرد تخيلي باني اكون زوجة لهذا الكائن المزواج

    انتظرت طبعا ان الرفض يجي منهم وبعدها يتركوني ويرجعوا للقاهرة تاني.. ونخلص من الشبكة السودة دي

    لكن كانت المفاجاءة.. ان مدحت كان موافق ..بل وظل يحاول ان يقنع الجميع بفكرة ان التركة تستحق الصبر لمدة خمس سنوات زواج .. وبعدها سيكون الطلاق
    وبداؤا يتشاورون فيما بينهم.. بينما انا كنت استعد للمغادرة..لابحث عن الحل البديل عن تلك الوصية الفاشلة..وكنت بدات افكر جديا الخروج والبحث جديا عن عمل ..
    ولكن قبل ان اغادر وجدت مدحت يعترض طريقي قائلا.. انتي مش حره عشان تاخدي قرار من دماغك ..لان الموضوع مرتبط بينا احنا الاتنين..يعني مينفعش تاخدي قرار فردي
    قلت.. يعني ايه؟هتفرض عليا الزواج منك غصب عني؟
    قال فكري في المبلغ الي هيروح مننا ومتبقيش غبية دول اربعة مليون يعني لو فضلنا نشتغل العمر كله مش هنعرف نعملهم
    ونظرت لزوجاته لاعرف رايهن في كلام زوجهن.. وللاسف وجدتهن جميعا غير معترضات..بل ويميلن للموافقة..
    اما عن المحامي فقد اكد علي رايهم حيث
    قال.. كده كده يا مدام ياسمين انتي مش هينفع تعيشي لوحدك بعد وفاة المرحوم.. ولازم تتزوجي.. يبقي من الاولي انك تتزوجي من الاستاذ مدحت وتستفادوا جميعا من الوصية..
    بصراحة من الناحية المنطقية كان كلامهم صح فعلا
    وبعد ما فكرت شوية لقتني بقول
    قلت.. خلاص موافقة..
    هلل مدحت لموافقتي ورد وهومتعجلا
    قال.. يبقي نعتمد علي الله ونطلع علي اقرب مأذون حالا

    للكاتبة.. حنان حسن

    قلت.. لا طبعا مينفعش لان المرحوم..لم يمر علي وفاتة سوي اربعين يوما فقط
    وانا لسه فاضلي باقي العدة
    قال.. خلاص يبقي تتفضلي تنزلي معانا القاهرة لغاية ما عدتك تنتهي ونعقد عقد الزواج
    قلت.. لا انا هستني هنا في اسكندرية لغاية ما فترة العدة تنتهي وهنزل القاهرة ونتمم الزواج
    قال.. خلاص اتفقنا.. وبعد هذا الاتفاق غادرنا جميعا..ورجع مدحت وزوجاتة للقاهرة بعدما اخذ رقم هاتفي ليكون علي اتصال معي
    وعدت انا لبيتي ..حيث كنت في قمة الحزن بان تكون نهايتي بزواجة رابعة اضطرارية تفرض عليا رغم انفي ولا يكون لي اي خيار فيها..
    وفي هذة اللحظة تذكرت خالد..وروحت افتح الموبيل لاري ان كان اتصل مره اخري او ارسل رسالة..
    وبالفعل جاءني اشعار بانه قد اتصل كثيرا ..ووجدت رسالة منه تقول.. حرام عليكي يا ياسمين انتي بتعملي معايا كده ليه؟
    ارجوكي عايزة اتكلم معاكي ولو لاخر مره

    بصراحة.. رسالة خالد.. اثرت فيا جدا لدرجة اني شعرت بان قلبي وجعني.. فقررت اتصل بيه
    وفعلا اتصلت بيه ولما فتح الموبيل..
    قال بلهفة..الوو ايوه يا سمين.. ينفع تعملي فيا كده؟

    للكاتبة.. حنان حسن

    رديت وانا قلبي يعتصر..
    قلت.. ازيك يا خالد
    قال.. مش بخير من غيرك يا ياسمين ومش ههدئ غير لما اعرف انتي مشيتي ليه فجاءة وسيبتيني؟
    قلت.. انسي اي كلام كان بينا يا خالد وانتبة لمستقبلك
    قال.. ومين قال انك انتي مش مستقبلي يا ياسمين؟
    قلت.. انا منفعش ومصلحش اني اكون زوجة ليك.. انا ظروفي منيلة ..ده غير انك شاب ولسة مدخلتش دنيا وملكش تجارب في الزواج قبل كده لكن انا .....
    قال.. كل الكلام ده ميهمنيش يا ياسمين
    قلت.. بلاش عواطفك تخليك تاخد قرارات غلط ممكن تندم عليها بعدين
    قال.. انا لازم اشوفك يا ياسمين مينفعش الكلام في الموبيل
    قلت.. خلاص يا خالد معدش جاي منه الكلام انا اخدت قرار وانا دلوقتي رجعت اسكندرية
    قال.. انا كمان دلوقتي بكلمك من اسكندرية يا ياسمين وسافرت بعد ما قولتيلي انك مسافرة مباشرة.. وهفضل هنا ومش همشي غير لما اقابلك وتقنعيني بالاسباب الي ممكن تخليكي تبعدي عني كده..واخذ يتوسل
    قال.. ارجوكي يا ياسمين انزلي نتكلم في اي مكان وبعد كده خدي القرار الي يريحك
    بصراحة بعد توسلات خالد بانه يكلمني لاخر مره كان لازم انزل واقابلة
    وفعلا اتفقت معاه علي اني اقابلة في كافية مشهور في اسكندرية

    للكاتبة..حنان حسن

    ..واول ما وصلت..لقيت خالد شكلة متغير عن الصورة الي اعتدت اني اشوفة بيها.. فقد كان زابل الوجة..ويبدوا علي وجهة الحزن واليآس وخيبة الامل..مما جعلني ان احزن علي منظره هذا
    واول ما راتني عيناه.. اسرع في استقبالي وامسك بيدي وهو يلوم عليا بعينية قبل لسانه
    قال.. كده يا سمين؟
    قلت.. مالك يا خالد ؟انت شكلك مرهق اوي
    قال.. يهمك اوي تطمني عليا؟
    قلت..اسمع يا خالد انا.....
    وقبل ان اكمل كلامي..قاطعني خالد قائلا..
    قال..لو جاية عشان تقوليلي انك ظروفك غير ظروفي والكلام الخايب ده فا وفري علي نفسك يا ياسمين انا ميهمنيش اي حاجة في الدنيا غيرك انتي ومليش دعوه بالظروف..لان محدش بيقدر يتحكم في ظروفة يا ياسمين..
    قلت.. طيب اسمع بقي الي هقولهولك ده وبعد كده ابقي قرر ان كانت فعلا ان كنت ممكن هتتجاهل الظروف انت واهلك والمجتمع كله ولا هيكون رايك ايه ؟
    وبداءت احكي له كل شيئ حدث معايا منذ ان ولدت ومرورا بالظروف التي اجبرتني علي الثلاث زيجات حتي وصلت للوصية التي وضعت لتجبرني بدورها علي الزواجة الرابعة في المستقبل
    واخذ خالد يستمع الي وعيناه تدمعان..وبعد ان انتهيت..
    وجدت خالد قد هم واقفا..وفجاءة..وجدتة يقترب مني ليقبل راسي قائلا
    قال..انا اسف علي كل لحظة اللم عيشتيها قبل ما اقابلك.. واوعدك اني هكون عوض ليكي عن كل العذاب الي شوفتية بحياتك

    للكاتبة.. حنان حسن

    قلت.. يعني بعد كل الي حكيتهولك دلوقتي ده وبعد ما عرفت باني تزوجت ثلاث قبل كده لسة علي موقفك ولسه عايز تكمل معايا كمان؟
    قال.. ومتمسك بيكي اكتر من الاول كمان لاني اتاكدت ان وجودنا مع بعض مهم اوي لينا احنا الاتنين لاننا محتاجين لبعض كا عوض عن كل المعاناه الي عيشناها في حياتنا
    قلت.. بس انا لو اتجوزتك هبقي عائل عليك وهضيف لمسؤلياتك المادية وانت مش ناقص
    قال.. وانتي معايا هتكوني حافز ليا عشان انحت في الصخر.. ونبدء مع بعض وانا متاكد اننا هنكون اسعد اتنين
    قلت.. لكن ...
    وعندما وجدني خالد مترددة..سالني
    قال.. لكن ايه يا ياسمين؟
    قلت.. لو اتجوزتك يا خالد هبقي بكده بتنازل في حقي في الوصية وده معناه اني هتنازل عن اتنين2مليون جنية
    نظر الي بصدمة شديدة.. ووجدتة يقول وهو يهم بالوقوف
    قال.. اسمعي يا يا ياسمين.. من حكايتك الي قولتهالي دلوقتي .. فهمت ان الظروف فرضت عليكي جوازاتك وحياتك السابقة.. لكن انا دلوقتي ..همنحك حرية اتخاذ القرار.. وهسيبك تفكري وتشوفي ان كنتي عايزة تبدئ معايا من الصفر في حياة كلها حب.. ولا هتختاري زواج الملايين الي هتريحك ماديا
    ومش عايز اعرف قرارك دلوقتي يا ياسمين.. خدي وقتك.. وانا هتقبل قرارك مهما كان.. وطلب مني بان يقوم بتوصيلي للبيت قبل ان يعود للقاهرة مرة اخري

    للكاتبة..حنان حسن

    وبعد ان عدت لبيت الزوجية الذي سافقدة في اي لحظة لو قررت عدم الزواج بمدحت..لانه سيذهب للجمعيات الخيرية مع باقي التركة

    وبعد ان قتلتني الحيرة وارهقني التفكير.. وجدت الموبيل يرن.. وكان المتصل مدحت الذي عرض عليا عرضا لن تتخيلوه جعلني اخذ قرار خطير جدا........


    بعد ما تركني خالد..رجعت للمنزل لافكر في تلك الخيارات التي وضعت امامي. فا اما ان اقبل زواجي بخالد.. وانال الحب والعطف والحنان الذي حر...

    Mohamed Sadek


  • بعد ما تركني خالد..رجعت للمنزل لافكر في تلك الخيارات التي وضعت امامي. فا اما ان اقبل زواجي بخالد.. وانال الحب والعطف والحنان الذي حرمت منه طوال عمري..
    واما اقبل بالزواج من مدحت تنفيذا للوصية واحصل حينها علي 2مليون جنية

    للكاتبة..حنان حسن

    وفي وسط تلك الحيرة..رن عليا جرس الموبيل وكان مدحت هو من يتصل بي
    قلت..الوو
    قال.. ايوه يا يا سمين ازيك؟
    قلت.. الحمد لله.. خير في حاجة؟

    للكاتبة..حنان حسن

    قال.. اسمعي يا يا سمين.. انا مكنتش عارف اتكلم معاكي في وجود زوجاتي.. وقولت اتكلم معاكي في الموبيل بعيد عنهم عشان اعرف اكلمك براحتي
    قلت.. اتفضل اتكلم
    قال..انا اخدت بالي يا ياسمين انك مترددة في موضوع جوازنا وعارف طبعا ان السبب هو اني علي ذمتي ثلاث زوجات صح؟
    قلت.. بصراحة كلامك في جانب كبير اوي من الحقيقة
    قال..خلاص يا ستي وانا هعرض عليكي عرض هيطمنك ويريحك اخر راحة

    للكاتبة.. حنان حسن

    قلت.. عرض ايه؟
    قال.. انا علي استعداد اني اطلقهم جميعا وتبقي انتي فقط الي علي ذمتي ..لو ده هيخليكي مبسوطة وراضية عني
    قلت .. لكن زوجاتك مش هيسكتوا علي الي هتعمله فيهم ده.. وممكن يسعوا للانتقام منك ومني؟
    قال.. مهو بمجرد ما هنتجوز انا وانتي هطلب نقلي لبلد تاني ومش هعرفهم عن البلد الجديد حاجة
    ونسافر انا وانتي ونعيش حياتنا..

    للكاتبة.. حنان حسن

    في اللحظة دي عرفت اد ايه مدحت ده انسان اناني وحقير وملوش امان.. بدليل العرض الي بيعرضة عليا ده لان مفيش حد بالحقارة دي

    وبدات اسالة تاني
    قلت..اهدي بس عليا يا مدحت وفهمني بالراحة.. يعني افهم من كلامك ده انك ناوي تطلق زوجاتك الثلاثة ونختفي انا وانت ونتجوز ونستمتع بالفلوس لوحدنا؟
    قال.. ايوه يا ياسمين بالظبط كده ده الي انا قررتة
    قلت.. طيب وزوجاتك الثلاثة؟
    قال.. مالهم؟
    قلت.. هتعمل معاهم ايه؟
    قال.. انا كاره عشرتهم وكنت عايز اخلص منهم من زمان
    قلت.. بس انا سامعة ان في واحدة منهم مريضة.. وبتاخد ادوية مكلفة ولو انت سافرت وسيبتهم.. هتبطل تتعالج وممكن تموت؟
    قال.. يبقي عمرها بقي يا ياسمين.. كفاية عليها المصاريف الي صرفتها عليها قبل كده في مرضها ده وياريت بستفاد منها في حاجة
    قلت.. طيب واولادك يا مدحت؟
    قال.. مالهم ولادي يا ياسمين ؟هو انا هسيبهم في الشارع؟ما هيبقوا مع امهاتهم
    قلت.. خلاص سيبني افكر وابقي ارد عليك في موضوع السفر ده يا مدحت
    قال.. انتي لسه هتفكري يا ياسمين؟
    انتي لازم تزبطي امورك علي الي بقولهولك ده
    قلت..لا يا مدحت لازم افكر ولازم تديني وقتي للتفكير
    قال.. خلاص خدي وقتك يا ياسمين
    وقفلت مع مدحت وانا بتعجب من كمية الانانية الي موجودة في الانسان ده..
    وقولت في نفسي.. بقي هو ده الي مفروض اني هتجوزه وهسلمله حياتي وائتمنة علي نفسي؟
    هو ده الي هعتمد عليه لما هتعب او اكبر في السن او عند الشدائد؟

    للكاتبة..حنان حسن

    والاهم من ده كله..
    هو ده الي هسيب خالد واحساس العطف والحب والحنية الي حستهم معاه عشان في الاخر اتزوج من انسان اناني بيبيع زوجاتة وعشرة عمرة واولاده ليستمتع وحده بالملايين؟
    اضمن منين انه ميبعنيش في المستقبل زي ما باعهم .. وبعدين انا مهما كنت مش هكون زي اولاده الي ناوي يتخلي عنهم بمنتهي السهولة..وفضلت افكر طول الليل

    للكاتبة.. حنان حسن

    ساعتها حمدت ربنا ان المكالمة دي حصلت بيني وبين مدحت عشان اعرف حقيقة مدحت واقدر احسم قراري.. واحدد موقفي
    ولاول مره في حياتي كلها.. هاخد قرار باردتي الحره
    لاول مره هختار حياتي بدون ضغوط ..لاول مره هعيش زي ما انا عايزه و مش الظروف هي الي هتجبرني اني اعيش

    للكاتبة..حنان حسن

    ولقيت نفسي بتصل بخالد وبعد شوية سمعت صوتة متلهف لسماع قراري
    قلت.. الوو
    قال.. ايوه يا ياسمين ..
    قلت.. انت مستعد نتجوز ونبدء من الصفر مع بعض؟

    رد خالد وهو يكاد يطير من الفرح من ذلك السؤال الذي ينم بانني اخيرا قد اتخذت قراري

    للكاتبة..حنان حسن

    واخترت ان اكون مع خالد
    قال.. بجد يا ياسمين يعني موافقة تتنازلي عن الملايين وتتجوزيني؟
    قلت.. ايوه..انا موافقة يا خالد تقدر تركب وتيجي اسكندرية حالا عشان تشوفني وانا بتنازل ادامك عند المحامي عن حقي في الوصية وده هيكون
    من خلال رفضي لعرض الزواج من مدحت

    للكاتبة.. حنان حسن

    قال.. ومين قالك اني سافرت اصلا..
    قلت.. معقولة انت لسه هنا في اسكندرية؟
    قال.. قلبي مجبنيش امشي واسيبك وكان عندي امل ننزل القاهرة مع بعض
    قلت.. يبقي تعالي معايا حالا نروح للمحامي.. ونخلص من الموضوع ده
    قال.. هجيلك حالا
    وقفل معايا خالد وهو يكاد يرقص فرحا بقراري واختياري هذا

    للكاتبة..حنان حسن

    الغريبة في الموضوع بقي اني انا كنت سعيدة جدا بقراري ده وبفرصة الاختيار التي لم تاتي لي من قبل .. والاغرب من كده اني كنت بتنازل عن2مليون جنية وانا راضية ومش زعلانه ولا غضبانه..عارفين ليه؟
    لاني اكتشفت من خلال تجارب حياتي السابقة وسنين عمري الي راحت مني وانا مدوقتش فيهم غير طعم الحرمان والمرار.. والقسوة
    اكتشفت ..انك لما تعيش ولو يومين راضي ومطمئن وسعيد وحاسس بحد جنبك بيحبك لنفسك .. مش عشان فلوسك
    فا ده في حد ذاتة اغلي من كنوز الدنيا..
    عارفة ان في ناس كتير هتقولي يا مجنونة هتستغني عن 2مليون عشان تفوزي بالحب؟
    هقولهم .. هيفيد باية ملايين الدنيا وانت لوحدك وخايف .. واحلي سنين عمرك بتضيع منك وطبعا العمر الي بيعدي مينفعش نشتري لحظة منه ونرجع بيها لورا تاني حتي ولو بكنوز العالم..
    فما بالك لما تختار انك تقعد تكنز في الفلوس وبتضيع احلي سنين عمرك وانت مجرد حارس علي(حصالةنقود) واكيد مسيرك هتموت وتتركها بعد كده.. وساعتها هتطلع خسران لان الفقر الحقيقي..هو فقر الاحساس.. مش فقر الفلوس
    وانا قررت مبقاش حصالة فلوس..وهحاول اعوض الاحساس الجميل الي عيشت محرومة منه طول عمري.. واكيد انا كده هبقي اخدت القرار الصح

    وبعد شوية ..لقيت خالد بيتصل عليا عشان نوصل للمحامي واتنازل عن حقي في الوصية..
    وبالفعل وصلنا لمكتب المحامي.. ودخلنا انا وخالد بعد ما رحب بنا محامي المرحوم وبدات اخبر المحامي باني اريد ان اتنازل عن حقي في الوصية ..

    قلت.. انا بتنازل عن حقي في الوصية
    قال.. ليه؟
    قلت.. لاني مش عايزة اتجوز مدحت وبالتالي كده انا مش هيبقي ليا حق في الوصية

    نظر الي المحامي متعجبا وهو يتسأل..
    قال..في حد يسيب 2مليون جنيه؟
    قلت.. ايوه انا

    فلم يقنع المحامي باايجابتي عن سؤالة..ثم وجه السؤال مره اخري ولكن هذة المره لخالد
    قال.. عقلها يا استاذ خالد..وانصحها بانها تتجوز من مدحت لمدة خمس سنوات فقط وبعدها تتجوز انت وهي وتاخدوا 2مليون جنيه وساعتها هيبقي حب وزواج وفلوس مع بعض
    رد خالد قائلا
    هي مش قالت لحضرتك انها مش عايزة الفلوس وبتتنازل عن حقها في الوصية
    رد المحامي وهو يبتسم
    قال.. ايوه قالتلي كده فعلا

    رد خالد بغضب
    قال.. خلاص يبقي تحترم اختيارها وقرارها لاننا مش محتاجين الفلوس التي ستضطرنا لقبول ظروف تجبرنا علي الزل والخضوع وتاخد من عمرنا خمس سنين.. واحنا منعرفش العمر فيه كام خمس سنين ؟
    ده لو ضمنا اننا نعيش لمدة خمس سنين اصلا

    رد المحامي قائلا.. يعني انت شايف اية الحل يا استاذ خالد دلوقتي؟
    رد خالد وهو منفعل
    قال.. يعني حضرتك تتفضل تتصل بالاخ مدحت وتبلغة بان ياسمين بتنسحب من الوصية.. واشار خالد لي بيده وهو يقول يلا بينا يا ياسمين

    ولكن المحامي صاح فينا عندما وجدنا نريد ان نغادر
    قال.. انتي رايحة فين يا ياسمين؟
    قلت.. انا خلاص اتنازلت عن حقي في الوصية هستني ليه

    للكاتبة..حنان حسن

    قال.. واضح ان في حاجة انتي مش فاهماها في الموضوع يا ياسمين
    قلت.. حاجة ايه
    قال المحامي موضحا.. انتي ومدحت كنتوا شركاء في نصف التركة الاولي فقط
    يعني انتي تنازلتي عن نصف التركة فقط بينما مازلتي تمتلكي النصف الاخر من التركة
    قلت.. مش فاهمه بمتلك نصف التركة التاني ازاي؟
    قال.. المرحوم كتبلك نصف التركة بيع وشراء والنصف التاني حب يضمن ان لا تكوني وحدك في هذه الدنيا فا وضع تلك الوصية ليجبر مدحت علي الزواج بيكي وحمايتك وفي حالة رفض احد منكم بيذهب نصف التركة فقط للجمعيات الخيرية
    قلت.. يعني انا دلوقتي بمتلك نصف التركة الاخر ؟
    قال.. ايوه بالظبط كده
    قلت..ولما هو انا بمتلك نصف تركةالمرحوم ؟تقدر تقولي كان ايه لزمتة انك تجبرني اني اتجوز مدحت الي شبة ابو حفيظة ده؟
    قال.. انا محامي وشغلتي هي اني انفذ الوصية بحذافيرها.. وكمان كان لازم ننفذ الجزء الاصعب والاهم وهو زواجك من الاستاذ مدحت لان الجزء الاول من التركة سهل وموجود وانتي ضمناه اصلا لان كل حاجة باسمك
    قلت.. لا انا مش عايزة غير نصف التركة بس ويبقي كده الحمد لله
    قال..يبقي انا كده سا ابدء اجراءتي في توزيع الجزء الاول من التركة والخاص بيكي انتي واستاذ مدحت..علي الجمعيات الخيرية
    ومن النهاردة انتي بتمتلكي نصف تركة المرحوم بيع وشراء ..وقام من علي مكتبة وهو
    يقول.. دلوقتي هقولك مبروك مرتين مره علي نصف التركة.. ومره علي زواجك انتي واستاذ خالد
    قلت وانا في قمة الفرح وكنت امسك بيد خالد..
    قلت.. الله يبارك فيك
    انا بجد مش مصدقة المفاجاءة الحلوة دي
    ابتسم خالد وهو يقول..مبروك يا ياسمين

    قلت.. مبروك لينا احنا الاتنين يا خالد

    وبعد مرور ايام العدة تزوجت انا وخالد وعيشت معه اجمل سنين عمري وكاني كنت باخد حقي من السعادة باثر رجعي كا تعويض عن ما عيشتة فيما مضي من عذاب ..
    وبصراحة.. اكتر حاجة كانت مخلياني سعيدة جدا
    هي ان تجربة اختياري من
    زواجي بخالد كان لاول مره

    ( زواجا غير اضطراري)

    والي اللقاء في قصة اخري
    مع تحياتي

    الكاتبة ..حنان حسن


    كان لازم اتزوج من صاحب المصنع بعد ما انقذني من الحبس والبهدلة وكمان اخدلي حقي من سامي المحامي.. وبالفعل تزوجتة واتحسبوا عليا ثلاث زي...

    Mohamed Sadek


  • كان لازم اتزوج من صاحب المصنع بعد ما انقذني من الحبس والبهدلة وكمان اخدلي حقي من سامي المحامي.. وبالفعل تزوجتة واتحسبوا عليا ثلاث زيجات لم اتمتع برفاهية الاختيار في اي منهم ..وبعد زواجي من صاحب المصنع.. اخذت عهد علي نفسي بان احافظ علي الاستمرار في ذلك الزواج حتي لا يقال بانني كثيرة الزواج واحب تغير الرجال كما اغير ملابسي..

    للكاتبة ..حنان
    حسن

    وبالفعل استمر زواجنا اكثر من عشر سنوات..كنت فيهم بالنسبة لزوجي بمثابة ممرضة له فقد اكتشفت منذ ان تزوجتة بانه مريض.. وبالرغم من اني كنت اعاني من الكثير من الحرمان العاطفي واتغاضي عن الكثير من الحقوق الشخصية.. الا انني كنت حامده للة وادعوه دائما بان يحتسبني من الصابرين.. وبعد مرور اكثر من عشر سنوات علي زواجي هذا.. وفي احدي الليالي ..بعدما اعطيت لزوجي الدواء الخاص به وتركتة لينام

    وكنت انا.. انام علي سرير صغير مرافق بحجرتة سمعت انفاسة وقد بدأت تتسارع.. وكانه كان يصارع من اجل ان يستطيع ان يتنفس.. فا اسرعت باتجاهة لاري ماذا به ..وعندما وضعت يدي علي جبينة لاري ما به..وجدتة قد اغمض عينة ليغادر الحياة..
    ساعتها مبقتش مستوعبة ولا مصدقة..انه مات .. فا بالرغم من ان زواجنا لم يكن يصنف بالزواج السعيد ولا ينطبق عليه زواج اصلا الا انني لم يكن لي احد غيره في هذه الحياه.. وشعرت حينها باني قد عدت للضياع مره اخري... ولكن بعد مرور الاربعين علي وفاتة.. جاء المحامي الخاص به وفاجاءني بانه قد كتب وصية بنصف املاكة فقد ترك وصية وكانت تلك الوصية ..

    تخصني انا وشخصا اخر..

    فقد كان له صديق عمره الذي كان يعزة كثيرا.. ولكنه توفي وترك ابنه الذي اخذ زوجي يرعاه حتي كبر واصبح رجل ناضج وكان مقربا لقلب زوجي. وكان في الخامسة والثلاثين من عمرة..وكانت المفاجاءة ان زوجي اشترط في وصيتة بان يتزوجني ابن صديقة..لكي لا يتركني اعيش وحيدة وايضا لكي لا تذهب ثروتة للاغراب في حال ان انا تزوجت شخصا غريبا.. وبذلك كان يجب ان اتزوج ذلك الشخص من اجل ان نتقاسم النصف الاخر من التركة معا.. ولكن المشكلة.. ان ابن صديقة ذلك كان متزوج وليس بامراة واحده ولكن بثلاث زوجات..
    والشرط الوحيد الان لنتقاسم نصف التركة معا فيجب ان اتزوجة .. وساعتها المحامي اشترط عشان نشرع في تنفيذ الوصية وتوزيع التركة فيجب ان ناتي بابن صديقة ونشرح له الامر لكي يوافق علي الزواج بي..وحينها تقسم نصف التركه بيني وبينة ..اتعصبت علي المحامي وانا اقول
    قلت.. طيب مش مفروض تتفضل وتشوف الاستاذ ده فين دلوقتي وتجيبة عشان نخلص من الموضوع ده؟
    قال.. بصراحة انا كنت فاكره هنا في اسكندرية في البيت ابوه الي كنت بروحة مع المرحوم زوجك زمان.. لكن لقيته سافر القاهرة ومقيم هناك مع زوجاتة الثلاثة
    قلت.. طيب ولماذا لم تذهب الي القاهرة وتبحث عنه ؟
    قال.. اسمعي.. انا شغلتي الوحيده اني اوزع بينكم التركة ..لكن موضوع اني ابحث عنه دي شغلتك انتي
    قلت ..يعني ايه؟
    فا اخرج كارت به عنوان ابن صديق زوجي..واعطاني اياه.. وهو

    يقول..خذي العنوان اهوه اتفضلي روحي اتفهمي معاه وهاتيه معاكي عشان اوزع بينكم التركة بعد ما تنفذوا شرط الوصية وتتجوزوا

    للكاتبة..حنان حسن

    وبالفعل..اخذت حقيبتي وبها بعض الملابس.. وذهبت..لاستقل.. القطار الذي سيذهب الي القاهرة.. ولكنني لم الحق بالقطار الذي كنت احجز به في الدرجة المكيفة.. فوجدت بجانبي ..رجل كان يريد ان يلحق بالقطار ايضا..ولكنه فاتنا معا..فوقف الرجل ينعي حظة.. ويقول
    ايه الحظ ده؟

    فوجدتة ينظر الي وهو يقول
    قال.. علي فكره في مواصلة مريحة وسريعة للقاهرة انا رايح اركبها..لو تحبي اوريكي الطريق؟

    نظرت ناحيتة بكل احتقار وسالتة
    قلت..انت تعرفني قبل كده
    قال.. لا
    قلت.. يبقي مدخلش نفسك في الي ملكش فيه
    قال.. انا مش بعاكس علي فكره ..بس لقيتك ضاربة لخمة وشكلك مبتعرفيش تتصرفي.. فا قولت اكسب ثواب فيكي بدل ما تتوهي

    قلت.. اكسب ثواب في نفسك وامشي من وشي بدل ما اؤذيك
    قال.. خلاص حقك عليا انا غلطان.. واشاح بيدية وتركني ومضي في طريقة.. اما انا فقد اكتشفت حقا اني فعلا ضاربة لخمة ومش عارفة اروح فين وهركب ايه وازاي.. وبعدما سالت..اكثر من شخص.. فقد دلوني علي مكان السوبر جيت الي فيه اتوبيس مكيف ومريح وبيطلع كل نصف ساعة رحلة للقاهرة من الشركة.. وبالفعل ذهبت علي الوصف.. وركبت..السوبر جيت..وكان رقم الكرسي بتاعي هو عشرين..وروحت عشان اقعد لقيت..شخص قاعد في رقم تسعة عشر.. وكانت المفاجاءة.. باني لقيت جاري في الكرسي هو نفسة الشخص الغتيت..الي كان بيرخم عليا من شوية
    وكان قاعد في الكرسي الي بره وانا الكرسي بتاعي جنب الشباك..

    واول ما شافني قال..وهو يوفر متسع في المكان
    اتفضلي
    وبعد ان دخلت وجلست بجانبه ..وجدتة يوجه لي الكلام ويقول
    اسمعي..مش عشان ربنا كتبهالك.. وقدرتي تقعدي في الكرسي الي جنبي يبقي تنسي نفسك وتعيشي حياتك

    قلت وانا اريد ان استوعب ما يقول
    قلت.. نعم؟؟؟
    قال..في شروط لقعدتك جنبي..واول شرط ان مفيش تليفونات ولوكلوكلوك والرغي بتاع الحريم ده
    نظرت له قبل ان يكمل في قلة زوقة واستظرافة ثم
    قلت.. معلش نفس السؤال تاني من فضلك

    انت تعرفني عشان تتعامل معايا قبل كده؟

    قال..لا
    قلت.. يبقي..تخرس خالص ومتفتحش بوقك طول الطريق لغاية ما ننزل من المخروب ده بدل ما ازعلك مني
    قال.. يا ساتر يارب ربنا يكفينا شرك

    تجاهلتة ثرثرتة ووضعت الهاند فري في اذني لكي افصل نفسي عن واقعة المزعج..
    فعلا استطعت بذلك ان اتجاهلة طيلة الطريق..ولكن قبل ان ننزل.. من الاتوبيس بقليل كنت قد ذهبت في النوم.. واستيقظت...فجاءة..ووجدت بان الموبيل بتاعي ليس موجودا علي حقيبتي كما كنت اضعة ولقيت الاخ الي قاعد جنبي بيعطيني الموبيل وهو يدعي بان الموبيل سقط مني دون ان اشعر بسبب اني كنت نايمة المهم اخذت الموبيل وبعد شوية وصل الاتوبيس للقاهرة ونزلنا انا وهو.. ولقيتة بيقترب مني بادب لم اعتاده طيلة الطريق
    قال.. العربية الي هناك دي عربية اختي وخطيبها.. كتر خيرهم جايين يرحموني من زحمة المواصلات..لو تحبي نوصلك في طريقنا
    قلت.. لا شكرا وفي اللحظة دي لقيت اختة نزلت من السيارة وعرضت عليا ان توصلني لاي مكان حابه اروحة ..لكن انا شكرتها وقلت..شكرا لزوقك بس لو ممكن تقولي لي اروح المكان ده ازاي واركب منين واخرجت من شنطتي..الكارت الخاص بالزوج الجديد المشروط بالوصية
    وبعد ما اعطيتها الكارت.. نظرت به
    وقالت.. ايوة المكان ده في طريقنا .. اتفضلي معانا وبصراحة اترددت في الاول اني اركب معاهم بس بعد اصرارها ركبت معاهم.. وحصل حاجات مش هتصدقوها.......


    بعد ما اتوبيس السوبر جيت.. وصل اخيرا القاهرة.. ونزلت منه لقيت الشاب الي كان قاعد جنبي بيقترب مني وبيعرض عليا انه يوصلني واختة كمان ن...

    Mohamed Sadek


  • بعد ما اتوبيس السوبر جيت.. وصل اخيرا القاهرة.. ونزلت منه لقيت الشاب الي كان قاعد جنبي بيقترب مني وبيعرض عليا انه يوصلني واختة كمان نزلت من سيارة خطيبها وطلبت مني انهم ياخذوني في طريقهم ولكنني شكرتهم وطلبت منهم ان يساعدوني علي معرفة العنوان بتاع العريس الي انا ببحث عنة من اجل ان اتمم زواجي به لانفذ الوصية.. وردت اختة.. بان ذلك العنوان بطريقهم..وعرضوا عليا بان ياخذوني للعنوان المنشود..

    للكاتبة..حنان حسن
    ووافقتتهم.. وعندما دخلت السيارة..وجدت الفتاة تمد يدها نحوي لتعرفني بنفسها
    قالت.. انا هالة.. وده ممدوح خطيبي وهنتجوز كمان اسبوع
    قلت اهلا بيكي..مبروك وربنا يتمم بخير
    قالت.. طبعا مش هعرفك علي خالد اخويا انتوا اكيد اتعرفتم في السكة
    رد خالد..ساخرا
    قال.. لا انا مدتهاش فرصة تتعرف عليا ..بصراحة مكنتش عايز حد يصدعني
    قلت وانا اتجاهل سخرية اخوها
    قلت.. انا ياسمين.. من اسكندرية وجاية هنا ادور علي حد قريبي في العنوان الي في الكارت
    ردت هالة متسائلة
    قالت.. انتي معاكي رقم موبيلة
    قلت.. لا للاسف اصلنا بقالنا فترة منعرفش حاجة عن بعض وهو غير رقم موبيلة
    قالت.. عموما هو العنوان في طريقنا واحنا هنوصلك لغاية عنده متقلقيش
    قلت.. شكرا لزوقك بجد
    قالت.. علي ايه يا بنتي مشوارك في طريقنا اصلا
    رد خالد قائلا.. اطلع يا عم ممدوح ده شكلهم هيقضوها شكرنيات طول النهار
    وبالفعل انطلق ممدوح خطيب هالة بالسيارة قاصدا عنوان زوج المستقبل.. وبعد مرور بعض الوقت وصلنا للمكان الذي بالعنوان علي الكارت.. وعندما نزلت من السيارة.. عرضت عليا هالة بان تاتي معي لنتاكد من انه هو المكان..
    قلت.. لا خليكي شكرا كفاية انا تعبتكم معايا

    للكاتبة.. حنان حسن

    قالت.. يا بنتي انتي في بلد غريب عليكي وجايه علي عنوان متعرفيهوش اصلا..يعني ممكن العنوان يكون غلط وانتي لوحدك وممكن متعرفيش تتصرفي..
    ووجدت خالد ينزل هو الاخر من السيارة لياتي معنا
    وبالفعل ..دخلنا العمارة بعدما تاكدنا من البواب بانه هو العنوان وصعدنا بالاسانسير..الي تلك الشقة التي حددها البواب..ورنيت الجرس وكان معي خالد واختة هالة
    وبعد قليل فتحت الباب امراة مملوئة القوام..كان واضح بانها احدي زوجات ..شريكي في الوصية..
    فسالتها عن زوجها
    قلت.. دي شقة استاذ مدحت علام؟
    قالت.. ايوه هي شقتة.. اي خدمة؟
    قلت.. طيب لو سمحتي انا واحده قريبتة من اسكندرية وكنت عايزاه
    قالت عايزاه في ايه؟
    قلت.. مسألة شخصية
    قالت.. بعدما تفحصتني من اسفل قدمي حتي منبت شعري..
    قالت.. ايوه بس هو مسافر
    قلت.. طيب ممكن رقم موبيلة من فضلك؟
    قالت.. اسفة مقدرش اديكي رقمة..هو محرج علينا ندي رقمة لحد.. ثم استطردت قائلة.. وعلي العموم هو جاي بكره ممكن تبقي تيجيلة بكره وتشوفي انتي عايزه منه ايه؟
    قلت.. طيب ممكن تاخدي رقمي واول ما يوصل بكره تتصلي بيا وتعرفيني انه وصل عشان اجيلة؟
    قالت ..هاتي رقمك
    وبعد ان اخذت رقمي سالتني
    قالت.. اي خدمة تاني؟ قلت ..شكرا

    للكاتبة ..حنان حسن

    وبعدما تركنا تلك المراة المستفذة..ونزلنا من البيت قالت ..هالة..شوفتي بقي كان عندي حق ازاي؟
    اديكي معرفتيش توصلي لقريبك هتعملي ايه دلوقتي؟
    قلت.. هشوف اي فندق هبات فيه لحد بكره وخلاص عشان اقدر اجيلة تاني بكره
    في اللحظة دي..لقيت خالد بيسال هالة..عن الشقة الفاضية في بيتهم..الي صاحب البيت بياجرها مفروش باليلة وكان بيقترح اني لو اجرت الشقة دي لمدة ليلة.. هيكون افضل ما انذل في فندق وانا لوحدي باليل كده
    قالت هالة.. ايوه فعلا يا ياسمين..بيتهيالي هيكون افضل انك تاجري شقة لمدة ليلة في مكان مامون صدقيني ده ائمن ليكي
    قلت.. خلاص تمام انا موافقة ..معلش ممكن بعد اذنكم تعرفوني مكان الشقة دي؟
    ردت هالة قائلة
    تعالي معانا دي في البيت عندنا
    قلت تمام ..وبالفعل ذهبت معهم لمنزلهم.. وطلبت مني هالة بان اصعد معها لاستريح بشقتهم اولا عند امها علي ما تتصل بالراجل صاحب البيت..وعندما طلعت معها وقابلتني امها وجدتها امراة طيبة جدا وعطوفة.. وعرفت ساعتها هالة جايبة الجدعنة والطيبة دي منين

    للكاتبة حنان حسن

    استقبلتني ام هالة بترحاب ..وكانها تعرفني من زمان.. ولما شرحت هالةلامها قصة بحثي عن قريبي وانتظاري له يوم حتي يعود طلبت ام هالة من اولادها ..بان لاداعي بان يتصلوا بصاحب البيت..
    حيث لا توجد ضرورة بان اتكلف ايجار ليلة وعرضت عليا بان ابات هذه الليلة بغرفة هالة.. بل واصرت علي ذلك ايضا
    طبعا شكرتها علي زوقها وضيافتها ليا.. وطلبت مني اني ادخل اريح في غرفة هالة.. الي ان تجهز العشاء
    بصراحة انا كنت في غاية الاحراج..لاني اقتحمت بيت الناس مره واحده كده وهبات عندهم كمان
    ولما دخلت غرفة هالة.. لقيتها غرفة جميلة تعج بالحياة.. بالرغم من انهم عائلة متوسطة ماديا.. يعني مش اثرياء..لكن حياتهم يتمناها اي ثري ..فا السعادة احيانا تاتي من ثراء النفوس الطيبة.. الدافئة

    للكاتبة ..حنان حسن

    بصراحة حطيت راسي علي السرير وكنت جعانة نوم ولقيت نفسي نمت من غير حتي ما اغير هدومي...وشوية لقيت هالة بتصحيني برقة
    قال.. ياسمين قومي عشان تتعشي
    قلت.. لا يا حبيبتي مش عايزه اكل شكرا انا هنام
    قالت.. ازاي بقي دي ماما وقفت في المطبخ وتعبت عشان تعملك احلي عشاء.. ينفع تزعليها؟
    قلت وانا احاول ان استيقظ مره اخري..
    قلت.. حاضر
    ودخلت عليهم في غرفة السفرة وكانوا جميعا ينتظروني.. بصراحة كنت حاساه جو اسري في حب وحنية عمري ما حسيت بيهم..
    وبعد ما قعدت لقيت ام هالة بترحب بيا وبتقولي.. اظن بقي يا ياسمين انتي مش عايزة عزومة.. اعتبري نفسك في بيتك يا حبيبتي واتعشي
    قلت وانا ابتسم.. حاضر

    كنت الاحظ طيلة الوقت بان خالد مركز معايا وكانه كان قد ترك امه واختة يفعلان ما كان يريدة هو
    وسالتني امه ونحن نتناول الطعام
    قالت..انتي ازاي اخواتك يسبوكي تسافري لوحدك يا ياسمين
    قلت.. انا معنديش اخوات..
    قالت.. انتي مرتبطة يا ياسمين؟
    قلت.. انا ارملة
    قالت.. يا حبيبتي ربنا يعوض عليكي
    قلت وانا اترك السفرة .. شكرا للاكل الجميل ده وشكرا لتعب حضرتك

    للكاتبة ..حنان حسن

    قالت.. الف هنا يا ياسمين.. اصبري بقي عشان الشاي علي النار

    لقيت خالد بيقترب مني وبيشير للصالون
    قال.. اتفضلي عشان نشرب الشاي
    قلت.. ملوش لازمة الشاي انا هنام
    قال ممازحا.. الشاي هنا اجباري..اتفضلي اترمي هنا..... اقصد اقعدي

    كان واضح انه قاصد يغلس عليا ويستظرف دمة بس انا عدتهالة عشان انا في بيتهم

    ولقيتة جلس بالقرب مني وهو يبدء بالتعريف بنفسة
    قال.. انا عارف انك هتموتي وتتعرفي عليا بس انا هوفر عليكي محاولاتك..وهريحك.. انا خالد35 سنة.. وبشتغل محامي وبشتغل في مكتب محامي كبير لاني لسه معنديش مكتب

    قلت..مازحة..انا مكنتش عايزة اعرف علي فكره

    قال متجاهلا كلامي..طبعا نفسك تعرفي انا كنت في اسكندرية بعمل ايه؟ حاضر هقولك عشان اخلص من زنك
    انا كان عندي ..قضية في اسكندرية عندكم

    وفي هذة اللحظة جاءت هالة وهي تحمل صينية الشاي لتنضم لنا وبعد ام جلست سالتني
    قالت.. هو انتي ليه عايزة قريبك ده اوي كده يا ياسمين؟
    قلت.. زوجي الله يرحمة ترك وصية وذكره فيها والمحامي طلب انه لازم يحضر
    رد خالد ممازحا.. اااه ده الموضوع فيه وصية وورث بقي؟ ثم قال ممازحا
    قال.. طيب مش تقولي يا بنتي انك غنية عشان نعاملك حلو؟ ونجيبلك كيكة مع الشاي؟

    للكاتبة.. حنان حسن

    ردت هالة وهي تضحك علي كلام خالد
    قالت.. معلش يا ياسمين خالد بيحب يهرج

    سالني خالد وهو مازال يمزح
    قال.. عشان كده بقي مغرورة ومش طايقة حد يكلمك ؟

    الجزء السابع
    للكاتبة..حنان حسن

    قلت ..لا يا جماعة الموضوع مش كده خالص..
    كل الحكاية ان المرحوم زوجي ترك وصية لمدحت ابن صديقة وانا جاية اعرف مدحت ده بالوصية مش اكتر

    قال خالد.. يعني المرحوم ادالك بومبة وترك لابن صديقة كل مالة ..وانتي فقيرة..خلاص متجبيش الكيكة يا هالة
    واخذنا نضحك جميعا

    طبعا مكنش ينفع اشرحلهم موضوع شرط الوصية بالزواج من مدحت ..لاني اولا مكنتش لسه اعرفهم كويس.. ثانيا.. مش عايزة ابان اني ببحث عن شخص عشان افرض نفسي عليه واتزوجة

    وفي اليوم التالي.. صحيت علي صوت والدة هالة..وهي بتصحينا
    وبتقول ..يلا يا بنات الفطار جاهز
    وبعد ما صحيت ولبست وخرجت من الغرفة.. لقيت خالد يجلس علي تربيزة السفرة وهو ينتظرني وبعينية لمعه اعجاب كنت الاحظها منذ ان التقيت به في محطة القطار ولكن اليوم كانت اكثر حدة

    وبعدما جلست لاتناول الافطار جائني اتصال من رقم غريب

    فتحت الموبيل..وانا اقول.. الوو
    رد صوت نسائي وقالت المتصلة.. الوو
    قلت مين معايا

    قالت انتي كنتي جيتي امبارح وسالتي عن مدحت جوزي واديتيني رقمك
    قلت.. ايوه معاكي.. هو استاذ مدحت وصل؟
    قالت.. لا هو ادامة يوم او يومين كمان وانا قولت اتصل بيكي واعرفك
    قلت.. هو انتي عرفتية باني عايزاه؟
    قالت.. ايوه بس هو في شغل ومش هيقدر ينزل قبل يومين كمان
    قلت.. طيب من فضلك اول ما يوصل اتصلي بيا
    قالت حاضر
    بعد ما اغلقت معها الخط طلبت من هالة بان تتصل بصاحب المنزل وتتحدث معه بشان ايجار الغرفة اليومين القادمين.. ولكن والدة هالة اصرت بان اقيم المدة دي عندهم... واكدت هالة علي كلام والدتها.. بان قالت.. يا بنتي ما تخليكي معانا اليومين دول هو انتي يعني مكلفانا ايه منتي قاعدة معايا في غرفتي وبعدين انا فرحي بعد اسبوع وزي منتي شايفة انا معنديش اخوات بنات اخد رايهم في الترتيبات بتاعة الفرح..خليكي جدعة بقي وخليكي معايا

    طبعا مكنش ينفع ارفض دعوتهم الكريمة دي لانهم فعلا ناس طيبين..
    وبعد العصر كنا قاعدين انا وهالة وخالد.. ولقينا والدة هالة جاية بتعرفها ان خالتها وبنتها مي جايين عشان يساعدوها في الترتيبات والتجهيز للفرح

    قالت هالة..
    ايوه يا عم خالد مي جيالك يا جميل
    رد خالد قائلا.. يا ساتر يارب وايه الي جايبهم دول؟
    ردت هالة ..
    قالت.. اسكت عشان ماما هتزعل منك تاني
    وبعد شوية.. وصلت خالتهم وابنتها مي
    وعندما دخلت خالتة وابنتها نظروا ناحيتي.. وكانهم يريدون تفسيرا لوجودي ومين انا وماذا افعل هنا.. قامت والدة خالد بتقديمي لهم..حيث
    قالت.. دي ياسمين ضيفة عندنا .. نظرت الي خالتهم بتقزز.. وقالت.. اهلا
    طبعا خالد اختفي بمجرد سلم عليهم وكان واضح انه لا يطيق الجلوس معهم وفي المساء وبعد رحيل خالتة وابنتها.. عرض خالد بان نخرج جميعا للتمشية..ولكن والدتة اعتذرت عن الخروج معنا لانشغالها بالترتيب لحفل الزفاف.. وخرجنا انا وهالة التي اتصلت بخطيبها لياتي معنا وكان معنا خالد ايضا واقترحوا بان نذهب للملاهي ..وكنت اسخر منهم في قرارة نفسي وانا اقول ايه الناس الهايفة الي عايزين يذهبوا لاماكن لا يسعي للذهاب اليها سوي الاطفال
    ولكن بعدما وصلنا ورايت الالوان والاضواء وجميع من بالمكان كان سعيدا.. شعرتة حينها بانني طفلة صغيرة وهذا هو يوم العيد.. وبعدما ما دخلنا اخذ ممدوح خطيبتة هالة من يدها ليستمتعوا بركوب المراجيح وتركونا انا وخالد الذي اخذني بدوره للاستمتاع بالملاهي .. واخذنا نضحك ونلهو طيلة الليل.. تقدروا تقولوا ان دي كانت اسعد ليلة عيشتها في حياتي علي الاطلاق.. حيث كنت اضحك من قلبي لاول مره في حياتي

    وبعد ما خرجنا ما الملاهي اقترح خالد بان ناخذ.. مركبا في النيل وبالفعل ذهبنا لتلك المركب وذلك المكان الذي يعج بالسحر فقد كانت مركب بالنيل والجو اكثر من رائع.. واخذني خالد بعيدا عن هالة وخطيبها وجلسنا في ركن وحدنا .. ووجدتة ينظر لي بنفس نظرة الاعجاب وهو
    يقول..مبسوطة يا ياسمين؟
    قلت.. ايوه طبعا مبسوطة جدا
    قال.. انا كمان مبسوط اوي

    قلت..اي حد يجي مكان زي ده وجو زي ده لازم يبقي مبسوط وحالتة النفسية تبقي مية مية
    قال.. طيب بمناسبة انك نفسيتك مية مية بقي مش هتعرفيني علي ياسمين ؟
    قلت..انا بني ادماية عادية جدا.. مفيش في حياتي علامة مميزة بتخليني مختلفة عن اي واحده تانية..ونجحت ان اهرب من سؤالة بهذة الاجابة المقتضبة.. بعكس خالد.. فقد اخذ يحكي عن نفسة باستفاضة.. وبدء في وصف حياتة منذ البداية.. وكم الصعوبة التي عاشها في حياتة مع ظروفة المادية الصعبة وبالرغم من احتياجة المادي الا انه كان دائما ما يرفض قبول القضايا التي يعلم بان اصحابها يستحقون العقاب مثل القتلة وتجار المخدرات وغيرهم

    وقضينا الوقت في الحديث عن ماضية الذي عاني فيه ..وعن مستقبلة الذي يحلم فيه بانه يكون محامي كبير بيجيب حق الغلابة

    وبعد الليلة دي بدات علاقتنا انا وخالد تاخد شكل تاني خالص.. فا بعد ما رجوع مدحت اتاجل .. اضطريت افضل عندهم اسبوع كمان..في الوقت ده.. خالد كان بيحسسني باني مسؤلة منه وبيهتم بيا جدا وعلي طول كان معايا في خلال الاسبوع الي قعدته في بيتهم وكان مبيفرقناش غير ساعات النوم.. وتقدروا تقولوا اني كنت اسعد واحده في العالم وانا قريبة من خالد وبشعر بانه مهتم بيا اكتر من نفسة..لكن زي ما بيقولوا السعادة مش بتدوم.. فا في يوم وانا في المطبخ سمعت خالتة وهي بتتكلم مع ام خالد عني وهي بتنبه اختها مني وبتقولها..
    انا واخدة بالي ان خالد مشغول بالضيفة الي عندكم؟
    ردت ام خالد نافية ظنها هذا
    قالت.. لا يا شيخة متقوليش كده دي ارملة..وخالد عاقل ولما هيجي يتجوز هياخد واحده لسة بنت بنوت زي مي كده

    طبعا الكلمتين دول كانوا بمثابة القلم الي فوقني من الحلم الجميل..لان فعلا هما عندهم حق ..لان خالد شاب ولسة امامة مستقبل كبير ايه الي هيغصبة يتجوز واحده عاشت ظروفي دي كلها.. دي امه كمان بتتكلم كده وهي فاكره اني تزوجت مره واحده فقط واترملت بعدها ..امال بقي لما تعرف اني تزوجت ثلاث مرات يا تري هتعمل ايه

    للكاتبة..حنان حسن

    وخرجت بعد ما سمعت كلامهم وبدون ما اعرف حد فيهم حاجة واخدت شنطتي وتركت البيت عند خالد ..وكنت هسافر اسكندرية لولا اني فكرت اجرب لاخر مره اتصل علي مدحت شريكي في الوصية.. ولقيت زوجتة بتقولي ان مدحت وصل فعلا .. ساعتها قرر اكمل المشوار الي كنت جايه عشانة اصلا وهو الجوازة الرابعة الي فرضتها عليا الوصية ولما وصلت لبيت مدحت.. حصلت حاجة مش هتصدقوها.......


    بعد ما غادرت بيت خالد..اتصلت علي زوجة مدحت شريكي في الوصية لاتاكد ان كان قد عاد من السفر.. وبالفعل اخبرتني زوجتة بانه قد عاد.. فقررت...

    Mohamed Sadek


  • بعد ما غادرت بيت خالد..اتصلت علي زوجة مدحت شريكي في الوصية لاتاكد ان كان قد عاد من السفر.. وبالفعل اخبرتني زوجتة بانه قد عاد.. فقررت ان اذهب اليه لاتمم ما اتيت من اجلة..

    للكاتبة حنان حسن

    وبعدما وصلت لبيت مدحت فتحت لي زوجتة وهي تنظر لي نظرة شك وريبة.. ثم

    قالت.. اتفضلي مدحت وصل

    دخلت وانا لا اعلم ماذا سيكون موقفة عندما اقص علية امر الوصية

    ووجدت زوجتة قد تركتني ودخلت لتخبره بوجودي..وبعد قليل.. رايت شخصا قادما نحوي.. وكان بدينا.. مترهلا.. يبرز منه بطن كبيرة.. توحي بانة لا يسمع قط عن اختراع الرياضة ..ده غير ان ملبسة يوحي بانه لم يعتاد الاهتمام بمظهرة..
    ولقيت زوجتة تاتي من خلفة وهي تقول.. اهو الاستاذ مدحت اهوه اتفضلي بقي قولي الي انتي عايزاه منه؟

    للكاتبة.. حنان حسن

    بصراحة بعد ما شوفت الاخ مدحت.. كنت بفكر اني اتنازل عن الوصية اصلا ..لكن قولت في نفسي طيب وهعيش ازاي وجيب فلوس منين عشان اجيب شقة تاؤيني وانا اصبح مليش حد بعد ما امي اتوفت ..
    ولقيت نفسي بعصر علي نفسي ليمونة وبقول ..يلا بقي يا ياسمين اهي جوازة من ضمن الجوازت الي اتفرضت عليكي.. يعني انتي امتي اخترتي اي جوازه في الي فاتوا؟

    ولقيت مدحت بينظر نحوي وهو منتظر ان اتحدث واقول انا مين واعرفة انا جايه هنا ليه.. ومره واحده لقيتة بيقولي

    للكاتبة.. حنان حسن

    قال.. ايوه اي خدمة؟
    قلت.. انا ياسمين.. زوجة الحاج مصطفي الله يرحمة.. الي كان صديق والدك الله يرحمة
    قال.. ايوه وبعدين؟
    قلت.. ممكن لو سمحت نتكلم علي انفراد لمدة خمس دقايق؟
    رد مدحت في عصبية
    قال.. بصي بقي يا بنت الناس انتي اتسببتي ليا في سين وجيم وقلق مع المدام بتاعتي.. لانها بصراحة شاكة ان في سابق معرفة بيني وبينك.. فا لو سمحتي اتكلمي هنا امامها ..انا معنديش اسرار اخبيها عليها

    قلت.. معلش لازم تعرف الي انا جيالك عشانه انت الاول وبعد كده انت حر ان كنت تقولها او لا دي حاجة راجعة ليك.. ويا اما كده يا اما هاخد بعضي وامشي ومش هقول ولا كلمة.. بس خلي بالك انت اسمك في الوصية الي تركها الحاج الله يرحمة ..وانت طبعا عارف هو كان بيعزك اد ايه؟

    للكاتبة ..حنان حسن

    لوحت لمدحت بذلك الخبر
    وتركتة يفكر في كلامي..وطبعا مكنش ينفع اقولة علي موضوع شرط الوصية امام زوجتة لانها كانت هتاثر علي قراره وممكن كانت تخلية يرفض.. وخصوصا انها محسساني انها متجوزه( توم كروز)
    وبالفعل وافق مدحت بان يعطيني خمس دقائق من وقتة علي انفراد
    ولما بقينا لوحدنا.. شرحتلة كل حاجة ..وخصوصا الشرط الي في الوصية الخاص بزواجي منه لنستطيع ان نتقاسم نصف التركة
    وبعد ما سمعني للاخر.. وجدتة تركني وخرج ليامر زوجتة بان تحضر له حقيبة السفر..
    ولما سالتة زوجتة عن سبب قرار السفر المفاجئ
    قال.. انا مسافر عشان هنتجوز انا وياسمين في اسكندرية..وما كان منها الا ان اخذت تصرخ وتولول..وهي تحاول ان تستغيث بزوجاتة الاخريات

    للكاتبة.. حنان حسن

    ..وبالفعل فقد احتجزتني انا وزوجها الي ان اتت زوجاتة.. الاخريات وبدات.. المحاكمة..

    للكاتبة..حنام حسن

    حيث اني كنت مضطرة احكي لهم القصة واشرح لهم ما كان من شرط الوصية.. وبعد
    وعشان اطمئن زوجاتة من ناحيتي واجعلهن يوافقن علي زواجي من( براد بيت) بتاعهم.. وعدتهم بان الزواج سيكون سوريا ومؤقتا..ووعدتهم ايضا اننا بعد ان نقتسم نصف التركة مباشرة سيحدث الطلاق ..وبعد
    ان استمعن كلهن لي.. ردت زوجتة الاولي
    قائلة.. هي التركة كبيرة اوي؟
    قلت.. ايوه تقريبا 4مليون جنية
    قالت.. خلاص ومالة لما تتجوزوا عشان تمشوا المصلحة..
    رد مدحت..
    قال.. يعني انتوا موافقين اني اتزوج ياسمين؟
    ردت نفس الزوجة..وقد كان واضح بانها هي المسيطرة التي تقود القطيع..
    قالت.. ايوه موافقين بس بشرط
    قال.. ايه الشرط؟

    للكاتبة.. حنان حسن

    قالت.. كلنا كده هنسافر معاكم عشان نتاكد من حوار الوصية ده ونشوفك وانت بتستلموا الفلوس بعنينا
    رديت انا لننجز في تلك المهمة
    قلت.. تمام مفيش مشاكل انكم تيجوا معانا ..المهم بس اتفضلوا عشان نخلص من الموضوع ده

    للكاتبة.. حنان حسن

    وفعلا استعدوا جميعا للسفر في وقت قياسي ..وسافرنا جميعا في سيارة مدحت..وكنت انا اجلس بالخلف مع زوجاتة الاتنين.. بينما كانت الزوجة الاولي تجلس بجانب سبع البرمبة الذي يتناحرن علية
    ..وبينما نحن في الطريق.. اذا بي اجد رقما غريبا يتصل بي..
    وعندما رديت علي تلك المكالمة ..وجدت المتصل كان خالد
    قلت..الووو
    قال خالد.. انتي فين يا ياسمين؟
    قلت.. انا سافرت يا خالد
    قال.. اذاي تسافري بدون ما تخبري اي حد في البيت وليه مكلمتنيش؟قولي بصراحة يا ياسمين هو في حد هنا زعلك؟
    قلت.. لا مفيش حد زعلني.. بس انا مش هينفع اتكلم دلوقتي

    للكاتبة.. حنان حسن

    قال.. طيب من فضلك قولي انتي فين وانا هاجي ليكي حالا ..عشان عايز اعرف في ايه؟ الي حصل
    وايه الي خلاكي تمشي فجاءة
    قلت.. انا لازم اقفل دلوقتي
    وبالفعل اغلقت الموبيل نهائي عشان خالد ميحاولش يتصل بيا تاني
    لاني ساعتها كنت اخدت قرار باني اقفل موضوع خالد خالص واوفر علي نفسي اني احلم بحلم مستحيل احققة ومش هاخد من حلمي ده غير وجع قلبي فقط لا غير ..عشان كده قررت اهرب واقفل صفحة خالد نهائي

    وبعد ما وصلنا اسكندرية وذهبنا جميعا لمكتب المحامي الذي بحوزتة الوصية.. اكتشفنا جميعا مفاجاءة مش هتصدقوها.....


    من فضلكم عايزاكم تدعولي.. الليلة دي اصعب ليلة في حياتي.. اصلي هتجوز.. ايوه هتجوز.. ومش اي جوازة دنا هتجوز.. راجل متجوز وعلي زمته ثلا...

    Mohamed Sadek


  • من فضلكم عايزاكم تدعولي.. الليلة دي اصعب ليلة في حياتي.. اصلي هتجوز.. ايوه هتجوز.. ومش اي جوازة دنا هتجوز.. راجل متجوز وعلي زمته ثلاثة زوجات غيري ..

    للكاتبة..حنان حسن

    عارفة طبعا ان زمانكم بتقولوا طيب وليه بتعملي في نفسك كده؟ هقولكم متستغربوش منا كمان اتجوزت ثلاثة مرات.. عارفة طبعا زمانكم بتقولوا اني انسانه متدلعة وبتجوز كا نوع من التغير.. لا من فضلكم تستنوا متحكموش عليا غير لما تعرفوا قصتي..انا كل جوازة اتجوزتها كانت تعتبر... زواج اضطراري
    وهتتاكدوا من ده لما هحكي ليكم حكايتي من الاول وهتعرفوا ايه الي وصلني لكده
    الاول هعرفكم علي نفسي..

    للكاتبة..حنان حسن

    انا ياسمين 33سنة الحمد لله علي قدر كبير من الجمال..معايا دبلوم اسمحولي ارجع بالزمن شوية باختصار طبعا.. ومش هطول عليكم
    البداية كانت لما امي اتزوجت من ابن عمها.. وبالرغم من انهم كانوا ولاد عم الا ان امي قد انتقلت من الصعيد مع ابويها وهي في السادسة من عمرها للاسكندرية وتربت وترعرعت في اسكندرية.. اما ابي فقد عاش وتربي في الصعيد ..وكانوا الاتنين شخصيتين مختلفتين تماما و اصعب من بعض وبصراحة مكنش ينفع يتجوزوا اصلا.. لان امي كانت شخصية متسلطة جدا وكانت ديما تحب انها تكون مسيطرة بطريقة صعب حد يتحملها..

    للكاتبة..حنان حسن

    والمشكلة ان شخصيتها دي مكنش ينفع تتماشي مع شخصية ابويا لانه راجل صعيدي ودمة حامي ومينفعش حد يمشية.. بالاختصار كانت جوازة فاشلة.. وانتهت بالطلاق بعد شهرين.. وكانت هتبقي مجرد جوازه وعدت الا ان حصلت المفاجاءة لما امي اكتشفت انها حامل فيا.. وطبعا حاولت تتخلص من الحمل غير المرغوب فيه ده لكن مشيئة الله .. ارادت ان تاتي بي لهذة الدنيا..ودنيتي كانت عبارة عن ام قاسية ومتسلطة وبتعتبرني نتاج زواج غلط من رجل اصبحت تكرهه من كل قلبها.. وكانت ترد له الكراهية من خلال معاملتها لي انا لاني كنت بفكرها بيه وبجوازها منه ..

    للكاتبة.حنان حسن

    اما ابويا فقد كان كارها لفكره انجابه منها اصلا ده غير استنكاره انها انجبت له انثي وليس ذكر ..فما كان منه الا انه قد تركها.. ورجع لقواعدة لزوجتة الاولي مرة اخري بالصعيد ونسي تماما انه له فتاة ..تحتاج لوجودة وحمايتة وانفاقة و...... المهم عيشت طفولتي كلها تحت رعاية ام قاسية ومتسلطة..وتنتقم من زواجها الفاشل في شخصي انا.. طبعا مش محتاجة اشرحلكم الطفوله التعيسة الي انا عيشتها.. ولا فترة الصبا والمراهقة الي كنت بحلم فيها اني يكون ليا اب يحميني ويدلعني ويديني مصروف زي كل البنات.. بس انا مكنتش بقدر حتي اذكر اسم ابويا امام امي عشان ما تنزلش غضبها عليا وتفضل تسمم بدني بالمعايرة بان ابويا تركني ورماني ومش بيسال فيا وهي الي لمتني وحد غيرها كان زمانه رماني لبويا عن طريق قسم البوليس.. وهذه النوعية من الاسطوانات المحفوظة الي كانت بتقولهالي كل شوية بسبب وبدون سبب وكانها كانت بتحملني انا ذنب تلك التجربة الفاشلة التي خاضتها..

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم مرت السنين علي هذا الحال حتي وصلت لسن التاسعة عشر.. وقد تعرفت علي شاب وقد احببته من كل قلبي... ووجدت معه الحنان الذي لما اعرفة من قبل.. وكان صادقا في حبه لي والدليل انه قرر ان يدخل البيت من بابة.. وطلب ان يقابل امي..وبالفعل اتي لمقابلتها ليتقدم لي لكنها رفضتة .. بحجة انه ليس غنيا بالرغم من انه كان من الممكن ان يفتح بيتا ونبدء انا وهو معا حياة سعيدة الا انها فرضت رايها ورفضتة..يومها حسيت ان الدنيا اسودت بوجهي وان طاقة النور والامل الي مصدقت انها اتفتحت ..اغلقتها بكل قسوة فا امي..تهوي عذابي وتتلذذ بحرماني مما احب وتجد سعادتها في ان تفرض رايها حتي لو غلط.. فا قررت ان افر من قبضتها وحكمها الظالم ..

    للكاتبة..حنان حسن

    ولاول مرة طلبت منها ان اذهب لابي ..وكنت اعتقد بذلك ان ابي سيكون اكثر رحمة منها وسيوافق علي ذلك الشاب
    وطبعا هي ارادت ان تؤدبني وتعطيني درس العمر.. وذلك بان اخذتني بنفسها وسافرت بي الي الصعيد لتتركني ببيت ابي وسط زوجتة واولادة الستة.. ثم تركتني ورجعت الي الاسكندريةمره اخري بعدما اعطت صورة سيئة لابي عن ذلك العريس لتجعلة يرفضة قبل ان يراه.. وبكده اتقفل موضوع الشاب الي حبيتة وانتهي تماما
    ساعتها ..لقيت نفسي..وقعت في موقف اسوء وعيشة اصعب..فقد وجدت نفسي مع زوجة اب تقف لي علي اتفة الاسباب لتنقل صورة سيئة عني للاقارب والجيران ولكل من تعرفة..

    للكاتبة حنان حسن

    ذلك بخلاف انها كانت تخفي الطعام لتوفرة لابنائها بالرغم ان الخير كان كتير الا انها كانت قد قررت ان تكرهني في عيشتي.. وبوسائل متعددة وبالنسبة لاخواتي فكانوا اكبر مني سنا لان امي كانت الزوجة الثانية لابي ..وتزوجها وكان عنده اولاد من زوجتة الاولي..
    بالنسبة لاخواتي فكان كل همهم اني اختفي من الدنيا كلها لكي لا اشاركهم وازاحمهم في الميراث فكانوا يكرهوني ويتمنون ان اختفي من حياتهم.. اما بالنسبة لابي.. فهو كان نادرا ما يتعامل معي او يوجة لي كلام وكانه غير مستوعب لوجودي فجاءة امامة..

    للكاتبة..حنان حسن

    وكان يتركني لهم ليذيقوني الحرمان ويعاملوني اسوء معاملة وده كان بيخليني انا كمان ابتعد عنهم وابادلهم الكره ..وليس الكره للاشخاص فقط ..بل كرهت المكان واسلوب المعيشة ايضا.. فقد كنت متعوده في حياتي مع امي علي عيشة المدن..حيث هناك مساحة للحرية للاناث ..

    للكاتبة..حنان حسن

    ولكن في قرية في الصعيد كان الوضع مختلف تماما حيث كان الاستيقاظ بعد الفجر والخدمة في البيت منذ الساعات الاولي للصباح حتي ينتهي اليوم وكانت الخدمة شاقة من اول خدمة البهايم الي ابويا كان بيتاجر فيها للخدمة في البيت وطبعا زوجة ابي كانت بتريح اولادها وبتشغلني انا من الاخر كانت زوجة ابي بتعمل كل الي بتقدر عليه وبتقوم بالواجب معايا عشان تكرهني في عيشتي عندهم لارحل واترك لهم بيت ابي وخيره الذي لطالما حرمت منه..

    للكاتبة..حنان حسن

    وعندما طلبت من ابي ان اعود لامي مرة اخري .. صفعني بالقلم وقال.. اوعي اسمعك تطلبي الطلب ده تاني معللا ذلك. بان الناس في البلد مكنتش تعرف انه عنده بنت في الاول ومكنش فيه مشكلة لكن دلوقتي انتي بقيتي عروسة يعني عار عندنا في الصعيد ان بنت كبيرة زيك تسافر وتعيش مع امها لوحدهم وخصوصا بعد ما الناس شافتك.. ساعتها عرفت اني مش هينفع اخرج من البلد دي الا في حالة واحدة بس وهي اني اموت

    للكاتبة..حنان حسن

    المهم تقدروا تقولوا اني وصلت لحالة من العذاب النفسي لدرجة اني كنت بامتنع عن الطعام لاجل ان اموت وساعتها هخرج من البلد اخيرا واترك كل الناس دول
    ومره واحده.. لقيت ابويا بيقولي.. في عريس متقدملك.. هو شاب وكلنا عارفينة هو وعائلتة..طبعا وافقت بدون تفكيرفا مجرد انه هيكون سبب اني اخرج من البيت ده فا انا اكيد موافقة حتي لو كان هو مين.. وده كان اول زواج اضطراري في جوازاتي..
    وفعلا اتجوزت من ذلك العريس وبعد ما روحت بيتة اكتشفت كارثة.......

    كان طبيعي بعد ما شوفت الامرين في بيت ابويا والعذاب النفسي الي اتعرضت له.. اني اوافق علي اول فرصة جواز تخرجني من تحت ايد زوجة ابويا و...

    Mohamed Sadek


  • كان طبيعي بعد ما شوفت الامرين في بيت ابويا والعذاب النفسي الي اتعرضت له.. اني اوافق علي اول فرصة جواز تخرجني من تحت ايد زوجة ابويا والعيشة في بيت ابويا..

    للكاتبة.. حنان حسن

    لكن بعد ما تم الزفاف..اتفاجاءت بان الحياة في بيت ابويا كانت جنة بالنسبة لبيت الزوجية الي رميت نفسي فيه..
    فا انا قد تزوجت في بيت عائلة والعيلة دي بتتكون من ام مات عنها زوجها ولها خمسة ابناء ذكور وكان زوجي احد ابنائها.. وكان جميع ابنائها يعيشون معها في نفس الدار.. كل واحد واخد غرفة مع زوجتة وكانت بتسمي هذة الغرفة ب(الرواق)طبعالغرفة دي للنوم اخر الليل فقط اما الاكل والعيشة كلها طول النهار فا كانت عند امه تحت..

    للكاتبة..حنان حسن

    وكانت امه هي المسيطرة والمتصرفة الوحيدة في شئون البيت وكانت بتتدخل في كل صغيرة وكبيرة في حياة ابنائها بحكم انها هي من كانت تنفق علي الجميع من ريع الارض التي كان يعمل بها الجميع.. وكان الامر لا يختلف كثيرا في بيت الزوجية عن بيتنا عند زوجة ابي فا كان نفس الشقاء والخدمة للجميع في نفس البلد ونفس المكان الذي لطالما كرهتة الا وزاد علي كل هذا العناء
    ذلك الزوج الذي ابتليت به.. فقد كان سلبي لابعد الحدود تاركا جميع امور حياتة في يد امة ..ده غير انه قاسي بطبعة ولا يعرف شيئا عن الرقة والرومانسية التي تحتاجها اي زوجة فقد كان لا يعرف من الدنيا سوي العمل بالغيط والاستماع لاوامر والدتة فقط ..

    للكاتبة.. حنان حسن

    فقد كان الفارق بيني وبينه كبيرا جدا في اسلوب الحياة وطريقة التفكير ...حاجة كده زي الفرق الي بين السماء والارض وكان الفرق ده بيفكرني بالفرق الي كان بين امي وابويا والي كان سبب في فشل زواجهم

    للكاتبة.. حنان حسن

    وبالرغم من ده كله وياريت كنت عاجباه او عاجبة امه.. فقد كانت تطلق عليا اسم السكندرية..وكانها سبة او شيئ يعيبني بانني تربيت في الاسكندرية
    المشكلة كمان انها بدات تدخل في حياتنا بدري اوي.. يعني مثلا.. بدات تتعجل السؤال عن الحمل بعد مرور الشهر الاول فقط.. وكان زوجي يلصق العيب بي ويتهمني بانني بي عيب ما وانني السبب في عدم الانجاب.. بدون حتي ما يكشف عليا عند طبيب.. مما فتح باب الغمز واللمز عن سلايفي الاتي يعشن معي في نفس البيت ولا يطيقونني بسبب انعزالي عنهم وكان ذلك الانعزال .. لعدم وجود اي وسيلة للحوار بيننا
    ومرت سنة علي علي ذلك الحال.. وكنت اذوق مرار الحال يوما بعد يوم..حيث كنت اكره حياتي واكره نفسي مع ذلك الرجل ومع امة وسلايفي ..فقد كنت اتعمد ان ابتعد واخلو بنفسي بعيدا عن الجميع متمنية الموت للخلاص من تلك الحياة الاشبة بالجحيم..

    للكاتبة.. حنان حسن
    الجزء الثالث
    حتي جاء اليوم الذي طلبت منه امة ان يتزوج بزوجة اخري حتي ينجب..وفي تلك اللحظة شعرت بانه قد فاض بي الكيل وطلبت منه الطلاق.. ولكنه رفض لكي لا يلتزم بنفقات الطلاق من مؤخر وقائمة منقولات وخلافة.. وكان ينوي ان يتركني كا خادمة ببيت امة ليعيش هو مع العروسة الجديدة.. وكنت في هذة اللحظة اشعر بان الحياة قد ضاقت عليا من شدة الظلم.. فوجدتني اتصل علي امي لاطلب منها الماشورة
    فقالت..لي كيف وكيف تصبرين علي ذلك الوضع من الاساس؟

    للكاتبة.. حنان حسن

    وطلبت مني ان استقل اول قطار قادم الي الاسكندرية.. واذهب لها وهي ستقوم بمساعدتي..لاتخلص من تلك الزيجة.. وبعد ان اغلقت معها الخط كنت مترددة ان اخذ لقب مطلقة وكنت قاربت ان استسلم بالامر الواقع لاعيش خادمة لاهل زوجي وعروستة القادمة.. حتي جاء زوجي ليطلب مني بان اخلع مصاغي لتاخذة العروسة الجديدة.. وطبعا رفضت
    وما كان منه يومها الا انه ضربني ضربا مبرحا ادي لثقب طبلة اذني ..وساعتها بس قررت اني استمع لكلام امي واذهب اليها ..
    فقمت في الصباح بعدما خرج الجميع الي العمل وارتديت مجموعة من ملابسي فوق بعضها.. لكي لا يعرف احد بانني ساسافر ..وادعيت بانني ساذهب الي السوق.. فااعطتني ام زوجي (حماتي)بعض النقود لاتسوق بها ..فاخذت النقود وذهبت الي محطة القطار واخذت اول قطارذاهب للاسكندرية
    وقد كنت غير باقية علي اي شيئ ولا اريد من ذلك الرجل اي شيئ سوي ورقة طلاقي وان يسرحني باحسان لتعود لي حريتي.. طبعا بمجرد ان تركت البيت.. اغلقت موبيلي

    وبعد ان وصلت الي امي في الاسكندرية.. علمت منها بان ابي واخواتي يبحثون عني.. بعدما اخبرهم زوجي باختفائي وقام ابي واخواتي بالاتصال بامي وانهم يهددون بقتلي في حال ثبت لهم باني طفشت وتركت بيت زوجي..
    كنت في ذلك الوقت في وضع لا احسد عليه
    ولكن امي قوت من عزيمتي وطلبت مني ان اوكل احد المحامين لرفع قضية طلاق لاستطيع ان استرد حريتي..وبالفعل قمت بتوكيل محامي شاب شاطر في مهنته كما كانوا يقولون عنه.. وتكتمت امي خبر وجودي عندها لكي لا ياتي اخواتي وابي وزوجي للفتك بي.. ووجدتني قد عدت مره اخري لامي وبرغم تسلطها وقسوتها الا انها كانت ارحم كثيرا من نوعية البشر التي عاشرتهم في البلد عند ابويا وزوجي ..
    وعيشت في البيت عند امي وانا مهدده بان ياتي ايا منهم من الصعيد.. وكنا كلما علمنا بقدوم احد من البلد .. كانت امي تطلب مني ان اختفي عند جارتنا العجوز.. لكي لا يعرف احد منهم بانني اعيش مع امي..
    ومرت سنة علي ذلك الوضع .. حتي حكمت المحكمة بتطليقي وكان ذلك المحامي الشاطر.. قد رفع لي قضية خلع وقد استطاع ان يخلعني من تلك الزيجة باعجوبة ..وحابة اسلط الضوء اكتر علي شخصية المحامي ..
    يعني تقدروا تقولوا.. انه من نوعية المحامين الي بيلعب بالبيضة والحجر والي بيعرف ثغرات القانون التي تبرء المتهم حتي لو كان متهم بجريمة قتل ..بل ووهو متاكد بانه قد قتل بالفعل ..حيث كان ذلك المحامي لا يخاف شيئ ولايستحرم فعل شيئ طالما سيجد المقابل المادي
    وبعد ان زف الي سامي المحامي البشري.. واخبرني بانني قد نلت حريتي..كنت اكاد ان اطير من الفرح..ولكن امي لم تستطيع ان تتركني سعيدة ولو للحظات.. ولقيتها بتقولي..
    قالت.. فكرتي هتعملي ايه مع ابوكي واخواتك بعد حكم الطلاق الي انتي اخدتية
    قلت.. مش عارفة يا ماما انا خايفة اوي
    قالت.. ابوكي واخواتك مش هيسبوكي تعيشي معايا هنا ولو روحتي معاهم الصعيد تاني ممكن يقلوكي عشان هربتي
    قلت.. طيب هعمل ايه بس؟
    وهنا تدخل المحامي في الحديث ليطرح حلا مؤقتا للازمة.. حيث
    قال.. انتي ممكن تشتغلي يا يسمين وتاجري مكان بعيد عن امك شوية لغاية ما يعدوا اليومين دول واهلك ينسواالي حصل
    قلت.. وهشتغل ايه بس وفين؟
    قال..ايه رايك تشتغلي معايا في مكتبي؟ انا السكرتيرة الي عندي اتجوزت وسابت الشغل وكنت محتاج سكرتيرة
    قلت.. بجد شكرا .. يا استاذ سامي انت كده فعلا قدمت ليا حل عظيم
    قال.. لا شكر علي واجب وتقدري تيجي من بكره تستلمي الشغل
    وبالفعل تاني يوم روحت استلمت الشغل في مكتبة.. واكتشفت من خلال شغلي في مكتبة انه راجل ميعرفش حاجة عن الضمير نهائي..وممكن يبيع ابوه حرفيا لو ده هيكسبة فلوس
    ده غير انه بيعرف حريم شمال.. ومعظمهم كان بيخرجهم من قضايا اداب..واكتشفت كمان انه كان بيشرب مخدرات كان بيجيبها من تجار المخدرات الي بترافع عنهم.. المهم كان راجل شخصيتة منيلة بستين نيلة.. وبالمعلومات الي عرفتها عند دي .. عرفت ساعتها ليه هو لم يتزوج حتي الان..وفضلت اشتغل معاه في المكتب.. اكثر من خمس شهور.. لغاية ما في يوم حصلت كارثة..وهي ان اخواتي قدروا يتوصلوا لاسم المحامي الي رفع ليا قضية الخلع وطبعا جابوا عنوانة وقرروا يروحولة عشان يعرفوا مكاني من خلالة.. ومره واحدة لقيتهم واقفين ادامي في المكتب..ولحسن الحظ ان استاذ سامي كان موجود..وفي لحظة لقيت اخويا الكبير..قد جذبني من شعري وهو يقول.. انتي هنا؟ كويس وفرتي علينا البحث التنجيب عليكي.. ثم امسك بي ابي بذراعي وقال يله بينا واذا بهم وهما ياخذوني ليسافروا بي للصعيد.. الا وقد صاح بهم استاذ سامي قائلا
    قال.. في ايه يا بلدياتنا انت وهو في ايه هي زريبة من غير بواب؟
    رد اخي قائلا
    قال.. دي اختي وده ابوها واحنا هناخدها معانا البلد دلوك
    رد استاذ سامي بثقة
    تاخد مين يا عم انت دي مراتي..ومتجوزين جواز شرعي علي يد ماذون
    رد ابي وهو ينظر الي..
    قال.. صح الكلام ده يا بتي
    رد الاستاذ سامي مقاطعا ردي علي السؤال
    قال.. ايوه صح ولو متفضلتوش حالا هعملك محضر تعدي عليا انا زوجتي في مكتبي
    وقف ابي متحيرا لا يعلم ما يقول لاستاذ سامي.. ولكن اخي طلب ان يتاكد من قسيمة الزواج..ولكن الاستاذ سامي قد الجأ حجتة بان القسيمة ما زالت بالمحكمة وطلب من اخي ان يعود بعد بضعة ايام ليري القسيمة موثقة ولياخذ منها نسخة ليخبر بها الجميع من بالبلد بان ابنتكم قد تزوجت من محامي كبير .. وبصراحة ساعتها ابويا واخويا اقتنعوا بكلامة جدا ..مش بقولكم محامي شاطر؟المهم بعد ما ابويا واخويا اطمنوا شوية.. قرروا انهم مش هيسافرو وهينزلوا في اي فندق لغاية ما ياخدوا قسيمة الزواج وهما راجعين البلد..وبعد ما تركونا وخرجوا..
    قلت لاستاذ سامي.. وبعدين؟
    ايه الحل دلوقتي
    قال.. الحل الوحيد اننا نتجوز فعلا عشان يشوفوا القسيمة ويخرجوكي من دماغهم خالص وبكده هتبقي مشكلتك اتحلت..
    وطبعا كان لازم اوافق علي الزواج.. وكان ده ثاني زواج اضطراري ليا
    وكنت فاكره ان الجوازة دي ملاذ ومهرب ليا مشاكلي لكن للاسف الي حصلي بعد كده محدش يتخيلة........


    بعد ما اخويا وابويا اصروا علي انهم يشوفوا قسيمة زواجي من المحامي ..فا كان لازم اتجوزة فعلا .. واتفقت انا وسامي المحامي علي اننا سنتز...

    Mohamed Sadek


  • بعد ما اخويا وابويا اصروا علي انهم يشوفوا قسيمة زواجي من المحامي ..فا كان لازم اتجوزة فعلا .. واتفقت انا وسامي المحامي علي اننا سنتزوج ظاهريا فقط امام ابي واخي لانقاذ الموقف..
    وبالفعل فقد اتممنا الزواج عند مأذون شرعي..
    وبعد خرجنا انا واستاذ سامي المحامي.. من عند المأذون اردت ان اشكره علي موقفة النبيل وما فعله معي

    للكاتبة.. حنان حسن

    ولكنني تفاجأت به يقول لي
    قال.. بتشكريني ليه يا ياسمين ..انا قدمتلك خدمة وعارف انك هترديهالي تاني..لما احتاجلك ..
    قلت.. مش فاهمة؟
    قال...انا راجل عملي واحب لما اعمل خدمة لحد ..يردهالي وتبقي خدمة مقابل خدمة..
    قلت.. وايه الخدمة الي انت عايزها مني؟
    قال.. خدمة صغيرة اوي..انا كنت رايح اشتري عربية غالية شوية بالقسط.. لكن الراجل صاحب المعرض طالب عشان يخلص ورق العربية اني اجيبلة حد ضامن ليا.. وبصراحة بقي انا محتاجلك كا ضامن عشان اجيب العربية
    قلت.. ايوه بس انا لا امتلك اي شيئ وممكن اكون لا اصلح لك كا ضامن
    قال.. ملكيش دعوة انتي بالامور دي انا هتصرف ..اهم حاجة تيجي معايا المعرض ببطاقتك وتمضي عند صاحب المعرض
    قلت.. بس دي مسؤلية؟
    قال.. بنبرة غضب..
    وهو انا لما انقذتك من ايد ابوكي واخوكي مكنتش مسؤلية؟
    قلت.. لا اسفة مش هقدر
    قال.. وانا كمان اسف مش هقدر اكمل في موضوع جوزانا قدام اهلك وهعترف لهم بالحقيقة
    بصراحة قدام خستة وندالتة دي انا. كنت عايزة اعمل اي حاجة عشان ننتهي من الشبكة السودة دي وابويا ياخد قسيمة الزواج ويرجع البلد هو واخويا .. وانا افض الاتفاق الي بيني وبين المحامي.. ويختفي من حياتي بعد كده واخلص من الصداع ده كلة عشان كده وافقت علي اني اكون ضامن.. عشان هو كمان يوافق علي انه يتمم الاتفاق ويعطي القسيمة لابويا واخويا.. واتفق معي علي ان اقابلة في الليل لنذهب معا لمعرض السيارات..
    وبالفعل ذهبنا معا للمعرض وقد اتي باوراق تثبت لملكيتي بعقارات واملاك ولا اعرف كيف حصل عليها ولكنه اتي بها ليقنع صاحب المعرض بصلاحيتي كا ضامن له..

    للكاتبة ..حنان حسن

    وبعد ان خرجنا من معرض السيارات.. نظر الي في رضا ثم
    قال.. انا دلوقتي بقي تحت امرك وعلي استعداد اعمل اي حاجة تطلبيها مني
    قلت.. انا مش عايزة حاجة غير انك تعطي القسيمة لاهلي لكي يتركوني لحالي
    قال.. بس كده من عنيا.. هنفذ طلبك بمجرد ما هستلم القسايم..
    تركت سامي المحامي واناقد زاد احتقاري وبغضي له اضعاف.. ويومها قررت اني اترك العمل لدية ..وقررت ان ابحث عن عمل في مكان اخر
    وبعد مرور اكثر من شهر..كان المحامي قد اتصل بي ليخبرني بانه قد سوي الامر مع ابويا واخويا وقد سافرا للصعيد بعدما اخذوا نسخة من عقد الزواج
    للكاتبة.. حنان حسن
    وكم شعرت بالارتياح لانتهاء ذلك الكابوس.. وفي ذلك الوقت طلبت منه ان يطلقني ولكنه رفض بحجة ان نؤجل قصة الطلاق دي لبعدين تحسبا لعودة اخي او ابي مره اخري في اي وقت وبالفعل صدقت كلامة واجلت فكره الطلاق الي ان يهدئ الحال

    وروحت ابحث عن عمل حتي وجدت عمل بمصنع كان صاحبة موكلا عند سامي المحامي وكان معجبا بي واعطاني رقمة في حالة ان احتجت الي ان اعمل عنده في اي وقت.. بالفعل تقدمت للعمل ..وعندما ذهبت لمقابلة صاحب المصنع.. وافق علي تعييني علي الفور وكان رجل ميسور الحال وشديد الثراء.. وكان هناك اقاويل بانه يعمل في تجارة المخدرات.. وكان صاحب المصنع كبير في السن في حدود 75عام ومن الواضح انه رجل يعشق مخالطة النساء..فقدكان واضح انه معجب بيا جدا من الوهلة الاولي

    للكاتبة.. حنان حسن

    المهم استمريت بالعمل في المصنع وانا اتجاهل كل محاولات لفت الانتباه من صاحب المصنع و ايضاكنت ارفض اي محاولة للتقرب لي من شباب المصنع..
    وكنت اجتهد وابذل ما في وسعي لاحافظ علي شغلي في ذلك المصنع لاني بصراحة كنت محتاجة الراتب الي باخده منه جدا
    واستمر الامر هكذا لاكثر من عام.. حتي جاء يوم وجدت صاحب المصنع.. يتودد الي قائلا

    هو انتي ليه متجوزتيش كل ده يا ياسمين؟
    قلت.. اتجوزت واطلقت
    قال.. ايه رايك نتجوز عرفي؟
    بصراحة طلبه ده استفذني وخلاني اشعر باني قليلة اوي في نظرة

    للكاتبة.. حنان حسن

    قلت.. انا اسفة والله انا عندي ظروف تمنعني وتخليني لا ينفع اتجوز عرفي ولا شرعي
    قال.. عموما انا هسيبك تفكري وابقي ردي عليا بعدين..
    طبعا كبرت دماغي منه ومفكرتش اصلا في طلبة لانه راجل سمعته مشبوهة وكفاية الي سمعته عنة من سامي المحامي بانه بيتاجر في المخدرات.. ده غير انه راجل عينة زايغة و عايز يتجوز جواز متعة مش اكتر
    وبعد مرور فترة من الزمن لقيت صاحب المصنع جاي بيسالني عن راي في مسألة زواجي منه مره اخري
    قال.. مردتيش عليا يعني يا ياسمين
    قلت.. والله انا عندي مشاكل كتير تمنعني افكر في الزواج حاليا
    قال.. قولي لي علي مشاكلك دي وانا بعون الله احلهالك كلها ..وجربيني
    قلت وانا احاول ان اجعلة يشعر باليآس من ناحيتي ويصرف نظر عن فكرة الزواج بي

    للكاتبة..حنان حسن

    قلت.. اصلي بصراحة انا متزوجة وعلي خلاف مع زوجي.. وزوجي مش عايز يطلقني
    قال.. خلاص هاتي اسمة وعنوانة وانا هخلصك من الموضوع ده
    قلت.. من فضلك انا مش عايزاك تشغل نفسك بمشاكلي وان شاء الله هتلاقي مية واحده غيري تتمني واحد زي حضرتك ..بس هو لم ييآس وظل يلح عليا بعدها كتير في انه يساعدني علي الخلاص من زوجي الذي لا يعلم حتي الان من هو.. وكان كا الطفل الذي تعلق باللعبة التي منعت عنة..

    وفي نفس ذلك التوقيت..وانا بالبيت فوجئت بمباحث تنفيذ الاحكام.. تقتحم البيت..مطالبين بالقبض عليا.. وذلك لان سامي المحامي.. لم يسدد باقي اقساط السيارة لصاحب المعرض وكانوا يبحثون عني لاني الضامنة لسامي .. وعندما اتصلت بسامي ..وجدتة يتنصل مني ويقولي يعني هعملك ايه
    قلت.. رجع للراجل فلوسة او رجعلة السيارة.. فا اذا به يغلق الموبيل بوجهي..ولم اجد حلا اخر الا ان اتصل علي صاحب المصنع الذي اتي في الحال ومعه اكبر محامي في البلد.. وقد حل تلك المشكلة.. بان سدد لصاحب المعرض.. جميع الاقساط المستحقة ..واخذني وخرج بي من قسم الشرطة وطلب مني ان اقص عليه مشكلتي بالضبط..وعندما علم بان سامي هو زوجي ويرفض ان يطلقني..
    اتصل به وطلب مقابلتة.. ولما حضر بالسيارة الجديدة..طلب منه ان يرمي يمين الطلاق.. ولكن سامي كان يريد ان يحصل علي اكبر استفادة من تلك الزيجة..فرفض طلبة وهدد بانه اذا حاولت خلعة سيذهب لاهلي بالبلد ويحكي لهم عن كل شيئ.. ساعتها.. صاحب المصنع قرر ان يجعلة يندم علي ذلك الموقف الندل ..فا اوصي لاحد العاملين عنده بان يضع كمية كبيرة من المخدرات في سيارة سامي وقام بتبليغ الشرطة التي قبضت عليه متلبسا ..

    للكاتبة.. حنان حسن

    وكان موقف سامي سيئا لانة كان سيتورط في قضية اتجار ..ولكن صاحب المصنع عرض عليه بانه يخرجة من تلك الورطة بشرطين اولهم ان يطلقني ويعطيني حريتي والثاني بان يعيد له فلوس الاقساط بتاعة العربيه والتي كان اخذها صاحب المعرض..وبالفعل وافق سامي وقام بتطليقي..واعطاني حريتي
    ولكن بقي امامي مشكلة وهي صاحب المصنع.. الذي كان لابد من ان اتزوجة بعدما فعل لاجلي كل ذلك..وكانت دي ثالث جوازة اضطرارية ليا
    وكنت فاكره ان الثالثة تابتة لكن حدث ما لم يكن متوقع.......

    المتابعون

    مواضيع مميزة

    • الإشعارات
    • من نحن

    • اتصل بنا

    • ×

    ادخل الاسم (إختيارى)

    ادخل البريد الإلكترونى (مطلوب)

    ادخل الرسالة (مطلوب)