رواية مطلوب مساعد قاتل الجزء الثالث
للكاتبة/حنان حسن
بعدما اشرف الفاشل الغبي استعان بسلوي صحبتة وائتمنها علي سرنا
وطبعا سلوي زيها زي اي انثي
السر لو فضل جواها خمس دقايق
بيكبس علي الحجاب الحاجز عندها
ولو منشرتوش يجري لها حاجة
وطبعا سلوي عملت الي عليها
ونشرتلي الخبر في الجروبات ..
للكاتبة..حنان حسن
المهم عرفت ساعتها ان محاولة اننا نستعين بكاتب دموي دي كانت فكرة فاشلة..
وقررت اني اغير الفكرة واستبدلها
بفكرة ..قاتل ماجور
يعني حد يساعدني في قتل زوجتي لكن مقابل فلوس
وكانت فكرة عظيمة..
لكن المشكلة اني مكنتش اعرف قتلة ماجورين
ولا اعرف بيوصلو ليهم ازاي؟
فا اضطريت تاني للاسف اني الجأ لاشرف ابن المفضوحة..
للكاتبة..حنان حسن
وعرضت علية فكرة القاتل الماجور..
وطبعا زي كل مرة عملي فيها ابو العوريف ولقيتة بيمدح في الفكرة
قال..هو ده الكلام ..فعلا انت محتاج قاتل ماجور يخلصك من زوجتك
قلت..بس المشكلة اني معرفش اجيب منين قاتل ماجور
رد اشرف بكل ثقة...
قال..سيب الموضوع ده عليا
بصراحة انا لما بشوف الثقة دي علي اشرف ببدء اتوغوش
فسالتة ..
قلت.. وياتري المرة هنذيع الخبر علي السي ان ان الاول ولا هتبدء بقناة الجزير علي طول؟
قال..عيب عليك يا عاطف ..هو عشان غلطة حصلت بدون قصد من البت سلوي هتخليك تاخد عني فكرة غلط؟
للكاتبة..حنان حسن
قلت طيب اخلص وقولي هترد عليا امتي في موضوع القاتل الماجور؟
لاني لازم ا توصل لقاتل بسرعة
عشان عايز اخلص من الولية دي في اسرع وقت
للكاتبة..حنان حسن
قال..حاضر..
ولا يكون عندك فكر ..
بكرة الصبح هتلاقيني واقف ادامك ومعايا طلبك
قلت ..افلح ان صدق
ومشي اشرف علي امل انة هيتصرف في قاتل في اسرع وقت
للكاتبة..حنان حسن
وفعلا..تاني يوم لقيت اشرف بيتصل بيا وبيبشرني انه لقي طلبي
قلت..انت بتتكلم جد ؟ولا زي المرة الي فاتت؟
قال..عيب عليك..
دنا لقيتلك الي هيخلصك من الليلة كلها في ساعة زمن
للكاتبة..حنان حسن
قلت..مين ده ؟
ولحقت توصلة امتي؟
دنتا لسه سايبني مسافة سواد الليل؟
قال..لا التفاصيل دي متنفعش تتقال في التليفون حرصا علي السرية وخطورة الموضوع
قلت..يعني انت بقالك نصف ساعة بتتكلم في الموبيل
ولسه دلوقتي واخد بالك من السرية وخطورة الموضوع ؟
ماشي
للكاتبة..حنان حسن
قال..عموما انا هجيبلك طلبك وجاي دلوقتي
قلت..يخربيتك هتيجيبة هنا في البيت؟
قال..ايوه عشان البكاء يبقي علي راسي الميت
قلت.. تصدق باية يا اشرف؟
قال ..باللة
قلت..انا بدات اتاكد اني طول منا ماشي وراك هموت مفضوح
للكاتبة..حنان حسن
قال..يا عم ليه بتقول كده؟
قلت..ازاي عايز تجيب القاتل لغاية هنا في عز الضهر؟
عشان الناس تشوفة معانا ويعرفوا علاقتنا بيه؟
قال..طيب ايه رايك لما نتجمع كلنا ونتقابل في كافيه ؟
قلت..تمام اسبقني علي هناك انت وهو
وانا جايلكم
للكاتبة..حنان حسن
وفعلا نزلت وروحت علي الكافيه
الي اشرف قالي عليه..
لكن لما وصلت عند الكافيه لقيت اشرف واقف مستني لوحده برة الكافية
قلت..اية يا اشرف الراجل لسه مجاش ولا ايه؟
قال..راجل مين؟
قلت..القاتل الماجور؟
قال..ايوه مهو انا واقف مستنيك هنا عشان الموضوع ده
للكاتبة..حنان حسن
قلت ..خير في ايه؟
قال..بصراحة هو مش راجل
قلت...نعم؟يعني ايه مش راجل؟
قال..الي هيقتل زوجتك وهيخلصك منها ..واحدة ست
قلت.. اوعي تقولي انها سلوي تاني؟
قال..لالا دي واحدة غيرها
قلت..هو انت يا اشرف ملكش اصحاب رجالة غيري صح؟
قال..يا عم افهم..البنت دي بالذات اكتر واحده هتقدر تساعدك انك تتخلص من زوجتك
قلت..اشمعني يعني؟
للكاتبة..حنان حسن
قال..لان البنت دي بتحبك من زمان وبتعشق التراب الي بتمشي عليه
وبتتمني تعملك اي خدمة
قلت..وازاي كانت بتحبني وانا معرفهاش لغاية دلوقتي؟
قال..يا عم دي واحدة من بنات( النادي) الي كانوا بيموتوا فيك
قلت..بس انا كده فهمت..
احنا عرفنا بنات الجروبات كلهم علي السر
ودلوقتي هنذيع في النادي صح؟
للكاتبة..حنان حسن
قال..لالالا البنت دي عرفت انك عايز تتخلص من زوجتك عن طريق سلوي
فا لقيتها بتتصل بيا امبارح وبتقترح عليا نفس اقتراح القاتل الماجور..
وعرضت عليا انها تقوم هي بالمهمة دي في مقابل طلب هتطلبة هي منك بعدين
قلت..وانت متاكد من البنت دي؟
قال..جداا
قلت..طيب وممكن نقابلها امتي؟
قال..هي جوه في الكافية دلوقتي فعلا ومستنياك
قلت..تعالي ندخلها
للكاتبة..حنان حسن
ولما دخلنا وشوفتها لقيتها بنت زي القمر
واستغربت انا ازاي مشوفتهاش قبل كده؟
ولما وقفت ادامها لقيتها بتمد ايدها تسلم عليا
وبتقول.. هاي انا سمر
وسالتها؟؟
قلت..انتي فعلا موافقة تساعديني في قتل زوجتي؟؟
قالت.. انا عشانك اعمل اي حاجة يسطا
للكاتبة..حنان حسن
قلت..لا مش وقت نحنحة وتسبيل خالص
قالت..جربني يا قلبي
قلت..طيب انتي قتلتي قبل كده ولا دي اول مره؟
اقتربت مني ونظرت الي نظرة طويلة وقضمت باسنانها علي شفاها
وهي تقول..من جهة القتل..فا انا قتلت ملايين بعنيا
قلت..طيب انتي عندك خطة هتنفذيها ولا هنقتل الوليه باحساسنا؟
للكاتبة..حنان حسن
قالت..عندي خطة متخرش المية
وهتخلصك من زوجتك في عشر دقايق بالكتير
قلت..لا دا انتي شكلك جامدة ومتمكنة من شغلك
قالت..اعتمد عليا يا اسطا وانا مش هخليك تشيل هم حاجة
قلت ..طيب يعني فهميني هتخلصيني منها ازاي؟
للكاتبة..حنان حسن
قالت..احنا هنخليها تموت بطريقة تبان طبيعية جدا
ومتخليش حد يشك فينا
قلت..ايوه يعني زي ايه
يعني الطريقة الطبيعية دي؟
قالت..احنا (هنخضها)فا تموت لوحدها
قلت..طيب ما ندعي عليها احسن؟
ثم نظرت لاشرف وقلت..ايه يا عم اشرف انت جايبلي واحده تهرج؟
للكاتبة..حنان حسن
ردت سمر معترضة
قالت.. انت ليه مش عايز تديني فرصة اشرحلك فيها وجهة نظري؟
قلت..اتفضلي اشرحي
قالت..انا قرات في كتاب صيني عن عقار صيني
وفي الكتاب ده بيشرحوا ان الي ياخد من العقار ده وبيتعرض بعدها للفزع او الخوف يصاب بجلطة في القلب في الحال..
وبتتشخص حالة الوفاة بانها بسبب هبوط حاد في الدورة الدموية..
لان الاعراض ساعتها بتتشابة
والاتنين وفاة طبيعية
بدون اي شبهة
وخصوصا ان زوجتك كبيرة في السن زي ما اشرف قالي
للكاتبة حنان حسن
بصراحة انبهرت بدماغها وتفكيرها
وكنت شوية وهقوم انحني احتراما لعقليتها الجبارة
لدرجة اني استغربت ان واحده زي سمر يبقي ليها اي علاقة بواحد زي اشرف؟
للكاتبة..حنان حسن
المهم..سالتها ..
قلت..طيب وهنفذ خطة القتل من امتي؟
قالت..لا انت هتخليك بعيد عن الموضوع خالص
عشان محدش يشك فيك وانا هخلص كل حاجة واديك اللوو
قلت..ايه ده يعني انا مش هساعدك؟
قالت ..لا انت كل الي مطلوب منك..
انت تروح تقضي اليوم مع اصحابك في اي مكان
وهتيجي تلاقيني خلصتك من زوجتك
بمنتهي السهولة
للكاتبة..حنان حسن
بصراحة انا من السهولة الي صورتهالي سمر للموضوع كنت عايز اقوم احضنها وابوسها ادام الناس..
لكن خوفت ساعتها لتكون بتاعة كلام
ومش هتنفذ حاجة من الي بتقول عليها
عشان كدة قولت يا واد اصبر لما تنفذ كلامها
للكاتبة..حنان حسن
وسالتها..هنبدء من امتي؟
قالت..من دلوقتي حالا
تقدر تتصل باصحابك الي هتقضي معاهم اليوم..
ولازم تروح البيت دلوقتي تاخد البواب فوق
بحجة انه يعملك اي حاجة في الشقة
وتسيبة مع زوجتك وتنزل عشان يبقي في شاهد يقول انه شاف زوجتك قبل انت ما تنزل
وهي علي قيد الحياة
وبعد كده تنزل وتروح لصحابك وتسيب الباقي عليا
للكاتبة..حنان حسن
قلت..طيب وهعرف ازاي انك خلصتي المهمة؟
قالت..انا هتصل عليك
قلت تمام نتكلم بقي في الفلوس؟
قالت..لا انا مش عايزة فلوس
انا عايزة حاجة تانية
قلت..عايزة ايه؟
قالت..عايزة اتجوزك لمدة شهر
وبعدها لو عايز تطلقني طلقني عادي
بس اعيش معاك شهر
في الشقة بعد ما زوجتك تموت
استغربت لطلبها
قلت..ليه؟
قالت من زمان نفسي ابقي قريبة منك
وده شرطي عشان اخلصك من زوجتك
ايه رايك؟
للكاتبة..حنان حسن
قلت..ماشي
وبالفعل روحت لاصحابي وقضيت اليوم
معاهم..
ولقيت سمر بتتصل عليا وبتقول الحقني يا عاطف حصلت مصيبة
قلت..حصل اية.......
لو عايز تعرف باقي احداث القصة..ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
للكاتبة
حنان حسن
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق